• Mangift

Sexproblem

Hej!

Vad jag förstår handlar många frågor om sex..här kommer en till, är gift sedan många år, har två barn 8 och 12 år men vårt sexliv är obefintligt. Jag har tagit upp det flera gånger,utan att vi blivit sura, utan bara diskuterat det hela.
    Jag vill ha mycket närhet, allt behöver inte leda till sex, men kan tycka att det kan vara skönt att bara hålla om varandra i soffan, mysa i sängen, ta och känna på varandra, men jag är så less på att aldrig få något tillbaka trots att vi diskuterar detta emellanåt. Jag vill inte vara otrogen!! Jag förstår att alla tycker olika vissa gillar mer närhet sex vissa inte, men varför är det alltid den som inte vill som inte kan ge med sig lite?(I alla fall upplever jag det..)
    Hur ska vi lösa detta? Jag tycker jag gjort allt genom att ta upp frågan relativt ofta,försökt att hålla om henne,smeka henne,krama henne m.m, men hon tar nästan aldrig på mig!Skulle önska hon kunde krama mig, smeka mig,eller ta något iniativ någon gång, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sexproblem
  • sexologen

Hej!

Att vilja olika mycket och ha olika stor lust till både närhet och sex i en relation kan för många vara oerhört frustrerande. För att kunna ge mer konkreta förslag på vad du kan göra i din situation behöver jag mer information av dig. Tex:När du pratat om din längtan med din partner vad får du då för respons?  Det du skriver på slutet i din fråga upplever jag som en vädjan till din partner. Vad säger hon då du ber henne om detta? Har du så öppet och ärligt som du beskriver det här, öppnat dig för din partner? Vad är sex och närhet för dig?Hur var er relation i början? Hur länge har du kännt så här?

Visst bör man visa generositet mot varandra på många olika plan i en relation och också då det gäller närhet och sex. Finns det något du kan be din partner om att göra tillsammans med dig som skulle kunna föra er närmare varandra rent fysiskt? Finns det något hon skulle vilja göra tillsammans med dig som kan leda er närmare varandra? Avsätter ni tid till att bara umgås ni tillsammans som vuxna? Gör ni annat tillsammans som ger er glädje och lust; dans, matlagning osv.? Hur visar ni varandra att just ni vill leva tillsammans?

Bra att du pratar med din partner om hur du känner och kanske kan du bli än mer tydlig och öppen med dina känslor. Viktigt är att i samtal kring det sexuella alltid ha känslan i fokus, hur känner du och hur känner din partner. Gå aldrig in i sakfrågor om vem som visar mer eller mindre initiativ utan hur du känner då du visar initiativ och blir avvisad. Hur din känsla just i det tillfället är och vad det gör med dig. Först då ni förstår varandras känslor kan ni nå en förändring som passar er båda.

Hälsningar Sara

• Mangift

Oftast handlar det om att hon känner sig stressad,hon har då ingen lust, vilket jag förstår,Du frågar hur länge vi har haft det så, det är nog sedan vi träffades för 23 år sedan..Så det är inget nytt...Hon är obekväm att prata om sex, när vi pratar så får man inga svar, merän att hon ska tänka på det och försöka, men jag vet varje gång att det slutar som vanligt med ingenting. Jag känner mig så frustrerad!!! Det har mer bivt att jag själv känner att jag har blivit sur och grinig på helgerna.Tiden tillsammans är dålig, vi fick faktiskt två timmar förra helgen på soffan tillsammans...jag kysste hennes svank,smekte henne på ryggen och rumpan, kysste hennes bröst...sedan orkar jag inte bry mig när hon inte vill ge något tillbaka, inte ta tag i mig, smeka mig eller på något vis beröra mig..
    Jag känner mig sårad och besviken, ..Man känner sig som något katten har släpat in...Samtidigt vill jag inte vara otrogen bara för att ha sex även om jag längtar eftersex..

• sexologen

Hej!

Den frustartion och sorg du känner över att gång på gång bli avvisad är inte bra varken för dig eller för er relation. Har du berättat hur du känner för din partner? Har hon sagt hur hon känner? Att försöka, som du skriver att din partner säger efter att ni pratat om detta är inte samma sak som att vilja och lust och njutning är inget man ska göra bara för att, utan något man ska vilja göra för att få njutning.

Ni behöver tillsammans prata om det här, gärna med en sexolog alt. familjerådgivning. Det är ofta bra att ha en utomstående när problem av denna typ ska lösas. Du skriver också att det alltid varit så här och att du inte är nöjd. Frågan är varför det är så här och om din fru är nöjd? För att få till en förändring behöver ni båda vilja det. Be henne formulera hur hon skulle vilja ha ert framtida sexliv och formulera hur du vill att det ska se ut. Var rak och ärlig med vad du känner och ge inte upp eftersom det här är viktigt för dig.

Hälsningar
    Sara

Svar på tråden Sexproblem