• anansie

Kräks av ny ersättning

MIn flicka är nu 6,5 vecka gammal. Hon har fått ersättning (Babysemp Lemolac) sen födeseln. Hon har hela tiden haft problem med magen, magknip, mycket gaser och bajsat varannan till var tredje dag. Vi testade minifom som inte funkade och ger henne nu sempers magdroppar, vilka är toppen.
    I förrgår började vi byta ut varannan måltid mot NAN HA 1 och hon har vart på mycket gott humör och bajsat 2 dagar i rad Glad 
    Saken  är bara att hon efter vissa mål med NAN har kräkts upp en hel del, det gjorde hon inte med Lemolac.  Hon får ju samma mängd NAN som Lemolac så det kan ju inte vara överflödet, samt att hon kan ibland kräkas efter bara hälften av maten Skäms
    Varför blir det såhär ?? NAN verkar ju funka toppen på henne förutom att hon kräks.. 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Kräks av ny ersättning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Frågan är om det är ersättnigen eller om kräkningarna, helt enkelt, "råkade" inträffa samtidigt som ni bytte ersättning. Onekligen låter det som att hon börjat kräkas mer och det bör man naturligtvis uppmärksamma.

Jag tycker ni ska ha koll på när, hur och i vilken omfattning hon kräks. Att barn kan kräkas då och då är helt naturligt, men det kan också vara förorsakat av allergi, reflux eller en infektion till exempel.

Att hon verkar må bra i övrigt talar för att det inte rör sig om en infektion eller allergi. Möjligen kan hon vara besvärad av att magmunnen inte sluter tätt ordentligt, vilket oftast inte märks förrän barn är några veckor gamla.

Fundera på om hon kräks mindre, om ni ger mindre mängder oftare, håller henne upprätt och väntar med att lägga ned henne tills det gått en stund sedan hon åt. Att hjälpa henne rapa, både mitt i maten och efter är förmodligen också bra.

Men, som sagt, uppmärksamma och skriv gärna ned under några dagar hur hon kräks osv. Kontakta sedan er BVC-sköterska så att hon kan göra en mer omfattande/noggrann bedömning.

MVH Christine

• anansie

Tack så mycket för svaret. 

Matar henne upprätt, rapar henne 2-3 ggr / matning & väntar med att lägga henne gör vi redan. Kanske att hon läggs lite snabbt efter på natten, men de ggr hon kräkts på natten har vart innan vi lagt henne igen. Tror hon kommer bli fly förbannad om hon inte får den mängd mat hon vill, alltså om vi börjar  ge henne mindre och oftare.

Ska genast börja skriva ner när och hur mycket hon kräks.

Måste bara fråga med, hon är väldigt hungrig tycker jag. Sen 3,5 vecka tillbaka blandar vi 150 ml (165 ml färdigt) men det har inte hänt många gånger att hon har ätit upp, fram till för nån dag sen. Hon har börjat ta längre matpauser på natten, vart upp till 6,5 timme emellan målen och på dagarna äter hon med allt från 2 - 4,5 timme emellan. Så oftast blir det 6-7 måltider / dygn. Men är det inte väldigt snabbt på att äta efter 2 timmar igen ?? Är rädd att hon får för mycket mat Skäms Men måste ju givetvis mata henne när hon är hungrig. Hon går upp bra (väldigt bra) och följer sin kurva. 

• anansie

På tal om mat måste jag bara berätta om gårdagen.. Hon fick 150ml vid 15.30 efter att ha haft matpaus på lite mer än 4 timmar, hon äter och somnar gott.  2 timmar efter hon har ätit är hon vrål hungrig igen, hon får mer mat och äter ca 110ml.. Nu är det min sambo som är hemma medan jag är iväg. Nöjd och belåten i ca 30 minuter sen börjar hon gallskrika. Han tror givetvis att hon har ont i magen (eftersom hon haft lite problem med det) men hon fiser inte eller drar inte ihop sej.. efter massa skrik i ca 1 timme så gör han 60ml till till henne (för hon har ju redan ätit massa) som hon slukar... Nu måste hon väl vara mätt ? Jag kommer hem och hon är lugn i ca 20 min sen är det igång igen.. Jag tror givetvis oxå att hon har ont i magen men inga fisar eller ihopdragning av benen eller nåt nu heller.. Tilläggas ska att hon spottar ut nappen hela tiden och toksuger på sina fingrar (men som sagt, hon kan väl knappast vara mer hungrig tycker man) Mitt finger råkar komma i närheten av hennes mun och hon suger tag i det... okej, vi blandar 90ml till då för hon är verkligen helt galen och gallskriker så dom i Norge säkert hörde henne. Hon äter upp de 90ml sen verkar hon nöjd. Vi lägger henne i sin säng, efter en stund somnar hon och har sen en matpaus på 6,5 timma, äter 150ml och har ytterligare en paus på 5 timmar.. Och nu sitter jag här. 

Vad tycker du om detta ? Kan det vara så att hon är jäkligt hungrig innan sängdags för att ladda upp inför natten ? Visst har vi märkt att hon ibland vill ha mer mat med kortare mellanrum runt 18 tiden men såhär är hon inte då. 

• BVC Sköterskan

Hej!

Man kan enkelt räkna ut hur mycket hon behöver per dygn för att växa tillfredsställande. Du tar hennes vikt i kilo gånger 150 ml, så får du fram den totala dygnsmängden. Till exempel 4,5 kilo x 150 ml = 675 ml och det skulle innebära att hon borde äta runt 100 ml per mål. Naturligtvis kan mängden variera något och intaget under dagen kan se olika ut.

Min erfarenhet är att under tillväxtfaser äter barn mer än vanligt. De brukar sedan lugna ned sig. Det finns dock också en risk att hon äter för att stilla magknip, vilket kan bli en ond cirkel.  Det vill säga barnet vill äta/suga ofta för att stilla besvären, vilket dock resulterar i att magen aldrig får vila. Detta brukar vara som tydligast runt fyra till åtta veckor enligt min erfarenhet.

Som sagt var uppmärksam på hennes kräkningar och prata med er BVC-sköterska för att gå djupare in på vad som ger dessa kräkningar.

Trevlig helg!

MVH Christine

• anansie

Ja då kanske hon är i en tillväxtfas för visst är hon glad i mat men såhär ofta brukar hon inte vilja ha. 
    Oftast har hon en 2 timmars paus framåt kvällen sen sover hon gott i 6 timmar.

Jo visste ju det att de ofta vill äta för att stilla knipet men hon betedde sej inte som hon brukar när hon har knip.. Jaja, vi får väl se hur det går ikväll.

Yes, håller kolla på kräket.
    Tack så mycket för hjälpen och trevlig helg på dej med. 

Svar på tråden Kräks av ny ersättning