• snorkan

Ska du döpa ditt barn?

Jag döpte mitt första barn, då var jag ung och tänkte inte så mycket på anledningen till varför jag gjorde det, det har gått i generationer och det bara blev så.

Men nu med mitt andra barn har jag kommit fram till att jag INTE ska döpa.
    Jag är inte kristen, jag går inte till kyrkan.

Och OM mitt barn vill tillhöra svenska kyrkan sedan så blir det hans val senare i livet, det känns som jag tvingar på honom  kristendomen.

Vi funderar därimot på att ha en namnfest för honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska du döpa ditt barn?
  • Isprinsessan med Borderline
    snorkan skrev 2011-03-30 13:21:43 följande:
    Min sambo är lite tveksam till namnfesten pga det känns som "tiggeri" men så ser inte jag det, ser det som ett jättebra tillfälle att bjuda in släkt och vänner, få bjuda dom på mat och dryck samt en smaskig tårta Skrattande

Tänkte även göra ett fint bildspel på sonen men fin musik till som vi kan visa

Sen om dom kommer med eller utan present spelar absolut ingen roll.  
    Tycker det är en jätte fin idee med namn fest, det är finare än kyrkan för där handlar det om att barnet kommer in i den kristna tron inte om namnet... Namn fest då har ju barnet fått ett namn och det är det man firar tycker det är jätte gulligt...
  • snorkan
    Isprinsessan med Borderline skrev 2011-03-30 13:30:59 följande:
    Tycker det är en jätte fin idee med namn fest, det är finare än kyrkan för där handlar det om att barnet kommer in i den kristna tron inte om namnet... Namn fest då har ju barnet fått ett namn och det är det man firar tycker det är jätte gulligt...
  • Angelsx2
    snorkan skrev 2011-03-30 13:09:30 följande:
    Jag döpte mitt första barn, då var jag ung och tänkte inte så mycket på anledningen till varför jag gjorde det, det har gått i generationer och det bara blev så.

Och OM mitt barn vill tillhöra svenska kyrkan sedan så blir det hans val senare i livet, det känns som jag tvingar på honom  kristendomen.

Jag svarade nej, eftersom jag inte heller är kristen men döpt.
    Jag har funderat men kommit fram till att jag inte ser någon anledning till att göra det.
    Jag kommer också låta minna barn bestämma själv vad de vill tro på.
  • Ragnar

Min barn är inte döpa. Varken jag eller min man är med i kyrkan och vi är inte troende på något sätt. Vill barnen låta döpa sig när de blir äldre och vet var dopet innebär så stödjer vi dem i deras beslut då.
    Alla släktingar räknade med att barnen skulle döpas för traditionens skull, men det kändes helt fel för oss. En del äldre släktingar hade lite svårt att acceptera vårat val och mormor och farmor ordnade en liten dopfest, som de kallade det, för båda barnen. Gammelmormor, som var 95 år när första barnet föddes, trodde verkligen att det var en dopfest båda gångerna och alla var nöjda på slutet. Vi med att barnen inte är döpta och släkten för att de fick sitt kaffekalas. Efteråt har jag och min man skrattat lite åt att det verkade vara festen som var viktigare än själva dopet för våra äldre släktingar.

• Esmiso

alla tre barn är döpta eftersom jag är troende. Att döpa av tradition tycker jag är ganska underligt, likaså när folk gifter sig i kyrkan utan att vara troende. Man kan ju isf ha en lika vacker ceremoni utan att blanda in kyrkan.

• lillajag01

Är inte med i kyrkan, tror inte på Gud, ska gifta oss borgerligt i sommar, NEJ, ska inte döpa mitt kommande barn. Det får barnet bestämma själv när det blir aktuellt. Själv döpte jag mig när jag var 15, fick för mig att jag skulle konfirmera mig, vilket jag oxå gjorde...inget jag direkt ångrar, men jag skulle lika gärna kunna vara utan....gick ur kyrkan förra året.

• Cornellia

vet inte.

Jag tycker det är en fin tradition, och ett bra sätt för familjen att träffas och möta det lilla barnet. Men samtidigt tycker jag att det är en bra idé att ungen själv får tycka till om att döpas. Så jag velar lite.

Vi är båda medlemmar i svenska kyrkan, dock är ingen av oss troende.

• Smulan 89

Nej, ska inte döpa mitt barn och inte framtida barn heller. Är själv döpt, men inte troende. Kommer att ha egen namngivning hemma istället.

• St Augustine

Nej. Vi har båda gått ur Svenska kyrkan och då ska vi givetvis inte heller döpa vårt barn.

(Svärmor kommer bli så besviken!)

• Fru O Mamma Kokkonen
    snorkan skrev 2011-03-30 13:09:30 följande:

Tänker precis som du... :O) Fast i början ville jag döpa, varför vet jag inte.. men min sambos mor är kristen o valde att inte döpa barnen, för de skulle ha möjligheten att välja själv. Nu tror jag alla valde att döpa sig iaf, i samband med konfirmationen... Men vi ska inte döpa vårt kommande barn!
  • Catgodess

Jag och min man har gått ur svenska kyrkan och anser att barnen ska ha rätt att bestämma själ om de vill vara med eller inte i kyrkan, därför nej vi kommer inte döpa dem.

• MammaTillDomFinaste

våran dotter är döpt och den i magen kommer döpas. vi är inte religösa, och hade de bara varit upp till mej hade jag bara haft en trevlig namnfest för barnet. Men sambon ville jättegärna ha dop, han kände att de var viktigt, och eftersom det inte spelade någon roll för mej så blev de dop. Det är lätt att gå ur kyrkan om barnen inte vill vara med sedan, vi är också döpta. Sambon ville av tradiotion, å jag ville ha en fest, så de varf bara att planera på otroigt mysigt var det!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • lykantrophona

Jag vill gärna veta mer om hur folk tänker när de döper utan att de tror? Är det inte lite ansträngande att stå där i kyrkan och lova barnet en kristen uppfostran och tillhörighet i kyrkan då?

Själv har jag inget barn, och inte heller planerar jag på att skaffa. Men ifall jag fick barn skulle jag inte döpa det. Jag är inte kristen, har gått ur kyrkan och är emot dop av "mysighetsskäl". Tycker det är hyckleri.

Jag blev döpt som spädbarn. Min syster döptes samtidigt. Då var hon typ 9-10 och fick välja själv. Hon valde att bli döpt. Jag är ganska bitter på att inte ha fått samma val. Hade jag i den åldern tillfrågats hade jag inte velat bli döpt. När jag gick ur kyrkan som tonåring så fick jag försvara mitt val inför personen i kyrkan som tog emot min underskrift! "Men, du är ju inte ens 18, du betalar väl inte skatt?"

-_-

Nåväl. Jag vill höra mer kring om er som valt att döpa trots att ni inte är kristna. Var det social press? Okunskap om vad dopet innebär? hm?

• Van01

Jag förstår inte varför ska man döpa barn om man är troende. Om man är troende borde man veta bättre att dop har bara med traditionen att göra. Det är inte något som står i bibeln att man ska döpa barn. Dop är ett beslut som man tar själv, man kan inte bestämma åt ett barn vad de ska tro på. Jag är troende och kommer inte att döpa mina barn. Ni som döper era barn, varför gör ni det?

• snorkan
    Van01 skrev 2011-03-31 11:14:24 följande:
    Jag förstår inte varför ska man döpa barn om man är troende. Om man är troende borde man veta bättre att dop har bara med traditionen att göra. Det är inte något som står i bibeln att man ska döpa barn. Dop är ett beslut som man tar själv, man kan inte bestämma åt ett barn vad de ska tro på. Jag är troende och kommer inte att döpa mina barn. Ni som döper era barn, varför gör ni det?
    Ena mitt barn är som sagt döpt, och det gjorde jag av tradition, förväntningar osv....sen skaffade jag mig en egen hjärna och funderade lite mer till nästa barn Skrattande
Svar på tråden Ska du döpa ditt barn?