• Famlan

Varför vill ni HA betalt?

Jag måste bara fråga?
    Varför vill ni ha betalt för att någon ska hjälpa er med eran häst? 

• Svar på tråden Varför vill ni HA betalt?
  • Sarah f
    Tom Araya skrev 2012-01-29 17:51:20 följande:
    Jag kan acceptera att det som skapas av brukandet räknas som att det hör till brukandet.
    En levande varelse är dock inte så enkel, det vet du om någon. Den kräver omvårdnad även om den bara står.

Att ha ett levande djur som hobby kräver att man förstår det och att ingen betalar för att man visar omsorg mot ett djur man använder för sitt nöjes skull. Att rida och sköta samma häst som sin egen är lika mycket en vänskapsrelation mellan människa och djur. Visst kan du fixa det nödvändiga på tio minuter, men de allra flesta vill umgås med hästen för att det ger någonting. Man dröjer i stallet, borstar och fixar. Att lyssna på när hästarna äter är väldigt rogivande för de flesta, som exempel.
    Hästintresse är mer än att sitta på hästryggen. u lär inte få betalt för att du lär känna hästen du rider, men för femtioelfte gången så är det mycket hårt arbete kvar i ett stall förutom den belönande ridstunden. Det arbetet sköter inte medryttaren, för då är det inte en medryttare.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Tom Araya
    Sarah f skrev 2012-01-29 18:05:09 följande:
    Att ha ett levande djur som hobby kräver att man förstår det och att ingen betalar för att man visar omsorg mot ett djur man använder för sitt nöjes skull. Att rida och sköta samma häst som sin egen är lika mycket en vänskapsrelation mellan människa och djur. Visst kan du fixa det nödvändiga på tio minuter, men de allra flesta vill umgås med hästen för att det ger någonting. Man dröjer i stallet, borstar och fixar. Att lyssna på när hästarna äter är väldigt rogivande för de flesta, som exempel.
    Hästintresse är mer än att sitta på hästryggen. u lär inte få betalt för att du lär känna hästen du rider, men för femtioelfte gången så är det mycket hårt arbete kvar i ett stall förutom den belönande ridstunden. Det arbetet sköter inte medryttaren, för då är det inte en medryttare.
    Som djurvän försöker jag tänka mig in i situationen och så långt det räcker har jag inget att invända i detta.
  • Yoshii
    liv10 skrev 2012-01-18 10:19:14 följande:
    Jag har både varit betalande medryttare samt haft medryttare. Dessa har inte betalat.
    Jag har resonerat såhär:
    Jag har skaffat häst med allt vad det innebär, ekonomiskt och tidsmässigt. Jag har däremot behövt avlastning då jag har ett jobb som innebär perioder borta. För att inte behöva sälja hästen har jag valt att skaffa mig en medryttare.
    Jag har alltså INTE sett det som att medryttaren får en chans att rida och ska betala, utan att denna person hjälper mig så jag kan behålla min häst.
    Jag anser vidare att eftersom det är min häst så lägger jag upp träningen- det innebär att min medryttare får inte välja helt fritt vad som ska göras- om jag tagit betalt så anser jag att medryttaren bör få styra mer över ridningens upplägg.
    Jag anser vidare att en duktig medryttare ska man vara rädd om och värdera därefter! Jag är tacksam och har allt som oftast köpt presenter och låtit dem tävla ibland. Har även stått för instruktör då det ligger i MITT intresse att de utvecklas tillsammans med min häst. Mina medryttare (har haft två som fortfarande har fin kontakt med) har även mockat och fixat, ofta har de gjort mycket mer än jag bett om. Det är ju en vinn-vinn situation i mina ögon.

Ni som jämför med att hyra bilar mm- inte ser ni väl det som att ni hyr ut hästen!? Har ni inte delaktighet i upplägg av träning mm eller låter ni medryttaren "hyra" er häst och sen rida som de känner för? Hoppa om de vill, skogsridning när de vill, osv?
  • laura laurent

I mina ögon är det ganska enkelt: det handlar om vem som anlitar vems tjänster. På samma sätt som i relationen modell/fotograf. När en aspirerande fotograf tar bilder på en aspirerande modell tycker båda att det är roligt och lärorikt: inga pengar byter ägare. När en aspirerande modell anlitar en erfaren fotograf för att få bilder till sin portfolio betalar modellen fotografen. När en fotograf anlitar en professionell modell betalar fotografen modellen.

Personligen skulle jag inte ta betalt för att ha en medryttare till min häst - jag kände mig helt enkelt för utnyttjad som liten tonårig hästtjej som betalade tusentals kronor i månaden för att mocka, sköta och rida en häst som ägaren själv inte hann med.

Vill jag ha avlastning med hästen och det finns någon som vill ställa upp, ja, då är den personens tid och arbete "betalningen".
    Vill jag att min häst ska ridas av någon med speciell kompetens betalar jag en beridare.
    Skulle jag ha ekonomiska problem och behöva hjälp med kostnaderna skulle jag kanske kunna tänka mig att ta in en betalande medryttare - men som jag då skulle se som en "delägare" i min häst.

• Mita1973

har läst endel här inne nu angående betala eller inte betala.

Jag hde två hästar innan då ett sto och en valack hemma, då jag la tiden på att utbilda valacken, så tog jag in en tjej som red mitt sto så ofta hon ville det ända hon bidrog med var halva skoningen och det var hennes val då hon nyttjade hästen mest..

Men skulle aldrig drömma om att ta betalt för övriga saker, det är det jag som hästägare som ska stå för..

jag har även själv varit medryttare och då ändast betalt skoningen då jag varit den som använt hästen mest...

det sjuka är dock de som söker medryttare till unghästar och ska ha 1000 spänn för att få sina unghästar utbildade tyvärr är den sortens ägare överrepresenterade..

Något jag kan tänka mig  att betal aen bra slant för är en välutbildad dressyrhäst där jag kan förkovra min ridning där hade jag kunnat  ge både 1000 och 2000 spänn i månaden          

• Golfbanetorpet

Inte läst hela tråden men skilj på Medryttare, delfodervärd och hästskötare! Skötaren jobbar och får ofta betalt med ridning. Medryttaren har regelbunden tillgång till en häst tex 3 ggr/v = 50 % av all ridning. Lämpligen tar man en del av kostnaden. Ett billigt sätt att ha häst på utan att behöva ta några risker. Halvfodervärd bestämmer dessutom över halva tiden. Tar halva tiden. Inte konstigt alls!!

• Madick
    Golfbanetorpet skrev 2012-03-08 21:36:00 följande:
    Inte läst hela tråden men skilj på Medryttare, delfodervärd och hästskötare! Skötaren jobbar och får ofta betalt med ridning. Medryttaren har regelbunden tillgång till en häst tex 3 ggr/v = 50 % av all ridning. Lämpligen tar man en del av kostnaden. Ett billigt sätt att ha häst på utan att behöva ta några risker. Halvfodervärd bestämmer dessutom över halva tiden. Tar halva tiden. Inte konstigt alls!!
    Börja med att läsa hela tråden Mycket matnyttigt från båda håll.
  • BlackFlyingBird

Startar upp en gammal tråd.

Jag skulle aldrig betala en hästägare för att rida. Jag har varit i ett flertal stall, där jag haft hand om både skötseln runt hästen, mockning, fodring, smörjning av utrustning och så gott som fri ridning lite olika beroende på ägaren. Självklart skulle jag oavsett hur jag än gjorde och hur mycket jag än red aldrig betala en hästägare. Skulle jag ha fri tillgång till ridning men helt utan ansvar, skötsel, stall och utrustning så skulle jag kunna betala en mycket liten summa. Mycket liten.

Den största anledningen till de fall jag haft att göra med, har handlat om att hästägaren inte har tillräckligt mycket tid (varför skaffar man då häst?) och då behövt hjälp med ridningen för att hålla hästen igång. Att skorna slits? Ja, det gör de ju för att man rider. Och för att de går i hagen. Och för att de står större delen av dygnet. Vill man bli av med hovslagar-kostanden så får man ju helt enkelt acceptera att hästen inte hålls i form och låta den stå. Men de slits ju varken mer eller mindre för att ägaren eller jag rider utan lika mycket oavsett vem som rider.

Det är sådant här jag hatar med hästbranschen. Numera ska man inte bara jobba gratis i stallen - man ska dessutom betala för att göra det! Det finns ingen bransch som kan hålla på på det sättet, utom bortskämda hästägare. All eloge till er som betalar era stallflickor, och behandlar de med respekt. Och åtminstone inte kräver betalt för att ni ska slippa jobba med er häst!

• alltvarupptaget
    kirsty skrev 2011-03-29 14:25:14 följande:

För att det är galet dyrt att ha häst! Tillhandahåller jag en utbildad häst, fullt försäkrad med all utrustning man kan tänka sig, klart jag vill ha betalt för det.
    Jag har aldrig själv använt mig av medryttare men skulle jag göra det så är det självklart att medryttaren skulle få betala för att rida.

Sen är det skillnad om medryttaren utbildar hästen, så var jag medryttare när jag var yngre, innan jag köpte egna hästar och då tog jag betalt för utbildningen av hästen. Men att bara rida för sitt eget höga nöjes skull -klart man får betala för det!

Motfråga: Varför tycker du att du ska få rida mina hästar gratis, hästar som jag lagt ner hundratusentals kronor på?

för att det är du som vill ha hjälp med att motionera hästarna? ber du någon om hjälp så skall inte den betala för att hjälpa till. Behöver du ingen hjälp med motion så behöver du inte heller någon medryttare. 
  • Klitty

Det kostar massa pengar att ha häst varje månad, så varför förutsätts det att en hästägare ska sponsra någons hobby? 

Det är ju tjänster och gentjänster. Jag som hästägare vill ha hjälp och en medryttare vill rida, det är ju inte så att en medryttare rider för att vara snäll utan att få något i utbyte själv.

Jag tycker personligen det är helt absurt att folk förutsätter att det ska vara helt gratis om man tex sköter allt runt hästen den dagen man har hand om den - det ingår ju i hästeriet. Är man inte intresserad av det kan man rida på ridskola!

• BlackFlyingBird
    Klitty skrev 2015-04-23 18:24:27 följande:

Det kostar massa pengar att ha häst varje månad, så varför förutsätts det att en hästägare ska sponsra någons hobby? 

Det är ju tjänster och gentjänster. Jag som hästägare vill ha hjälp och en medryttare vill rida, det är ju inte så att en medryttare rider för att vara snäll utan att få något i utbyte själv.

Jag tycker personligen det är helt absurt att folk förutsätter att det ska vara helt gratis om man tex sköter allt runt hästen den dagen man har hand om den - det ingår ju i hästeriet. Är man inte intresserad av det kan man rida på ridskola!

Ja, so what? Varför förutsätter hästägare att personer ska jobba gratis och dessutom betala för det?

"Hästeriet" borde ju då enligt din teori ingå i hästägandet. Varför sköter då inte hästägaren det själv? "Det ingår ju i hästeriet".

Du kanske känner igen meningen att en timmes ridning genererar 3 timmars stalljobb (fodring, in-utsläpp, utrustning, mockning, övrig stallskötsel, hästens vård osv osv osv). Som du säkert vet (om du någonsin har tagit hand om din häst på egen hand) så tar det mycket mer tid än så. Är man som hästägare snål och lat? Ja, då kanske man för det första inte ska ha häst över huvud taget och inte ha en medryttare/hästskötare.

Och för att bespara dig din nästa argumentation: Även om personen "bara" rider så ska man inte betala någon nämnvärd summa. Jag skulle i så fall betala runt 200 kr i månaden (kostnaden för hästens skoning var 6-8 vecka, delat på hästägaren, hästskötaren och tidsperioden alltså). Aldrig mer än så. Tävlar man osv, lånar transport/bil, då tillkommer såklart kostnader för detta. Men annars - nej.

Man kanske tillochmed skulle kunna köpa en ny hovkrafts för 10 kr, en gång om året, om det tröstar er.
  • BlackFlyingBird

Jag förutsåg alltså att hästens skoning kostar cirka 800 kr var 6-8 vecka i exemplet ovan. (400 kr som betalas av hästägaren och 400 kr till ryttaren, delat på två månader).

• Klitty
    BlackFlyingBird skrev 2015-04-26 13:37:07 följande:
    Ja, so what? Varför förutsätter hästägare att personer ska jobba gratis och dessutom betala för det?

"Hästeriet" borde ju då enligt din teori ingå i hästägandet. Varför sköter då inte hästägaren det själv? "Det ingår ju i hästeriet".

Du kanske känner igen meningen att en timmes ridning genererar 3 timmars stalljobb (fodring, in-utsläpp, utrustning, mockning, övrig stallskötsel, hästens vård osv osv osv). Som du säkert vet (om du någonsin har tagit hand om din häst på egen hand) så tar det mycket mer tid än så. Är man som hästägare snål och lat? Ja, då kanske man för det första inte ska ha häst över huvud taget och inte ha en medryttare/hästskötare.

Och för att bespara dig din nästa argumentation: Även om personen "bara" rider så ska man inte betala någon nämnvärd summa. Jag skulle i så fall betala runt 200 kr i månaden (kostnaden för hästens skoning var 6-8 vecka, delat på hästägaren, hästskötaren och tidsperioden alltså). Aldrig mer än så. Tävlar man osv, lånar transport/bil, då tillkommer såklart kostnader för detta. Men annars - nej.

Man kanske tillochmed skulle kunna köpa en ny hovkrafts för 10 kr, en gång om året, om det tröstar er.
    Så det är inte en hobby för dig? Känns det som en  tung plikt för dig att åka till stallet och "hjälpa hästägaren" så föreslår jag att du slutar. Varför förutsätter du att alla hästägare är rika med oändligt mycket tid? Jag pluggar och har hand om min häst själv varje dag, men skulle jag skaffa en medryttare skulle jag ta betalt. Jag behöver hjälp och medryttaren vill rida - varför är det så svårt att förstå att det går åt två håll. Är du så snål att du inte kan tänka dig betala så går det ju att hitta hästar där ägaren inte vill ha betalt eller en gratis hobby typ fågelskådning. 
  • BlackFlyingBird
    Klitty skrev 2015-04-28 16:31:13 följande:
    Så det är inte en hobby för dig? Känns det som en  tung plikt för dig att åka till stallet och "hjälpa hästägaren" så föreslår jag att du slutar. Varför förutsätter du att alla hästägare är rika med oändligt mycket tid? Jag pluggar och har hand om min häst själv varje dag, men skulle jag skaffa en medryttare skulle jag ta betalt. Jag behöver hjälp och medryttaren vill rida - varför är det så svårt att förstå att det går åt två håll. Är du så snål att du inte kan tänka dig betala så går det ju att hitta hästar där ägaren inte vill ha betalt eller en gratis hobby typ fågelskådning. 
    Ja, som din egen första fråga lyder: Är det så tungt med häst, så föreslår jag att du säljer din häst. (detta gäller oavsett om du anser att den är dyr, att det är jobbigt att sköta häst/stall och om du tycker det är jobbigt att rida och hålla igång hästen)

Som din andra fråga lyder: Varför är det så svårt att förstå att det går åt två håll? Jag hjälper dig - jag "får lov" att rida (och hjälper dig igen genom att motionera din häst).

Här kommer min fråga: Varför ska jag betala för det?

Som sagt - hade det handlat om att man åker iväg på tävlingar, har betald tränare osv, då betalar man för den kostnaden. Men ingenting annat, förutom då max det belopp jag skrev ovan, med 200 kr i månaden. Plus hovkratsen. Låt säga att den kostar 12 kronor då. Då blir det 201 kr i månaden.

Den här tråden (framförallt sådana som dig) är grunden för varför hästskötare som yrkeskategori har ett sådant jävla helvete idag. För att (bokstavligen) äckliga, bortskämda snorungar i alla åldrar till hästägare tror att resten av världen vill göra det dom själva inte vill gratis - och dessutom betala för det.

Det är för sådana som dig som hästskötare idag jobbar svart utan försäkring, fack, a-kassa, all form av hjälp, pension osv osv osv. Skulle skatteverket ifrågasätta det en dag så är det i första hand arbetaren och inte "arbetsgivaren"/slavdrivaren som får skiten. Det är för sådana som dig som hästskötare tvingas bo på gården, vilket hästägaren vill för att alltid ha en stalldräng/piga närvarande. Det är för att verkligen kunna tvinga personer att jobba, oavsett om det är deras lediga dag eller de är sjuka eller annat. Det är för sådana som dig som hästskötare idag lever på det ni kallar "fickpeng" + logi (2000-7000 kr!!! för en heltid på 50-75 timmar i veckan + litet rum alternativt rutten kammare i stallet). Och lunch ingår ofta. Med lunch menas inom hästbranschen en till två frallor med en ostskiva på - som ska räcka för magsäcken från lunchen vid 11 tills man slutar 21-23. För detta menar slavdrivaren att det är godkänt att dra bort "lön" för mat (runt 1000-1500 kr). Frallorna plus osten kostar i runda slängar 200-300 kr i månaden.
    Det är för sådana som dig som branschens svin lär sig att trampa på folk som redan ligger.

Men du - det är väl bra att du får din gratis (och betalande!) piga. Tänk om resten av världen såg ut som er värld.
  • gizmo111

Det är väl upp till var och en hur man vill göra. En person med erfarenhet och utbildning om hästar tar nog betalt för att hjälpa till. En som inte har så mycket kunskap men vill lära sig får nog betala för sig. Har sett flera fall på nära håll hur unga kvinnor ställer upp för hästägare fast de inte har tid och inte ens får ett tack. Själv kan jag tänka mig att ställa upp och hjälpa till men då vill jag ha något tillbaka den dagen jag behöver hjälp, ex barnpassning.

• tigerskinn

Snacka om bortskämda snåljåpar som tycker det ska vara gratis att låna någons häst. Finns det någon annan idrott/hobby som är så dyr som att äga hästar? Oavsett om man som hästägare har tid eller inte är det väl självklart att låta medryttaren betala för sin hobby. Förutom kostnaden att köpa en häst är det inte billigt att stå inhyrd i ett stall inkl mat. Utöver det tillkommer utrustning och försäkringar mm. Så tycker du det är för mycket att betala några tusenlappar per månad för att ha tillgång till en häst obegränsat 3-4 dagar i veckan, skaffa egen häst.

Jag håller även med om att det är förjävligt att stallägare skor sig på ungdomar som utnyttjas med låg ersättning för stallarbete.

• BlackFlyingBird
    tigerskinn skrev 2015-07-07 00:31:11 följande:

Snacka om bortskämda snåljåpar som tycker det ska vara gratis att låna någons häst. Finns det någon annan idrott/hobby som är så dyr som att äga hästar? Oavsett om man som hästägare har tid eller inte är det väl självklart att låta medryttaren betala för sin hobby. Förutom kostnaden att köpa en häst är det inte billigt att stå inhyrd i ett stall inkl mat. Utöver det tillkommer utrustning och försäkringar mm. Så tycker du det är för mycket att betala några tusenlappar per månad för att ha tillgång till en häst obegränsat 3-4 dagar i veckan, skaffa egen häst.

Jag håller även med om att det är förjävligt att stallägare skor sig på ungdomar som utnyttjas med låg ersättning för stallarbete.

Men om du är överens med mig om att det pågår slaveri inom hästbranschen.... Hur kan du inte se  att det ena gör det andra möjligt?

Och ska jag ändå betala "några tusen per månad", ja, då skaffar man förmodligen en egen häst.
  • Vandelay

Jag har haft medryttare som ridit gratis och de som betalat vad hästen kostar per dag. Och gissa vad? De som betalar tar sitt ansvar, ser hästen lite som sin egna, och framförallt har jag aldrig haft en betalande medryttare som skiter i att dyka upp, vilket enl min erfarenhet är otroligt vanligt bland gratisryttare. De har inte tagit det tillräckligt seriöst helt enkelt, och därför är de inte villiga att betala, det går hand i hand. Går man en konstkurs är det ju givet att man betalar för materialet osv, det är ju en hobby, så varför inte hästeriet? Ser man medryttandet som en belastning ska man nog söka sig till nåt annat. Mockning och hela skötseln av hästen är en stor del av intresset hos seriöst hästfolk, ser man det som skitgöra kan man rida på ridskola.

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • BlackFlyingBird
    Vandelay skrev 2015-07-12 20:09:22 följande:

Jag har haft medryttare som ridit gratis och de som betalat vad hästen kostar per dag. Och gissa vad? De som betalar tar sitt ansvar, ser hästen lite som sin egna, och framförallt har jag aldrig haft en betalande medryttare som skiter i att dyka upp, vilket enl min erfarenhet är otroligt vanligt bland gratisryttare. De har inte tagit det tillräckligt seriöst helt enkelt, och därför är de inte villiga att betala, det går hand i hand. Går man en konstkurs är det ju givet att man betalar för materialet osv, det är ju en hobby, så varför inte hästeriet? Ser man medryttandet som en belastning ska man nog söka sig till nåt annat. Mockning och hela skötseln av hästen är en stor del av intresset hos seriöst hästfolk, ser man det som skitgöra kan man rida på ridskola.

Ingenting jag diskuterat överhuvudtaget, om du läser det jag skriver. faktumet återstår; ni får lättnad vad gäller belastning, och ska ha betalt för det. Lite som att skaffa hushållsnära tjänster och självklart ska ni ha betalt för det. ni ger ju personerna arbetslivserfarenhet. Inser du inte hur det låter?

Vad gäller seriösa eller icke seriösa ryttare så går ju de t hand i hand med det jag tidigare skrivit om hästägarna: oseriösa slynglar som tror allt är gratis. Oseriösa ryttare är betydligt mindre vanligt än oseriösa ägare, tro mig, I know. Jag har jobbat i många stall under årens lopp (gratis, alltså utan betalning och definitivt inte betalat själv). Jag har stått i andra kommuner när ägarna helt plötsligt bestämmer sig för att boka en resa helt utan förvaning och när de väl sitter på flyget, då kommer de och tänka på att ingen har hand om hästarna, och att det kanske vore en bra idé eftersom de knappast klarar sig själva i stallet tills de kommer tillbaka 2 veckor senare. Sedan ska vi ju inte ens tala om tävlingsfolket. Vidriga typer.

"Går man en konstkurs är det ju givet att man betalar för materialet osv, det är ju en hobby, så varför inte hästeriet? Ser man medryttandet som en belastning ska man nog söka sig till nåt annat"

=

"Skaffar man hjälp i hemmet är det ju givet att man betalar för arbetaren, det är ju någons jobb trots allt (vi kan nog vara överens om att det är olagligt att skita i det), så varför inte hästeriet? Ser man stallpigan som en belastning ekonomiskt så har man helt enkelt inte råd och får göra jobbet själv."
Svar på tråden Varför vill ni HA betalt?