• Azida

    IVF eller äggdonation

    Jag ska göra min första IVF, men enligt min första läkare, så är sannolikheten liten att det ska fungera.

    Hur känner ni att gränsen går, från IVF till äggdonation?

    Hur mga IVf ska man göra innan man beslutar för en äggdonation?

    Hur känner ni inför att istället för IVF göra en äggdonation?

    För mig känns det så väldigt konstigt. Att föda en helt annans kvinnas barn, på nått sätt.
    Jag vill inte verka egotrippad, egenkär osv, men ändå så blir det ju ett ägg från någon jag överhuvudtaget inte känner till. Jag vet inte hur barnet kommer att se ut, vilka sjukdomar bakåt i generation som finns, personliga egenskaper osv.

    Naturligvis kommer jag älska barnet, men jag kommer ju inte se likheter från mig själv eller från mina syskons barn. Just de där banden och likheteterna som man ser när man har släktband, som i många fall är så märkligt tydliga.

    Sen känner jag även den grejen att det är min pojkväns barn men inte mitt riktiga barn. Jag är övertygad om att allt faller på plats, men ....

    Innan jag fick reda på att jag hade svårt att få barn så kände jag att det inte skulle vara något problem alls, men nu när jag är i den situationen så känns det väldigt konstigtt.

  • Svar på tråden IVF eller äggdonation
  • RedTopaz

    Jag är själv en äggdonator och jag kan verkligen förstå dina känslor- dock omvänt. Jag har ett barn där ute som är "mitt" genetiskt men det bekommer mig inte då jag inte ser det som mitt. Jag känner bara att jag är överlycklig för den mamman och pappan som fick sitt enfterlängtade barn. Gener är ju inte allt, uppfostran och miljö formar nog en människa mer än vad generna gör tror jag personligen. Generna är bara utgångspunkten.

    Jag tror att beslutet om en äggdonation måste mogna fram. OM IVF:en nu inte fungerar (hoppas de gör det!!!) så behöver du ju faktiskt inte ta beslut förrän då. Jag tror att staten bekostar 3 IVF:er?

    Prata med andra i forumet för äggdonation, jag är säker på att alla gått igenom samma frågeställningar!


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • Azida

    Wow, så fantastisk du är!!!
    Jag skulle själv vara äggdonator om jag hade känt till dessa problem innan jag själv befann mig där.
    Problemet för mig är att jag väntade för länge innan jag kände mig redo för att skaffa barn.

    Jag har precis nyligen fått reda på att jag har dålig äggresurs.

    Något som känns konstigt är även när barnet får veta att jag inte är dess mamma och hur barnet ska ta det, känns mycket svårt..

    Man bör ju helst tala om för barnet när det är runt 4 hur det är, och hur det ska ta det, och kanske jämföra med mina syskons barn som har biologiska föräldrar.
    Sen känns det lite svårt att barnet sedan även kan söka upp sin riktiga mor. Där är jag så rädd att barnet kan bli sårad och även mkt kluven. Men den har rätt att göra det.
    Jag vet inte. Kanske i många fall att det kan bli mycket positivt även.

    Kan  vi pm-a tror du, har många frågor om det här. :D

  • RedTopaz

    Absolut, just shoot, svarar gärna =)

    Jag tror faktiskt att de flesta barn inte söker upp den biologiska mamman, jag tex har dessutom lämnat en halv uppsats om mina typiska kännetecken samt foto ifall barnet är nyfiket, så behöver det inte kontakta mig utan får kanske svar på sina frågor ändå.
    Det är skillnad på adopterade barn där modern faktisk lämnat ett "färdigt" barn, jag tror barnet ibland har många frågor om varför och känner sig övergivet.
    En äggdonation är ju faktiskt ett ägg (inte en färdig människa) som annars inte skulle blivit något, som den biologiska mamman gett till en annan kvinna för att skänka glädje, det handlar inte om att bli övergiven.


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • NinaCamilla

    Hej Azida,
    Jag sitter i samma sits som du. Jag fick veta 2 år sen att jag har låg äggreserv samt lider av endometrios. För mig är det nästan omöjligt att skaffa barn i naturlig väg dvs.låg äggreserv samband med stopp i äggledarna göra inte saken bättre. Iaf vi provade en gång IVF och det blev misslyckad. Jag fick 3 folliker men ingen äggplock. Vi åkte till Finland för äggdonation konsultation och vi hade en möjlighet att prova IVF en gång till men bestämde oss att gå vidare med äggdonation.

    Som BlueTopaz säger, kommer jag vara den biologiska mamman även om genetisk är det inte min. Jag har läst trådarna här och är ävertygad att det spelar ingen roll om det är min ägg eller någon annans. Jag vet par som har provat IVF 6-7 ggr och misslyckats. Alla bestämmer själva när man vill gå vidare till äggdonation men jag känner redan nu att så länge jag bär mitt eget barn, spelar det ingen roll. Förstås har jag tänkt mycket och hunnit att smälta allting. Vad gäller sjukdomar i släkten, gör kliniken undersökning om donators bakgrund. Jag tycker att det är fantastisk att någon donator vill ge sin ägg till mig!

    Azida, dålig äggreserv är inte alltid knytet till åldern så att skyll inte på dig själv. Jag hade själv ångest över det, men enlig min läkare har alla ett visst reserv och vissa har en dålig reserv redan i början.

    Lycka till... kolla på tråden om AMH-värdet...

  • Snigelmamman

    Även jag kan "bara" svara ur en äggdonators synvinkel och jag säger som Blue Topaz att generna är egentligen inte det viktigaste för hur barnet formas, inte på långa vägar enligt mig!
    Sen är det faktiskt skillnad på genetisk och biologisk mamma. Du är fortfarande biologisk mamma, du bär och delar blodomlopp med barnet, föder och uppfostrar det. Och tänk vad älskad och efterlängtad han/hon kommer att känna sig med vetskapen om att ni gick igenom allt det för att få just det barnet. =)

    Läs gärna detta: http://epigenome.eu/sw/1,1,0
    Och ett jättebra inlägg hos Wilda Mathilda: http://ivfdagar.blogspot.com/2011/02/ett-ar.html
    Och jag bloggar om donationen (äggplock imorgon) här: typisktelins.blogspot.com

  • Pussesnuttan

    Strunta i IVF och gå på äggdonation om äggreserven är dålig.
    Önskar att första kliniken vi vände oss till (Sophiahemmet) varit ärliga från början med våra chanser att lyckas. Nu hann vi göra 2 försök där innan vi bytte klinik för att vi tyckte att några i personalen var rent otrevliga.
    När vi kom till Linne kliniken sa de med en gång att det är ingen ide, det skulle vara fel att göra ytterligare ett försök när chanserna att lyckas är obefintliga.
    Anser att Sophiahemmet lurade oss att göra 2 helt onödiga försök.
    Är nu gravid i v7 efter ÄD och önskar vi lagt våra pengar på det från början :)

  • NinaCamilla
    Pussesnuttan skrev 2011-04-25 15:49:24 följande:
    Strunta i IVF och gå på äggdonation om äggreserven är dålig.
    Önskar att första kliniken vi vände oss till (Sophiahemmet) varit ärliga från början med våra chanser att lyckas. Nu hann vi göra 2 försök där innan vi bytte klinik för att vi tyckte att några i personalen var rent otrevliga.
    När vi kom till Linne kliniken sa de med en gång att det är ingen ide, det skulle vara fel att göra ytterligare ett försök när chanserna att lyckas är obefintliga.
    Anser att Sophiahemmet lurade oss att göra 2 helt onödiga försök.
    Är nu gravid i v7 efter ÄD och önskar vi lagt våra pengar på det från början :)
    Det känns så att vissa kliniker vill "mjölka" pengar från desperata par. Jag tycker att kliniken som vi vände till, tog emot 20 000 för 3 ultraljud, 2 läkarbesök och ett blodprov. Det blir bra dagspenning. Förstås kände jag mig tryggare efter ett försök. Det var ett bevis att läkaren hade rätt. Annars hade jag ångrat mig att inte försöka.

    Vad gjorde ni ÄD?
  • pållan

    Jag är vare sig äggdonator eller har gjort äggdonation, men i väntan på ivf, innan vi visste om det var nån idé, har jag tänkt mycket på det här.  Äggdonation är ju ett svårt beslut, även och jag också är övertygad om att man känner att det är "ens eget" barn när barnet väl föds.

    Jag tänkte bara ge ett rent praktiskt, inte etiskt eller känslomässigt råd. Köerna till äggdonation genom landstinget är långa och att göra äggdonation privat är mycket dyrare än att göra ivf privat. Kanske kan ni ställe er i kö till äggdonation genom landstinget och under väntetiden prova att göra ivf privat? På så sätt får ni tid på er att fundera över hur ni känner inför äggdonation, och ni får prova ivf utan att "slösa" väntetid i donationskön. Så hade vi bestämt att göra om ivf inte hade fungerat för oss Lycka till!

  • Pussesnuttan

    Pållan,
    Jag tycker inte det är relevant varken med kostnader eller väntetider om man får veta att chansen att lyckas med IVF är 2% och chansen för ÄD är 60%.
    En privat klinik med vinstintresse tycker gärna att man ska prova hos dem först.
    Gör du 3 IVF- försök har de redan betalt mer än för ett ÄD utomlands.

  • Pussesnuttan

    Gör du 2 privata IVF-försök har du redan betalt mer än för ett ÄD utomlands, ska det stå.

  • RedTopaz
    Pussesnuttan skrev 2011-04-25 15:49:24 följande:
    Strunta i IVF och gå på äggdonation om äggreserven är dålig.
    Önskar att första kliniken vi vände oss till (Sophiahemmet) varit ärliga från början med våra chanser att lyckas. Nu hann vi göra 2 försök där innan vi bytte klinik för att vi tyckte att några i personalen var rent otrevliga.
    När vi kom till Linne kliniken sa de med en gång att det är ingen ide, det skulle vara fel att göra ytterligare ett försök när chanserna att lyckas är obefintliga.
    Anser att Sophiahemmet lurade oss att göra 2 helt onödiga försök.
    Är nu gravid i v7 efter ÄD och önskar vi lagt våra pengar på det från början :)
    Grattis!!! =)
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Helenecr

    Hej,

    Jag funderar på spermiedonation, men tyvärr behöver jag nog en äggdonation också. Är det någon som harxerfarenhet av detta?

Svar på tråden IVF eller äggdonation