• Anonym (Snälla Hjälp!)

Sängvätning...

Hej!

Jag har en son på 4 år som nu efter nästan ett år utan blöja har börjat kissa i sängen på nätterna...

Han har hållt sig torr utan blöja både på natten och på dagen förut men nu har det börjat och blivit varje natt i över en månad...

Har försökt på alla sätt att lösa detta men jag kommer ingenvart med et. Han har fått en potta på rummet ifall han är rädd att kliva upp på natten och gå på toaletten.

Jag har väckt honom på natten för att få honom att kissa men det har inte fungerat då han inte har kissat en enda gång då.

Har försökt att prata med honom så jag kan förstå men han är ju bara 4 år så det känns inte som rätt metod heller.

Detta tär på mig och jag mår väldigt dåligt över det då jag är rädd att mitt barn far illa eller att jag har gjort något fel med honom som utlöst detta.

Han kan även "läcka" lite på dagarna i kalsongerna och då och då har det hänt att han har kissat på sig. Det vet jag att det kan hända så jag har inte lagt ner någon energi på det. Men nu när han börjat "läcka" så blir jag orolig...

Snälla jag behöver råd och hjälp med det här problemet för vi mår dåligt allihopa i detta...

• Svar på tråden Sängvätning...
  • barnpsykologen margit

Hej!
    När ett barn börjar kissa på sig efter att en längre tid ha varit helt torr så är det första man ska fundera över om han utsatts för några förändringar eller påfrestningar hemma eller på dagis. Det behöver inte vara så stora saker, men det kan vara något som är svårt för honom att hantera. Eftersom du inte kan be honom berätta, för han vet med alla säkerhet inte svaret, så får ni föräldrar använda er fantasi. Kommer ni ändå inte på något så försök bara i största allmänhet ordna hans tillvaro så att den blir så lugn och trygg som möjligt.
    När detta är klart så återstår att hantera det för både er och honom besvärliga symtomet att han kissar på sig. 
    Det bästa sättet är att ge det så lite uppmärksamhet som möjligt. Ge honom inte jättemycket att dricka strax innan han går och lägger sig och gör det till en vana att han då går på toa. Lägg skydd i sängen och hjälp honom att byta när han kissat på sig. Gör inte om kissandet till en prestation där han ska vara duktig och inte kissa på sig. Då blir han i konsekvens dålig när han kissar på sig.
    Det är också vanligt att många barn kissar på sig på natten för att de sover så djupt att kroppens signaler inte tränger fram till hjärnan och kissandet sker helt omedvetet.
    Att störa hans nattsömn genom att ta upp honom är som ni märkt ingen framkomlig väg.
    Om ni trots omsorger, praktisk hjälp och utan prestationskrav ändå märker att kissandet fortsätter eller ökar så finns det något som kallas kissmattor som man lägger i sängen och som gör att barnet väcks när de första dropparna kiss kommer på lakanet. På så sätt får barnet lära sig att känna igen kroppens signaler och sover lite lättare. Ofta kanske man kan vänta med detta om symtomen skulle fortsätta i 6-årsåldern. Kissmattan brukar finnas på BVC eller Barnmottagningen.
    Försök att avdramatisera kissandet och hantera det som det praktiska problem det är så kommer det att gå över.
    Med vänlig hälsning
    Margit 

Svar på tråden Sängvätning...