• Gaytjej

I vilken ställning krystade du?

I vilken ställning tog du merparten av krystfasen?

Ifall du låg ner på rygg (halvsittande/halvliggande) och en liten andel av krystvärkarna liggande på sidan så rösta för det alternativ du krystade mest i, halvsittande/halvliggande i detta exempel. Tog du ungefär hälften av krystvärkarna i sängen och hälften stående på knä så välj en 'kombination av ovan nämnda'.
    Har du fött två barn så rösta på den första förlossningen.
    Har du fött tre eller fler barn så rösta på det du gjort mest (två barn mestadels stående, ett barn mestadels liggande = rösta på stående).

Om ni har tid så svara gärna på någon/några av dessa följdfrågor!

- Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    - Blev du uppmuntrad av personal att krysta i en viss ställning?

- Om du testat flera ställningar berätta gärna om du kände någon skillnad!
    - Hur länge varade din krystfas?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ställning krystade du?
  • SysterBus

Krystade liggandes på sidan

- Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    Hade ingen tanke alls om hur jag ville krysta. Tänkte att jag tar det som det kommer.

Ja det får man väl säga. Hjärtljuden gick ner om jag låg på rygg och de ville helst ha mig i sängen när hon kom ut för att ha bättre koll då hon var ganska liten. Annars stod jag upp under hela värkarbetet.

Ca 30 min.

Tyckte att sidan fungerade bra. Kändes som att jag fick till rätt teknik och så länge jag fick ha min lustgas var allt frid och fröjd

Tove 080425
  • gbgumman

Gyn båda gångerna. Har kännts bra. Andra gången var det ett åste för det måste få ut barnet snabbt. De hade ingen koll på hur hon mådde. Den förlossnignen tog 9 min på sjukhuset. Har spruckit lite båda gångerna, men inte så farligt, nästan ingen andra gången.

Mamma till Eskil och Sonja
  • gbgumman

Krysta 15 min första gången och andra vet de inte. Börja krysta redan i bilen. Höll emot.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Pumpkin

Jag krystade nog lika mycket halvsittandes som på knä, men eftersom sonen kom ut när jag krystade knästående så röstade jag på det. Hann också testa liggande på sida och sittandes på förlossningspall.

Jag hade tänkt att jag skulle ligga på sidan, stå på knä och testa förlossningspallen. Så ja, hyfsat.

Jag blev uppmuntrad av personalen att testa olika ställningar, särskilt eftersom det tog sån tid att få ut honom.

Förlossningspallen tyckte jag var skitläskig, kändes som att jag fick för mycket hjälp av tyngdkraften och inte hade någon kontroll, vilket ledde till att jag höll igen. Halvsittande kändes tryggast, men då hände typ ingenting. Knästående var väl den perfekta mixen kändes det som.

Tre timmar. 

• Haligh

På förlossningspall. Ca en halvtimme tog det, satt på pallen för att öppna upp mer, hade ingen åsikt om det utan gjorde som bm sa åt mig... Skulle inte välja pall igen, satt nog där en timme och det var ruggigt jobbigt för både mig och pappan som jag hängde på..

• J K
    Gynställning

Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    -
    Jag ville helst testa på alla fyra, men det fick jag inte. Var tvungen att ligga i gynställning p.g.a komplikationer.

Blev du uppmuntrad av personal att krysta i en viss ställning?
    - Se ovan.

Om du testat flera ställningar berätta gärna om du kände någon skillnad!
    - .

Hur länge varade din krystfas?
    - 4 minuter, tre krystvärkar, varav jag krystade vid två av dem.
    ♥ Vår son Benjamin kom 100827 ♥ www.janejohansson.se/
  • Trillian80
    Jag hade helst suttit på en förlossningspall, men jag orkade helt enkelt inte göra det. Det gjorde ont att röra sig minsta lilla.

Personalen försökte få mig att byta ställning och var uppmuntrande, men det gjorde tyvärr ingen större skillnad.

Jag var nästan helt inställd på att det sämsta jag kunde göra var att ligga/ halvligga i sängen eftersom barnet skulle få en uppförsbacke på väg ut, men jag tyckte ändå att det gick helt okej. Jag tog det ganska lugnt och följde med kroppen, tryckte inte på utan att kroppen ville det. Och tack vare det slapp jag sprickor som behövde sys efteråt.
  • Louvre

förvånad över hur många som fött i gynställning eller liggande på sidan. Trodde det skulle vara fler som valt en mer upprätt ställning. Kan det möjligtvis bero på smärtlindringsmetod som lett till utdraget förlossningsförlopp med utmattning som resultat?

Prinsessmor <3
  • 47705

Med första och andra barnet satt jag som en groda bakvänd mot sängryggen lutandes mot en sacco-säck med lustgasmasken fastklistrad i handen, tyckte det fungerade jättebra.

Med tredje barnet hann jag inte med det, för när krystvärkarna helt plötsligt började kunde jag inte röra mig, utan jag födde honom liggandes på sidan och en sköterska som höll upp ena benet på mig. Men det fungerade också jättebra.

• Lindreas

Jag hade en tanke om att jag ville sitta, kanske på en boll, med maken bakom ryggen att luta mig mot, och även om det inte blev boll så var det i alla fall förlossningspall.

Ja, de ville att jag skulle sitta på förlossningspallen.

---

26 minuter enligt journalen.
  • lycktan

Krystade i lotusställningen lutad mot sänggaveln! Måste sett kul ut men oj va snabbt det gick och jag fick bra tag om benen. Krysta i max 10 min.
    Bm sa bara att jag hade orginell krystnings stil men inga rekomendationer eller så allt gick så fort.

• 47705

Glömde dina frågor, så här kommer mina svar:

Med första barnet hade jag inte bestämt nåt, utan det var BM som föreslog det, och eftersom det funkade bra gjorde jag så med barn nr 2 också. Hade tänkt göra det även med barn nr 3, men hann som sagt inte.

Japp, se svar ovan.

Med barn nr 3 låg jag på sidan, och jag tycker att det fungerade lika bra som med sacco-säcken.

Med barn nr 1, ca 20-25 minuter. Med barn nr 2 och 3 ca 10-15 min.

• Xofina

Jag låg i gynställning, hade inte tänkt mig någon annan förlossningställning.
    Krystfasen tog cirka 30 minuter och jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville att det skulle använda sig av pirenalskydd och varma handdukar (tror det bara funkar i gynställning) och det gick jätte bra!
    En liten bristning som det sydde bara för att det inte skulle svida så fruktansvärt när jag skulle kissa sen.

• ElsaT

Förlossningspall.

-Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    ja min tanke innan var pallen och BM föreslog också den så det blev som tänkt.

ja, se ovan

23min

• Shadilly

Jag hade några idéer men var mest för knäståendet eftersom jag tänkte att det borde vara bäst ergonomiskt.

BM försökte ideligen att lägga mig på rygg, jag frågade varför men hon kunde inte riktigt motivera det så jag antar att det var bekvämare för henne.

När jag lade mig på rygg för att BM skulle kunna undersöka mig avstannade värkarbetet.

En dryg halvtimme.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • GulTussilago

Jag ville helst stå på knä, lutad mot sänggaveln. Men så fick jag bara stå en liten stund, sedan ville de att jag skulle ligga ner så de kunde ha mer koll på läget eftersom mitt barn var ganska stort

• Makka Pakka

Hade inte bestämt nåt innan.. provade p sidan men fick ingen kraft att krysta.
    Så det blev vnliga gynställningen på rygg. Krystade bara i 10 min så jag hann inte prova på olika tällningar.

Stort barn, sprack väldigt lite.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • goatess82

nej det hade jag inte tänkt på alls, blev naturligt så då jag legat i princip så hela förlossningen.

nej dom tyckte jag gjorde allt rätt och bra själv.

ca 20 min
  • Jempajenny
    Gynställning + halvsittandes 

Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    Första barnet hade jag skrivit i mitt förlossningsbrev att jag helst ville krysta ståendes på knä eller liggandes på sidan. Började på sidan, men slutade i gynställning.

Andra barnet hade jag velat pröva ståendes på knä, men krystvärkarna kom så plötsligt att jag bara vände över på rygg (låg på sidan) och sedan blev det lite akut och jag blev kvar på rygg. 

Blev du uppmuntrad av personal att krysta i en viss ställning?
    Ja, första förlossningen började jag på sidan med de ville hellre ha mig i gynställning. Båda förlossningarna slutade med klipp så då var de tvungna att ha mig på rygg. 

Om du testat flera ställningar berätta gärna om du kände någon skillnad!
    Förlossningspersonalen hävdade att jag krystade "bättre" på rygg i gynställning än på sidan. 

Hur länge varade din krystfas?
    40 minuter med första barnet, 15 minuter med andra. 
    ♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • LillaFlingan

med 1a barnet: rygg-halvsittandes med hjälp av yttre press.
    med 2a barnet: liggandes på rygg..

Svar: Med 1a barnet hade jag tänkt innan, att sitta på en sådan stol.... blev dock inte alls så ;) Med 2a kom han ut precis efter undersökningen..
    Svar: Nä inte vad jag minns..
    Svar: Nej.
    Svar: 1a barnet: 3timmar. 2a barnet: 10min.. ca 3 krystningar om ens det

Svar på tråden I vilken ställning krystade du?