• Novembermamma10

    fröken liknade min vid en Neger docka

    Kom in på dagis  en dag. barnen och en fröken var i dockis. Fröken höll en docka och sa till mig och barnen " den här dockan är som Nova"  Alltså min dotter. Är det ok? Jag blev chockad men fick inte fram ett ord. 



     
    Tokmamma bloggar
  • Svar på tråden fröken liknade min vid en Neger docka
  • Lady Dahmer
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 11:33:07 följande:
    Visserligen är vita norm här men det du skriver om vita som ideal, det vet i fan.
    Dockan är hur söt som helst och mångkultur är lovely.
    Ok så fröken gjorde en ursprungstolkning inte en objektiv betraktelse. 
    Hoppas barnen förstod att det var en lektion på något djupare nivå.



     


     
    jag tycker att du ska FRÅGA pedagogen hur hon menade och framförallt hur hon och hennes kolleger tänker kring mångfaldsarbetet. Istället för att sitta och hetsa upp dig över vad du TROR hon kan ha menat. (vad tror du egentligen... jag har inte riktigt förstått det? Din dotter är ju uppenbarligen inte kaufkasier)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Novembermamma10
    Lady Dahmer skrev 2011-03-18 12:43:16 följande:
    jag tycker att du ska FRÅGA pedagogen hur hon menade och framförallt hur hon och hennes kolleger tänker kring mångfaldsarbetet. Istället för att sitta och hetsa upp dig över vad du TROR hon kan ha menat. (vad tror du egentligen... jag har inte riktigt förstått det? Din dotter är ju uppenbarligen inte kaufkasier)
    Tack för dina ord. Skrev just för att höra hur andra tolkar det. För att slippa bara utgå från mig och mitt bagage. Thanks
    Tokmamma
  • pluvdo
    Lady Dahmer skrev 2011-03-18 12:43:16 följande:
    jag tycker att du ska FRÅGA pedagogen hur hon menade och framförallt hur hon och hennes kolleger tänker kring mångfaldsarbetet. Istället för att sitta och hetsa upp dig över vad du TROR hon kan ha menat. (vad tror du egentligen... jag har inte riktigt förstått det? Din dotter är ju uppenbarligen inte kaufkasier)
    Hon menade väl att fröknen drog en parallell mellan den mörkhyade dockan och dottern.

    Hon menade kanske inget illa, men jag personligen tycker ändå det lät som att det var väldigt onödiga kommentarer av din dotters fröken, ts. Om det bara var det med dockan (som kan tolkas på flera sätt) hade det varit en sak, men "tjingtjong"? Det är ju vad man säger när man "drar i ögonen" och skämtar om asiater och hur de pratar. Ingenting jag hade sagt till någon med asiatiskt påbrå.
  • Bad Romance
    Lady Dahmer skrev 2011-03-18 11:13:08 följande:
    om din dotter är mörkhyad så är det givetvis helt i sin ordning. Då är det ju sant.
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 15:25:11 följande:
    Tack för dina ord. Skrev just för att höra hur andra tolkar det. För att slippa bara utgå från mig och mitt bagage. Thanks
    Kolonialtänk, brr.
  • oOMayaOo

    Jag reagerar på att du väljer att säga "neger docka". Inte för särskrivningen, den är jobbig den också, utan för ordet neger. Du kanske borde fundera lite på hur du uttrycker dig själv.

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle bli förbaskad och misstänksam.

    Förmodligen skulle jag inte ha sagt något, men behållit misstänksamheten inombords.

    Dagisfröken verkar ha en del hangups när det gäller ursprung och utseende.

    Men jag skulle se det som hennes personliga problem, inte mitt eller mitt barns.

  • anhe100

    Kan inte låtabli att undrar vem har problem du eller pedagogen? Är det negativt att bli liknad vid en sk neger (ditt ord inte mitt) Jobbar själv på en förskola där en färgad pojke är sketastolt över att vi kan baka "negerbollar" och vägra säga cholkadbollar. När vi sist bakade negerbollar så kom han och hans "vita" kompis Emil på att vi bakar lite negerbollar och lite svennebollar (utan choklad).
    Ibland gör nog vi vuxna problem genom att se saker o ting genom våra vuxna ögon

  • Enensammamma
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 11:07:21 följande:
    Gulliga dig! Negativa jag såg det inte så, tyvärr.
    Vid ett senare tillfälle ritade samma fröken en flicka med streckögon och rishatt. Så sa hon TJINGTJONG KARAMELLSTÅNG. Hon satt och ritade med ett asiatiskt barn. En annan förälder och en till fröken höll på att falla omkull.
    Vad tror du hon menade där? Det känns lite oroväckande eller hur? 

    Det där är ju INTE ok. Du ska GENAST prata med rektorn!
  • anhe100

    Vad är det som inte är ok ?Att bli liknad vid en "negerdocka" och vad skall hon anmäla?

  • Enensammamma
    anhe100 skrev 2011-07-10 13:41:08 följande:
    Vad är det som inte är ok ?Att bli liknad vid en "negerdocka" och vad skall hon anmäla?

    Kines kommentaren såklart!
  • EbbaStina
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 11:27:26 följande:
    Neger är det ett rasistiskt ord. I detta fallet ville jag FÖRSTÄRKA rubriken, då jag undrat kring hennes ord.


     
    Jag för min del undrar varför du lägger upp bilder på din dotter i samband med frågan, och den här senaste?? Vad har den med allt att göra? DET är kränkande mot din dotter, skulle jag vilja säga!
  • HäckHäxan
    oOMayaOo skrev 2011-07-06 11:25:19 följande:
    Jag reagerar på att du väljer att säga "neger docka". Inte för särskrivningen, den är jobbig den också, utan för ordet neger. Du kanske borde fundera lite på hur du uttrycker dig själv.
    Det är ju lite lustigt eftersom mamman vad jag förstår är svart och själv använder ordet neger. De allra flesta jag känner som är svarta eller mulatter använder ordet neger faktiskt. Det verkar allt som oftast att det stör vita mest när ordet används, men det är bara min personliga erfarenhet som talar.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • amalie79

    Oj, jag googlade negerdocka, letar efter en svart docka att ge bort till en kompis dotter som bara träffat vita barn, men inser att jag får nog gå och kolla i leksaksaffären istället... :)

  • Babiedoll

    lite ot kanske....men din unge är den sötaste jag sett på länge! önskar jag hade hennes hudfärg, perfekt solbränna jämt liksomFlört

  • Ola 636

    Frågan är varför en pedagog ska framhålla betydelselösa skillnader skillnader hos barnen. I dagens samhälle har vi en tendens att framhålla allt som skiljer oss åt hela tiden, och att underblåsa detta beteende hos barn tycker jag är synnerligen opedagogiskt. Finns det en skillnad som behöver förklaras för att barnen undrar över den så är det en sak - man ska inte FÖRNEKA de skillnader som finns ifall barnen frågar om dem. Men att utan orsak peka ut att "den här dockan ser inte ut som oss, den är annorlunda, precis som Nova - hon är också annorlunda", det tycker jag bara är dumt när det gäller något som hudfärg, något som saknar praktisk betydelse. Det bidrar bara till att barnen börjar definiera människor efter hudfärg - något små barn aldrig gör innan vuxna börjar föra in det tankesättet hos dem.

  • sussie88
    Enensammamma skrev 2011-07-10 13:10:39 följande:
    Det där är ju INTE ok. Du ska GENAST prata med rektorn!
    Vad är det ni andra talar om? alltså hur kan ni tycka att det är trådstartaren som tänker fel!? skulle jag som är svensk kliva in på ett dagis där någon kommenterade min dotters ursprung som är halvperuan skulle jag tycka det var sjukt. varför ens göra liknelser mellan olika leksaker eller föremål som ska visa att alla är olika men precis lika mkt värda. Fan ja blir också sur...
  • Opappan

    Tycker det var konstigt uttryckt av henne. Finns ju ingen anledning o peka på dottern o säga att dockan är lik henne till dom andra barnen eller till nån egentligen. Barn är inte dumma, dom ser väl själva?
    Så detdär får mig mer o tänk aatt denhär tanten måste vara rätt gammalmodig av sig. Man gjorde ju så förr...

    Och tänk om barnet i dethär fallet had evarit rullstolsburet och dagisfröken har en docka i rullstol och där står alla barnen kring dockan och fröken pekar på dockan och sen på barnet o säger "titta! Lisa är precis som denhär dockan, rullstolsburen!" :PHur fult är inte det liksom.

    Det är inte rätt sätt att lära barn att inte uppmärksamma olikheter mer än nått annat.

    tycker också att du borde fråga dendär fröknen varför hon gjorde så, och kanske poängtera att det var väldigt dumt.

  • bodimit
    HäxanSurtant skrev 2011-07-10 22:02:16 följande:
    Det är ju lite lustigt eftersom mamman vad jag förstår är svart och själv använder ordet neger. De allra flesta jag känner som är svarta eller mulatter använder ordet neger faktiskt. Det verkar allt som oftast att det stör vita mest när ordet används, men det är bara min personliga erfarenhet som talar.
    Nä det stör de "mörkhyade" när de vita säger neger. Men när de själva säger det så är det ju en helt annan sak! =P
Svar på tråden fröken liknade min vid en Neger docka