• RedTopaz

    IVF eller äggdonation

    Jag är själv en äggdonator och jag kan verkligen förstå dina känslor- dock omvänt. Jag har ett barn där ute som är "mitt" genetiskt men det bekommer mig inte då jag inte ser det som mitt. Jag känner bara att jag är överlycklig för den mamman och pappan som fick sitt enfterlängtade barn. Gener är ju inte allt, uppfostran och miljö formar nog en människa mer än vad generna gör tror jag personligen. Generna är bara utgångspunkten.

    Jag tror att beslutet om en äggdonation måste mogna fram. OM IVF:en nu inte fungerar (hoppas de gör det!!!) så behöver du ju faktiskt inte ta beslut förrän då. Jag tror att staten bekostar 3 IVF:er?

    Prata med andra i forumet för äggdonation, jag är säker på att alla gått igenom samma frågeställningar!


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • RedTopaz

    Absolut, just shoot, svarar gärna =)

    Jag tror faktiskt att de flesta barn inte söker upp den biologiska mamman, jag tex har dessutom lämnat en halv uppsats om mina typiska kännetecken samt foto ifall barnet är nyfiket, så behöver det inte kontakta mig utan får kanske svar på sina frågor ändå.
    Det är skillnad på adopterade barn där modern faktisk lämnat ett "färdigt" barn, jag tror barnet ibland har många frågor om varför och känner sig övergivet.
    En äggdonation är ju faktiskt ett ägg (inte en färdig människa) som annars inte skulle blivit något, som den biologiska mamman gett till en annan kvinna för att skänka glädje, det handlar inte om att bli övergiven.


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • RedTopaz
    Pussesnuttan skrev 2011-04-25 15:49:24 följande:
    Strunta i IVF och gå på äggdonation om äggreserven är dålig.
    Önskar att första kliniken vi vände oss till (Sophiahemmet) varit ärliga från början med våra chanser att lyckas. Nu hann vi göra 2 försök där innan vi bytte klinik för att vi tyckte att några i personalen var rent otrevliga.
    När vi kom till Linne kliniken sa de med en gång att det är ingen ide, det skulle vara fel att göra ytterligare ett försök när chanserna att lyckas är obefintliga.
    Anser att Sophiahemmet lurade oss att göra 2 helt onödiga försök.
    Är nu gravid i v7 efter ÄD och önskar vi lagt våra pengar på det från början :)
    Grattis!!! =)
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
Svar på tråden IVF eller äggdonation