• Anonym (orolig)

sonen får inte vara med

Jag har precis haft utvecklingssamtal på dagis. Min son har tidigare varit ett "bit-barn" som fröken utryckte det. Han har bitit och dragit barn i året- inte för att vara elak utan för att han var nyfiken på dem och inte vet hur man gör. Nu har han slutat bita/dra i håret, men de andra barnen är tydligen fortfarande rädda för honom. Eftersom de andra barnen är rädda för honom, vill de ibland inte att han ska vara med och leka. Ibland har även jag sett att barnen säger att han inte får vara med, vilket han blir ledsen för såklart. Pedagogen säger att de andra barnen måste få tid att börja lita på honom igen. Detta gör mig såklart orolig. Min son är 2,5 år. Hur klarar han detta? Jag vill inte att hans självkänsla ska brytas ned och att det ska bli ett normaltillstånd att andra barn är rädda för honom och inte vill att han ska vara med.

• Svar på tråden sonen får inte vara med
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker som du att det här är en svår situation för din son. Han förstår ju inte vad han har gjort för ont mot de andra barnen eftersom barn inte biter av elakhet.
    När han nu är beredd att vara med de andra barnen och leka och blir nekad så är det personalens uppgift att hjälpa både honom och de andra barnen med detta. Självklart kan de ha minne av att han bitit dem men om barn får nya positiva erfarenheter, dvs att han leker som de, så glömmer de mycket snabbt. Om personalen inte ingriper säger de ju underförstått att det fortfarande finns anledning att akta sig för din son. Då håller de fast uteslutartendensen.
    I stället ska personalen finnas med i barngruppen, se till att alla får vara med, och genom sin egen närvaro garantera att inte någon ska behöva vara rädd eller råka ut för något.
    Mitt tips är alltså att du och din man ska bestämma ett samtal med chefen på förskolan och de medarbetare som har mest med er son att göra och förklara hur ni ser på det här.
    Något som också brukar vara bra är att delta som vuxen en hel dag för att se hur det går till i verkligheten och på så sätt kunna ge er son det bästa stödet i hans fortsatta utveckling.
    Lycka till!
    Margit 

Svar på tråden sonen får inte vara med