• EmilieC

Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?

Det här är säkert egentligen jätte knäppt, men i alla fall...
    Jag och sambon satt i badkaret en kväll och prata på som vanligt, vi kom in på hur det brukade vara när vi badade (i badkar) som barn.

- Han sa att han hatade att bada när han var barn för, bl.a för att när hans mamma skulle tvätta hans hår så rann det alltid ner schampo i hans ögon och det sved och var så hemskt o.s.v.

- Jag sa att när jag var liten så älskade jag att bada, och när min mamma tvättade mitt hår så fanns det något som hette "No tears" eller liknande, kommer inte ihåg vilket märke. Men det var något schampo för barn, som gjorde att om det kom i ögonen så sved det inte. Och medans mamma tvättade håret så brukade jag sitta och leka med schampo flaskan och titta på den för den hade så roliga fäger och små figurer, så bada var absolut inget problem för mig.

Sen kommer vi in på tandborstning, och sambon han hatade när hans mamma borstade hans tänder för tandkrämen var så stark och hon var hårdhänt, och jag tyckte det var roligt på kvällen när man skulle borsta tänderna och jag hade någon slags Bamse tandkräm som smakade jätte gott och en gullig tandborste för barn.

Det ena ledde till andra, och vi kom in på en diskussion om tandkräm, schampo, duschkrämer för barn m.m. Jag tycker det är bra, han dåligt.
    Och han blev nästan sur och  säger att jag hade alla barn prylarna bara för att jag var "bortskämd" och att våra barn (gravid) ska använda likadant schampo och tandkräm som oss, annars så kommer dom bli bortskämda för det!

Så kan det väl verkligen inte vara, att ett barn blir bortskämd bara för att den har t.ex Bamse tandkräm och "No tears" schampo (eller annat schampo & tandkräm för barn)?
    Vad använder era barn/små barn för saker?
  • Svar på tråden Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?
  • Laura03

Har barnen mycket skorv ska man använda mjällschampoo

• k girl
    tahira skrev 2011-03-22 21:56:28 följande:
    Eh... ja! Jag kollar upp så gott det går och försöker att inte ge min son något som jag tycker verkar hälsoskadligt.

Inte för att jag inte gillar konspirationsteoretiska inlägg, men jämför innehållsförteckningen på bra barnhårvårdsprodukter med vuxenhårvårdsprodukter och tänk efter om du inte kan komma på någon fördel med att använda barnprodukterna.

Det är klart att det kan "gå alldeles utmärkt" men vuxenprodukter till barn, men jag undviker gärna att hälla en massa skit över min son så gott det går.
    Det är ju massor av babyprodukter som innehåller parfym bland annat. Det första schampot vi använde till vår son var ett vuxenschampo, mitt vuxenschampo som är helt parfymfritt och utan ämnen som riskerar att vara retande för huden då jag har psoriasis i hårbotten. Naturskyddsföreningen har gjort en sammanställning över barnprodukter och det var en avsevärd del som innehåller ämnen som är miljöfarliga eller hälsofarliga.
  • MeMayo

mina barn 5 och 10 år använder barnprodukter när det gäller tandkräm, flux, shampo, tvål o.dyl.. är bara balsam som 5 åringen får ta mitt.. hans hår vill trassla sig men med lite balsam så fixar det sig.. vet inte ens om det finns barnbalsam...
    tycker inte att det är att skämma bort.. utan tycker att barn ska ha produkter som är anpassade för dom..

• Mirva
    k girl skrev 2011-03-24 18:58:55 följande:
    Det är ju massor av babyprodukter som innehåller parfym bland annat. Det första schampot vi använde till vår son var ett vuxenschampo, mitt vuxenschampo som är helt parfymfritt och utan ämnen som riskerar att vara retande för huden då jag har psoriasis i hårbotten. Naturskyddsföreningen har gjort en sammanställning över barnprodukter och det var en avsevärd del som innehåller ämnen som är miljöfarliga eller hälsofarliga.
    Haha det ante mig! Vilken suverän länk. Bara man skriver barn-nånting på sin produkt så tror folk att det är bra.
  • qzectb
    k girl skrev 2011-03-24 18:58:55 följande:
    Intressant! Och det låter helt logiskt att ett milt vuxenschampoo borde vara minst lika bra som barnschampoo, och detsamma gäller nog tandkrämer (fast kanske bara om man håller igen på mängden).

Det är verkligen knepigt med alla tillsatser, i mat såväl som hygienprodukter. Det finns så många sätt att fuska och företagen gör det hela tiden. Det är jobbigt.
  • Mumin80

När jag upptäckte att den nyinköpta tuben Bamsetandkräme innehöll Limonene (en parfym som pekats ut som särskilt allergiframkallande) så blev det byte till zendium, en av dom få som inte innehöll det. 

• kitty79

Hm vi använder bamsetandkräm ,roliga tandborstar osv - Det blir lite roligare och lite lättare ,det ska ju vara positivt att borsta tänderna!

Däremot så använder vi inte barnschampoo till dottern på 3½ ,Hon har tunna fina miljontals ljusblonda hårstrån,barnprodukterna är helt enkelt inte utredande nog,så vi kör med mitt kerastase i gång per vecka ungefär- kanske sköljer med balsam lite oftare.Även där för att det ska bli roligare/enklare att borsta håret!

• Tonx

Jag tvättar mina barn med lut och stålborste. Dom ska fan inte komma och bli några mjäkiga jävlar.

• IWantCookies
    Tonx skrev 2011-05-19 12:56:31 följande:
    Jag tvättar mina barn med lut och stålborste. Dom ska fan inte komma och bli några mjäkiga jävlar.
    Gumman 070715 och Lillen 101208
  • Puff Mummy

Bortskämd? Här ska ni få höra om bortskämda barn:

Hade kalas i helgen för mina 5-åringar.

1. Efter presentöppning sätter barnen sig till bords. Det bjuds på saft, bullar, Ballerinakex och Singoallakex (i mängder, skall tilläggas). Detta skulle sedan följas av glass i strut, med strössel och topping. Mitt i bull-festen säger en kille högt och ljudligt: "Det här var det dåligaste kalaset jag har varit på, ingen glass och ingen tårta!!!!!" Jag och maken bara gapade. Sedan fick de glasstrutarna och då blev ungen tyst och nöjd.

2. Under fikat tappar en 3,5 åring en kaka på golvet och beordrar mig att ta upp det. Vi känner inte varandra sedan tidigare och jag bad henne (vänligt men förvånat) att plocka upp kakan själv. 

3. När min man ska sätta på skorna på en kille för att vi ska gå ut, kommer en annan kille (som aldrig har träffat min man förut) och boxar maken några gånger i magen. Maken ber honom att sluta. Han flinar och fortsätter, maken säger till på skarpen att han ska sluta slå honom. Då flinar han, backar lite och gör några luftslag. 

4. En tjej (5 år drygt) vill inte vara med på några aktiviteter, utan vill springa och gömma sig. Fine by me, (hon dök upp varenda gång lite senare och ville trots allt var med), men när vi är utomhus och ska gå in ber jag henne att i alla fall komma in eftersom det är lite svårt för mig att passa henne ute. Hon sitter och surar och säger att hon inte vill gå in och inte vill ha presenten hon fick i skattjakten (ett fint block och glittriga klistermärken). Jag frågar henne vänligt om hon vill sitta kvar ute: Nä, det vill jag inte heller! Efter mycket om och men kommer hon iallafall in, trumpen som få. Henne har jag inte heller träffat tidigare. Och - visst - jag förstår att alla presenter inte uppskattas av alla, men att få ett för mig okänt trotsbarn på halsen hade jag inte räknat med. 

Jisses säger jag.

• Puff Mummy

För upp föregående inlägg i en ny tråd, jag måste få lite input om det bara är jag som tycker att det är lite knasigt....

• AnniPanni

Äsch mina kids har barnvarianten av allt, barnschampoo, barnbalsam, barnspraybalsam, barntvål, barntandkräm - om de är bättre än mina? Nä tveksamt men kidsen tycker att det är kul att få ha lite egna saker så varför inte. Det är ju inte så att de blir bortskämda av att ha en egen schampooflaska direkt.
    8 åringen använde min hårinpackning förut få hon hade låååångt hår och kidsbalsamet är egentligen inte speciellt bra (men det luktar godis - en hit hos 6 o 3 åringen ).

Bortskämd för mig är barn som får allt de pekar på, som inte har några som helst regler eller ansvar. Inte vilket slags hårschampoo de har.

• Uppöveröronenförälskad
    kitty79 skrev 2011-05-18 13:32:51 följande:
    Hm vi använder bamsetandkräm ,roliga tandborstar osv - Det blir lite roligare och lite lättare ,det ska ju vara positivt att borsta tänderna!

Däremot så använder vi inte barnschampoo till dottern på 3½ ,Hon har tunna fina miljontals ljusblonda hårstrån,barnprodukterna är helt enkelt inte utredande nog,så vi kör med mitt kerastase i gång per vecka ungefär- kanske sköljer med balsam lite oftare.Även där för att det ska bli roligare/enklare att borsta håret!
    men måste allt vara så roligt hela tiden? Kan man inte bara lära sig att vissa saker gör man för att det ska bli gjort?

Svar på tråden Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?