• Svar på tråden Mkt intressant artikel: "En familjepolitik som gör barnen psykiskt sjuka"
  • avocadoo
    Malena C skrev 2011-04-01 06:28:09 följande:
    Till Avocado,
    Nej det är inte ett faktum att det spykiska välmåendet har försämrats. Det är ett faktum att det nu för tiden uppmärksammas och behandlas i högre utsträckning vilket väl är positivt.
    Ja väldigt positivt att försäljningen av antidepressiva till unga ökat med 100% sedan år 2000??
  • avocadoo
    Hertha skrev 2011-04-01 07:25:49 följande:
    Är det något man har kommit fram till också på senare år är att hjärnan är ännu mer komplicerad än vad man tror. Bland annat är inte hjärnan något som bara är. Den förändras när den lär sig något nytt, nya banor och ger upphov till nya sätt att fungera.

www.learninginfo.org/neuroplasticity.htm

Annika Dahlström fortsätter att tala om en hjärna som är rigid. Hon kanske borde återgå till att vara den pensionär hon är eftersom hon inte verkar orka läsa in sig på nyare forskning.
    Säger du och länkar till en sida som ser väldigt hemgjord ut, som är reklam för något hjärnträningsprogram?
  • Hertha
    avocadoo skrev 2011-04-01 08:20:38 följande:
    Säger du och länkar till en sida som ser väldigt hemgjord ut, som är reklam för något hjärnträningsprogram?
    Jag ber om ursäkt att jag trodde att det skulle vara möjligt att googla vidare och själv leta reda på vad man vill om just neuroplasticity. Sidan jag valde är lite mer enkel att snabbt få en överblick av vad det är.

Nedan är en wikipedialänk. Om den inte heller känns säker finns referenserna längst ner på den sidan.
    en.wikipedia.org/wiki/Neuroplasticity
  • Mina 78

Stora barngrupper är självklart inte bra, men ett debattinlägg från Annika Dahström ger jag inget för, hon läser ju forskningsrapporter som fan läser bibeln

• Malena C

Hej Avocado. jag skrev inte att det var positivt att utskrivningen av psykopharmaka har ökat. Jag anser det positivt att ungas psykiska välmående tas på allvar - vilket det inte gjordes förr. Om jag ser på mina föräldra och mina farföräldrars generation så mådde de jätedåligt men fick aldrig någon hjälp.

• Themis

Jag tror att det är valångest och identitetssökande som ger illamåendet.

Du förväntas vilja bli Madonna eller Carolina Klüft eller Bill Gates eller åtminstone överläkare, och i välmenande sosseanda basuneras det även ut att alla KAN bli det, vilket aldrig kommer att vara sant under några förutsättningar överhuvudtaget.

Du förväntas plugga eller jobba utomlands en del av livet fast många tycker det är asjobbigt att lämna konpisar och familj, du hjärntvättas till att hänga med i prylracet och dessutom ska du raka könet dagligen om du ska duga.

Det skulle troligtvis ge mindre valångest för många att veta att "pappa var skomakare och det ska jag också bli". Då vet man vem man är, kan få mer draghjälp av sin närmaste omgivning och möter mindre motstånd på sin väg mot målet.

Kravet på utseende var inte lika groteskt fånigt förr heller, titta bara på Marilyn Monroes mått och vikt.

Tok gör som galen ber.
  • ladysoul77
    Themis skrev 2011-04-03 07:53:53 följande:
    Jag tror att det är valångest och identitetssökande som ger illamåendet.

Du förväntas vilja bli Madonna eller Carolina Klüft eller Bill Gates eller åtminstone överläkare, och i välmenande sosseanda basuneras det även ut att alla KAN bli det, vilket aldrig kommer att vara sant under några förutsättningar överhuvudtaget.

Du förväntas plugga eller jobba utomlands en del av livet fast många tycker det är asjobbigt att lämna konpisar och familj, du hjärntvättas till att hänga med i prylracet och dessutom ska du raka könet dagligen om du ska duga.

Det skulle troligtvis ge mindre valångest för många att veta att "pappa var skomakare och det ska jag också bli". Då vet man vem man är, kan få mer draghjälp av sin närmaste omgivning och möter mindre motstånd på sin väg mot målet.

Kravet på utseende var inte lika groteskt fånigt förr heller, titta bara på Marilyn Monroes mått och vikt.
    Exakt så där tror jag också att det är! Jag minns när jag var 12-13. Då kunde jag fortfarande leka med min Barbies typ. Kolla på en 13-åring idag.. Klär sig och beter sig som en 30-åring. 

Dagis i sig är förstås inget dåligt, men jag tror att barn skulle må bättre av kortare dagar och senare dagis-start. Drar också åt mig öronen lite åt debattartikeln då jag inte håller med om att kvinnan ska ta hela kakan första 3 åren. Jag tror att om man lyckas få till en mindre stressad vardag så mår barnen bättre. Sänka kraven och kanske vänta med att klättra på karriärstegen under småbarnsåren. 
  • Veladis

Annica Dahlström är ju starkt kritiserad bl a för sitt sätt att använda, vrida och vända forskningsresultat till sin fördel och att rent krasst inte ha belägg för sina resultat. Bara det faktum att hon i artikeln får det att låta som att det finns forskningbevis för stora skillnader i mäns och kvinnors hjärnor (det finns belägg för vissa små skillnader) och att detta skulle bevisa att kvinnor är mer lämpliga att ta hand om barn är ett utryck för det. Också okunskapen om hur familjelivet sett ut under vår närmsta historia, vad gäller omsorg om barnen - att de varit moderns angelägenhet är en sanning med modifikation i det småborgeliga samhället och det gamla bondesamhället. Att barn tas om hand av andra än modern i mycket störerre utsträckning nu än för t ex 50 elelr 100 år sedan är en sanning med modifikation.
    Så, nej, jag tycker inte artikeln är särskilt intressant eller bra. Det finns andra sätt att angripa ökd ohälsa hos barn än att komma med skruvade forskningsresultat,  grova generaliseringar och eget hitte-på.

Självklart behövs också en diskussion om förskolan för de minsta barnen (särskilt dem, men öht också), kring alltför stora barngrupper, undermåliga lokaler och för lite och outbildad personal. Det är självklart riskfaktorer för barns ohälsa. Men inte på det monumentala sätt som Dahlström försöker få det till.

• Mandarina
    avocadoo skrev 2011-04-01 08:13:41 följande:
    Ja väldigt positivt att försäljningen av antidepressiva till unga ökat med 100% sedan år 2000??
    Det där är ju hur sjuuuukt som helst!!! Snart kommer hela sveriges befolkning käka antidepp!!
  • vittra
    Malena C skrev 2011-04-01 06:28:09 följande:
    Till Avocado,
    Nej det är inte ett faktum att det spykiska välmåendet har försämrats. Det är ett faktum att det nu för tiden uppmärksammas och behandlas i högre utsträckning vilket väl är positivt.
    Utan att lägga mig i övriga diskussionen ännu eftersom jag inte läst artiklarna, så vill jag bara poängtera att det är visst ett faktum att psykisk ohälsa bland barn (och vuxna också) har ökat. Och det handlar inte om att den bråkdel av behandlade tillstånd, det är mätningar man gjort på barnets mående, inte på behandlingar. Kolla socialstyrelsens rapporter för mer info om detta.

Det är ett faktum att psykisk ohälsa ökar, sedan hur man vrider och vänder på detta faktum för att framhäva en ståndpunkt, det är en annan sak. Nu ska jag läsa artiklarna.
  • vittra

Ja vad ska man säga, det räcker egentligen med att läsa Annica Dahlströms namn för att artikeln helt ska tappa sin trovärdighet. Har inte mycket till övers för denna kvinna, allra helst sen hon skrev att pappor är farliga för sina barn och att de inte under några omständigheter bör få ta hand om ett spädbarn. Hon har ju helt snedvridna åsikter och vrider och vänder på precis allt för att hitta något att försöka styrka dem med!

Det klart att det finns en viss poäng i det hon skriver, men jag tycker det är synd att hon ska förstöra en så viktig diskussion med en massa skit. Hon förlöjligar ju alla som faktiskt försöker skapa en seriös diskussion kring familjepolitikens brister och att kvaliteten på förskolorna måste stärkas!

Att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga kan säkert till viss del bero på den försämrade barnomsorgen, men det finns ju inga sådana bevisade samband (ännu) och jag tror ju att frågan är betydligt mer komplex än så. Jag tror att barnomsorgen bara är en liten del av förklaringen. Hela samhällsstrukturen har förändrats radikalt de senaste decennierna och utan att snurra in mig djupare i en sådan diskussion så tror jag att vår förändrade syn på vad som egentligen är viktigt här i livet förmodligen har en avgörande betydelse för den här ökningen. Vi är så stressade och har sådant fokus på allt utanför att det innanför hamnar i glömska...

• Mandarina
    vittra skrev 2011-04-03 11:25:17 följande:
    Ja vad ska man säga, det räcker egentligen med att läsa Annica Dahlströms namn för att artikeln helt ska tappa sin trovärdighet. Har inte mycket till övers för denna kvinna, allra helst sen hon skrev att pappor är farliga för sina barn och att de inte under några omständigheter bör få ta hand om ett spädbarn. Hon har ju helt snedvridna åsikter och vrider och vänder på precis allt för att hitta något att försöka styrka dem med!

Det klart att det finns en viss poäng i det hon skriver, men jag tycker det är synd att hon ska förstöra en så viktig diskussion med en massa skit. Hon förlöjligar ju alla som faktiskt försöker skapa en seriös diskussion kring familjepolitikens brister och att kvaliteten på förskolorna måste stärkas!

Att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga kan säkert till viss del bero på den försämrade barnomsorgen, men det finns ju inga sådana bevisade samband (ännu) och jag tror ju att frågan är betydligt mer komplex än så. Jag tror att barnomsorgen bara är en liten del av förklaringen. Hela samhällsstrukturen har förändrats radikalt de senaste decennierna och utan att snurra in mig djupare i en sådan diskussion så tror jag att vår förändrade syn på vad som egentligen är viktigt här i livet förmodligen har en avgörande betydelse för den här ökningen. Vi är så stressade och har sådant fokus på allt utanför att det innanför hamnar i glömska...
    Du milde, va du skriver klokt

Gillar ditt sista stycke, tänker precis som dig..
Svar på tråden Mkt intressant artikel: "En familjepolitik som gör barnen psykiskt sjuka"