Någon som vet hur lång väntetid det är till IVF-kliniken i Umeå nu?
Som rubriken lyder...
Hur har ni börjat? Utredning på kliniken direkt eller via kvinnokliniken i Umeå/Skellefteå?
Som rubriken lyder...
Hur har ni börjat? Utredning på kliniken direkt eller via kvinnokliniken i Umeå/Skellefteå?
Jag var först till KK i Umeå (jan -11) sedan fick vi själva skicka en ansökan till Skelefteås barnlöshetsklinik (var där i april -11) därifrån skickad de en remiss till IVF kliniken i Umeå där vi var 18/8. Ska påbörja behandling med Puregon snart, håller tummarna att det ska hjälpa oss.
Hur går det för dig? det var ett tag sen du startade tråden vad har hänt sen dess?
Challis - Vilken underbar historia du har, tänk ni fick kämpa så för ert första barn och sedan har det gått så lätt med de andra två. När var det ni fick er dotter? Fick man pergotimebehandling via landstinget då eller bekostade ni det själva via IVF-kliniken. Nu är det ju så inom VLL och vi har precis börjat läängta efter syskon till vår lilla pergo-tjej. Funderar lite på hur dyrt det kommer att bli och hur det går till och om du har lust att berätta hur det var för er så är jag nyfiken!
Naima är född 31 mars 2010.
Vi gick via IVF-kliniken då med, fick bekosta allt själva. Ultraljuden tror jag kostade 500 kr. Rätt "dyrt" i alla fall. Men medicinen var ju billig. Och om man jämför med en full ivf så var det ju väldigt billigt och helt klart värt det. Minns ju inte vad vi kan ha betalat totalt, men kanske 3-4000 kr? Och med tanke på att vi tidigare lagt ut ca 100 000 kr för att få sonen så var det ju en löjlig summa för att få hjälp till nästa
Vi hade säkert kunnat kontakta gyn och få hjälp med pergotime på något billigare sätt också, men nu trodde vi ju att det skulle bli ivf igen till slut så vi tänkte inte ens på att det kunde finnas andra alternativ än den vägen. Och det kändes tryggt att gå där eftersom vi kände läkaren och alla som jobbade där sedan tidigare.
Vi ringde ivfkliniken och sa att vi ville ha syskon till Leonard. Vi sa också att vi ville prova pergotime innan vi gick vidare med full ivf igen eftesom jag fått tillbaka mensen någolunda regelbundet. Vi skulle få prova 3 gånger, sen skulle vi återgå till nya IVF.
Varje gång så blev jag kollad med vul för att se att dosen var ok och att det inte blev någon överstimulering eller att ingen äl alls skedde. Mycket tryggtr att få det kollat tycker jag. Vi fick ställa om dosen varje gång, till sist tog jag ju dubbel dos pergotime och metformin för att få äl.
Sedan hade de sommaruppehåll efter tredje försöket så jag tjatade till mig att jag skulle få testa en fjärde gång under sommaruppehållet utan att göra vul. Till sist gick de med på det och det var då jag blev gravid!
Hoppas du fått svar på frågorna, annars berättar jag mer, lycka till nu!
Tack för sitt svar! Håller med om att det är en liten summa jämfört med vad man får betala vid IVF och helt klart så är det ju värt det. Men man kan ändå inte låta bli att bli lite irriterad på vårt landsting då det ingår i de flesta andra....varför ska det vara olika villkor i samma land liksom?
Vi fick hjälp via barnlöshetsteamet förra gången och hann äta åtta pergokurer i olika doser plus metformin innan jag blev gravid. Är orolig att det ska ta lika lång tid nu och att det kanske inte alls kommer att fungera. Då var det inga kontroller alls med VUL, det var inte alls nödvändigt enl dem trots att jag frågade om det ett par ggr för att jag var nyfiken om det hände nåt alls av Pergon eller om mina äggstockar var helt omöjliga. Åt trippeldos innan det började hända nåt, och då var man ju istället orolig för att för många ägg skulle släppa (även om tvillingar hade varit helt ok). Inte ens efter jag blivit gravid fick jag göra nåt VUL hos KK, trots all oro då man kämpat så länge, utan då vände vi oss till IVF-kliniken och gjorde ett privat.
Har trots allt börjat få mens ganska regelbundet på egen hand efter jag började med Metformin i november -10, innan vi fick Alva hade jag bara mens 2-3 ggr per år. Men jag har ingen aning om jag har ÄL eller inte men vi har iaf tänkte försöka lite själva innan vi ber om hjälp den här gången.
Tack igen för ditt svar och lycka till som snart tre barns mor! Helt underbart!
Tack för tummarna!
Jo jag använde CB-digitala ÄL-test då vi kämpade förra gången och de fungerade bra då. Har kollat några ggr nu med, men inte fått nåt utslag än, har dock inte testat varje dag utan mer då jag känt att det kanske har varit nåt på G....vilket jag känner var och varannan dag nu....
Att be om VUL på IVF-kliniken innan man påbörjar ev behandling kan ju vara klokt, får se vad som händer framöver....
Ja jag tyckte också att det var konstigt att de inte gjorde VUL då man följde trådar här där de flesta gjorde det. Jag lämnade blodprov c:a en vecka efter förväntad ÄL och det var efter det som de höjde dosen och la till Metformin etc.