Ni som vet med er att ni döpte era barn "sent" (efter 3 månader)...
HUR sent döpte ni dem?
... och varför?
HUR sent döpte ni dem?
... och varför?
Våra har varit kring 3-4 månader alla fyra. Det är tidigt iaf enligt både bekanta och kyrkan. Barnens kusiner har varit 5,5 resp 6 månaders när de döptes.
Är det bara jag som tror att TS inte pratar om det religiösa dopet nu, utan själva namngivningen, dvs. den anmälan man gör till Skatteverket? Det är nämligen lag på att den måste ske inom tre månader efter att barnet är fött. Sedan är det klart att "döpte" är ett illa valt ord när man pratar om namngivning, eftersom dop och namngivning inte har med varandra att göra, egentligen. Men det är det inte många som vet. När jag berättade för en kompis att vi inte tänkte döpa vårt barn frågade hon: "Hur får barnet sitt namn då?". Som om odöpta barn inte heter något.
När hon var fem månader...
Inte så mkt jag tänkte på, namnet var ju redan klart och ja, det passade bra då. Fick dock höra från släkten att det var rätt sent..
Själv döptes jag visst när jag endast var en månad...rätt onödigt enligt mig
Vår dotter döptes vid fem månader. Prästen tyckte att barn inte ska döpas före fyra månader för hon vill att de ska vara lite med i det som sker.
Vid 4 månader, för att mina föräldrar och syskon som bor 60 mil bort skulle kunna komma.
9 månader var min son. skulle vart vid 3 månader men sköts upp pga att min syster gick bort.
Vi döpte våran son vid 9 månader.
Orsak. Adoptionen vart helt klart då.
4 månader, 8 månader och 7 månader
Orsaken till att de döptes sent var helt enkelt att det inte blev av tidigare.
Det är lite olika det där har jag märkt. Min första dotter döptes när hon var 4 månader och det ansågs vara sent utav mina finska äldre släktingar som är vana vid att bebisarna döps när de kanske är bara några veckor gamla. Andra dottern var 3 månader och det var ett jäkla stressande med det dopet också.
Döpte vår son vid 10 månader, faktiskt förra helgen. Det var dubbeldop tillsammans med våra gemensamma vänner. Deras son är 1 1/2. Jag tror vi alla bara inte har kommit tillskott.
Vår dotter var 6 mån när hon döptes. Vi gifte oss samtidigt så då fick de så. Eller ja, det tog ju ett tag att planera ett så stort kalas. Bebis nr som är beräknad om 8 v blir nog döpt innan halvåret, nu vet man ju lite mer vad man ska göra..
Dotter nr 1 var 6månader. Semester mm gjorde att det blev lite "sent".
Dotter nr 2 kommer att vara 4 månader, då faddern klagade lite över att hon blev trött i armarna
Sen går dopklänningen i arv i släkten, och vi är oroliga att den ska bli för liten om vi väntar för länge eftersom hon är större än storasyster var.
Vi döpte Meja när hon var nästan 4 månader. Orsaken var att ingen annan helg var ledig tidigare i just den kyrkan och lokalen.
Min son var precis 1år när han döptes. Å det var verkligen superlyckat :)
Han sprang runt i kyrkan å hade hur kul som helst å det blev verkligen en glad tillställning precis som det ska vara :)
Anledningen till att det dröjde var att hans Fadder var i USA och pluggade och jag ville verkligen inte ha någon annan och ville att hon givetvis skulle vara med :)