• JhjärtaK

Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?

Hej,

Jag har fått diagnosen trolig PCO efter ett VUL och skall nu till både en gynekolog och en vanlig läkare. Vilka prover skall jag fråga efter? Antar framförallt att den vanliga allmänläkaren kanske inte är så familjär med PCO och behöver därför kanske föreslå ett antal prover. De som jag hittills fått tips på är:

Ta SHBG-värde
    Ta kvoten mellan testosteron och SHBG-värde (bör tydligen inte överstiga 0,05)
    Ta prolaktinprov, om för högt kan det knasa till ÄL

Något mer som man generellt kollar vid misstänkt PCO?

• Svar på tråden Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?
  • Mumman
    Pimpinellan skrev 2011-03-31 18:45:38 följande:
    Ett ofarligt alternativ att testa innan man får hjälp av vården är munkpeppar,agnus castus. Det kan ge äl om man har tur. Skrivs t.o.m ut av läkare i bl.a Tyskland. PCO är annars den "bästa" diagnosen vad gäller infertilitet. Man har i regel väldigt bra ägg när man väl har äl så då blir man lättare gravid än alla andra med andra diagnoser.
    Låter ju lite positivt angående bra äggkvalité i alla fall... men som du säger; Man måste ju få en äl också!! :) Jag hoppas att pergotime ska fungera för mig som jag fått utskrivet, men helst av allt vill man ju få den naturligt och slippa mediciner.
  • JhjärtaK

Ja det får man tänka på att PCO ändå är en väldigt positiv diagnos inom "svårt att få barn"-området och jag vet många som blivit med barn helt utan hjälp trots PCO så här hålls humöret uppe!

När jag fick min diagnos så hade jag en äggblåsa som var ca 20 mm stor, är det "normalt" när man har PCO eller brukar det inte endast vara flera små? (tror att jag hade flera mindre också, dock vet jag inte om det var på samma äggstock) Kan man ha endast en PCO-äggstock? Alltså att exempelvis den högra har olika stora äggblåsor medan den vänstra enbart har ett antal outvecklade äggblåsor?

• JhjärtaK

Fick förresten precis tips om att man skall tempa och se om ägget verkligen har släppt så det tänkte jag börja göra imorgon bitti. Har gjort ett konto på fertilityfriend där man skriver in temp och sedan räknar sidan ut om man har haft ÄL eller inte och i kombination med ÄL-test så borde ju detta visa vilka cykler jag verkligen har ÄL och vilka där jag enbart har LH-stegring men ingen ÄL. Tydligen får man endast temphöjning om ägget verkligen har släppt.

• JhjärtaK
    Pimpinellan skrev 2011-03-31 18:45:38 följande:
    Ett ofarligt alternativ att testa innan man får hjälp av vården är munkpeppar,agnus castus. Det kan ge äl om man har tur. Skrivs t.o.m ut av läkare i bl.a Tyskland. PCO är annars den "bästa" diagnosen vad gäller infertilitet. Man har i regel väldigt bra ägg när man väl har äl så då blir man lättare gravid än alla andra med andra diagnoser.
    Jag testar RR i kombination med bidrottningsgelé denna cykel, mest för att försöka få ner min cykellängd och hjälpa kroppen lite på traven. Men blir cykeln inte kortare så kan jag definitivt tänka mig att prova agnus castus, verkar lite mäckigt med dropparna bara tre gånger per dag, haha, är så bekväm av mig
  • Pimpinellan
    JhjärtaK skrev 2011-03-31 21:22:14 följande:
    Jag testar RR i kombination med bidrottningsgelé denna cykel, mest för att försöka få ner min cykellängd och hjälpa kroppen lite på traven. Men blir cykeln inte kortare så kan jag definitivt tänka mig att prova agnus castus, verkar lite mäckigt med dropparna bara tre gånger per dag, haha, är så bekväm av mig
    Men det finns ju piller också!  GladNu är mitt problem inte dålig äl,men av både r.r och munkpeppar har jag fått starkare äl-/känt av den bättre så visst påverkar de i viss mån.
  • V P E

Om du tänker på vilka prover man bör ta för att diagnostisera PCO så ställs diagnosen snarare på UL-bilden av äggstockarna, samt om man har ökad behåring. Som jag har förstått det.
    Ibland vill man ha ett B-glukos (blodsocker) eftersom personer med PCO lätt får (eller har sen innan, man vet inte vad som är hönan och ägget) insulinresistens och därför kan gå med begynnande diabetes.
    Hur som helst så är det viktigt för PCO-kvinnan som vill bli gravid att gå ner i vikt om hon är överviktig. Inte lätt, men för merparten så blir ägglossningen mer regelbunden då.

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-03-31 21:22:14 följande:
    Hur långa cykler har du nu?
  • JhjärtaK
    V P E skrev 2011-03-31 22:23:09 följande:
    Om du tänker på vilka prover man bör ta för att diagnostisera PCO så ställs diagnosen snarare på UL-bilden av äggstockarna, samt om man har ökad behåring. Som jag har förstått det.
    Ibland vill man ha ett B-glukos (blodsocker) eftersom personer med PCO lätt får (eller har sen innan, man vet inte vad som är hönan och ägget) insulinresistens och därför kan gå med begynnande diabetes.
    Hur som helst så är det viktigt för PCO-kvinnan som vill bli gravid att gå ner i vikt om hon är överviktig. Inte lätt, men för merparten så blir ägglossningen mer regelbunden då.
    Tack för tipsen, jag är inte, och har heller aldrig varit överviktig, har BMI på 22 så då är väl viktnedgång inte aktuellt? Jag har inte heller ökad kroppsbehåring eller några av de andra "klassiska" PCO-symptomen (men fler äggblåsor som visade sig på VUL) och tänkte därför gå till en ny gynekolog för att få bekräftelse/dementering på att jag har PCO och såklart ställa en massa frågor och ta lite prover.

Sen tidigare så vet jag att mitt blodsocker är lågt så det borde utesluta insulinresistens då antar jag?
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-04-01 09:32:57 följande:
    Hur långa cykler har du nu?
    Senaste blev 41-42 dagar. Har bara haft två sedan jag slutade med p-piller och den första var på 48 dagar så det kan ju också bero på att kroppen inte riktigt har kommit igång efter fem år med pillerknaprande.
  • V P E
    JhjärtaK skrev 2011-04-01 17:07:12 följande:
    Tack för tipsen, jag är inte, och har heller aldrig varit överviktig, har BMI på 22 så då är väl viktnedgång inte aktuellt? Jag har inte heller ökad kroppsbehåring eller några av de andra "klassiska" PCO-symptomen (men fler äggblåsor som visade sig på VUL) och tänkte därför gå till en ny gynekolog för att få bekräftelse/dementering på att jag har PCO och såklart ställa en massa frågor och ta lite prover.

Sen tidigare så vet jag att mitt blodsocker är lågt så det borde utesluta insulinresistens då antar jag?
    Bara att gratulera då! Du kanske slipper PCO-diagnosen
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-04-01 17:07:12 följande:

Samma som dig. Jag är heller inte överviktig, har inte ökad kroppsbehåring osv, utan "bara" dom klassiska PCO äggstockarna med mycket äggblåsor
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-04-01 17:08:13 följande:
    Senaste blev 41-42 dagar. Har bara haft två sedan jag slutade med p-piller och den första var på 48 dagar så det kan ju också bero på att kroppen inte riktigt har kommit igång efter fem år med pillerknaprande.
    Ja, okej. Jag har ätit p piller i 14 år innan jag slutade för 7 mån sen, så antar att det tar tid för kroppen att komma igång ordentligt. Däremot har jag bara haft en egen mens under den tiden och en igångsatt med Primolut nor och det är väldigt lite tycker jag
  • JhjärtaK

Jobbigt Mumman med bara en "riktig" mens på 7 månader. Har du funderat på att pröva någon alternativ behandling? Jag har börjat gå hos en reflexolog (mer kännt som zonterapeut tror jag) för att stabilisera mina hormonhalter och få ner cykeln samt stabilisera den och kanske förhoppningsvis kicka igång ÄL. Jag känner att jag vill testa detta innan jag testar medicinska preparat som enbart verkar på symptomen, inte på det underliggande problemet. Förhoppningsvis fungerar det så att kroppen kan självläka. Jag vet att man även kan gå på akupunktur för sådana här hormonstörningar som vi har, kanske något att kolla upp?

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-04-03 11:22:10 följande:
    Jobbigt Mumman med bara en "riktig" mens på 7 månader. Har du funderat på att pröva någon alternativ behandling? Jag har börjat gå hos en reflexolog (mer kännt som zonterapeut tror jag) för att stabilisera mina hormonhalter och få ner cykeln samt stabilisera den och kanske förhoppningsvis kicka igång ÄL. Jag känner att jag vill testa detta innan jag testar medicinska preparat som enbart verkar på symptomen, inte på det underliggande problemet. Förhoppningsvis fungerar det så att kroppen kan självläka. Jag vet att man även kan gå på akupunktur för sådana här hormonstörningar som vi har, kanske något att kolla upp?
    Ja, det är riktigt jobbigt faktiskt! Min gyn sa att jag skulle få mens inom kort också, men ingenting har dykt upp :( Imorgon ska jag ringa till henne för att få recept på medicin som ger en blödning. Har redan hämtat ut pergotime som jag ska äta sen då.
    Får hoppas att det fungerar!

Men som du skriver är det inte roligt med mediciner och då kan alternativa metoder absolut vara värt att testa!
  • JhjärtaK

Hur går det Mumman? Fick du någon medicin (Provera kanske) utskriven? För visst är det så att du inte kan börja med pergo innan du fått mens?

Själv så sa gynekologen jag var hos "det där är INTE klassiska PCO äggstockar utan de ser NORMALA ut", snacka om att jag blev glatt överraskad. Han ville ändå ta några blodprov för att se hur hormonhalterna låg och om de skulle visa på någon avvikelse så skulle vi se hur vi gick vidare. Han trodde även att om det var några avvikelser så var de väldigt små och att jag med största sannolikhet skulle kunna bli gravid på "naturlig väg" så att säga Men om det inte skulle gå så lär väl jag få typ pergo utskrivet också.

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-04-05 13:58:30 följande:
    Hur går det Mumman? Fick du någon medicin (Provera kanske) utskriven? För visst är det så att du inte kan börja med pergo innan du fått mens?

Själv så sa gynekologen jag var hos "det där är INTE klassiska PCO äggstockar utan de ser NORMALA ut", snacka om att jag blev glatt överraskad. Han ville ändå ta några blodprov för att se hur hormonhalterna låg och om de skulle visa på någon avvikelse så skulle vi se hur vi gick vidare. Han trodde även att om det var några avvikelser så var de väldigt små och att jag med största sannolikhet skulle kunna bli gravid på "naturlig väg" så att säga Men om det inte skulle gå så lär väl jag få typ pergo utskrivet också.
    Ja, jag fick recept på Primolut Nor (ungefär samma sak som provera) för att få en blödning. Man ska ju börja med pergotime på 5:e mensdagen, så då behövs det ju liksom lite mens först då! Har ätit primolut nor förr, men då utan pergotime, så får hoppas det kommer fungera nu!!

Härligt att höra att äggstockarna dina såg normala ut!! Bara att se till att kroppen kommer igång regelbundet då så fixar det sig säkert av sig själv :)

PCO är ju trots allt den bästa diagnosen vad gäller infertilitet, då äggkvaliten brukar vara bra. Gäller bara att få till ägglossningar också
  • JhjärtaK

Tänkte att jag skulle skriva en liten uppdatering såhär några år efter mitt första inlägg

Det visade sig att jag hade INTE PCO, gick till en ny gynekolog och han gjorde VUL och tog alla prover och allt såg helt normalt ut. Kroppen hade bara inte riktigt kommit igång efter p-pillerstoppet. Så han skrev ut Pergotime till mig och det tog sig på första kuren och resultatet blev vår underbara dotter som kom i mars 2012

Sen när mensen kom tillbaka efter att amningen trappades ner så blev jag väldigt regelbunden och har nu en cykel på ca 30 dagar. Nu när vi började försöka bli gravida igen så tog det sig på första försöket! Tyvärr slutade detta i missfall men jag är jätteglad för att det har visat sig att jag kan bli gravid helt utan hjälp uppenbarligen.

Så om någon läser denna tråd och precis har fått PCO-diagnos av en gyn och inte riktigt "tror" på den, gå till en annan gynekolog som förutom VUL tar blodprover på er också!

Svar på tråden Vilka blodprover skall man ta vid misstänkt PCO?