• Österbotten

Nej nu är jag arg.

OK det här är lite OT men jag undrar om någon varit med om nåt likande. Igår var jag på ett läkarbesök för att ta lite blodprov o kolla hur min sköldkörtel funkar efter graviditeten. Läkaren frågar mig om jag ammar (min bebbe är 4 mån) jag svarar nej. Och hon börjar genast ifrågasätta varför. Jag förklarar något konfunderat att amningen inte fungerat eftersom jag hade för lite mjölk, varpå läkren fnyser och säger att ja det är ju lätt att man blir lite bekväm. Vad har hon med min amning att göra? Jag sökte ju för andra problem än amningen, hade jag varit på BVC eller sökt hjälp för min bebis hade jag förstått frågan men nu kändes det bara som om hon ville hacka på mig. Jag blir så trött på alla dessa amningspredikanter, alla får inte amningen att funka. Jag är inte sämre mamma bara för att jag ger mitt barn mat ur en flaska. Skrikandes   

• Svar på tråden Nej nu är jag arg.
  • Niiskuneiti

Denna ständiga förföljelse på oss som inte ammar. Varför måste vi förklara oss för okänt folk som inte har med saken att göra? De är väl för tusan inte allas angelägenhet! Jag är hjärtligt less på det...

Och jag håller med om detta med bekvämlighet. Åker iväg i helg. Måste ha med fan och hans moster istället för att maten är innanför bh:n, perfekt tempererad.

Vägrar att skämmas! Mitt barn mår bättre nu än när jag ammade, för då funkade det aldrig riktigt bra. Pumpade ett par månader men det har jag slutat med.

• GrodanHopp

Jag är 100% för amning. Men inte sjutton lägger jag mig i hur andra gör! Så länge ungen mår bra så spelar det väl ingen roll?? Med tanke på att man kan åka till rymden, vi har internet, vi har iphones! Då borde ersättningen vara full god!

• Helene70
    GreteP skrev 2011-03-31 19:11:44 följande:
    alla ska amma så länge det går! Meningen med amningen är inte endast att göra ditt barn mätt men även för att ditt barn ska få livsviktiga antikroppar, proteiner osv som bygger upp och stärker immunsystemet. Bästa är att amma om det går!!
    Hur kan du skriva "alla ska amma så länge det går!" Du ger mig gestapovibbar kvinna! 
  • Stars

Jag är också trött på alla påhopp. Min bebis är inte ens född ännu, kommer inte att födas förrän i november, och jag är redan jagad av amningsarmén. Jag är världens sämsta mamma för att jag inte ammar.
    Jag är kroniskt sjuk och KAN inte amma för att jag tar mediciner. Det är en direkt fara för bebisen om jag ammar med de medicinerna men folk talar om för mig att jag måste sluta med mediciner och sluta vara sjuk och börja amma istället. och jag känner att jaha, är det bara att sluta med medicinerna och sluta vara sjuk? Varför har jag inte gjort det för länge sedan? Visst går det att få mjölk att rinna ur mina bröst men mjölken är ju inte bra för bebisen. Folk förstår inte för det är inte okej att inte amma. Då är man en dålig mamma. Jag blir så ledsen. Dessutom är ju hälften av amningsdiktatorerna människor som varken har barn eller vårdutbildning utan som bara tvingar på folk sina åsikter utan att ens egentligen veta vad de pratar om.

• Pemmel
    accept skrev 2011-03-31 19:19:50 följande:
    Alla som kan amma borde amma, vill inte är ingen vettig förklaring. KAN man inte är det en sak.
    Och alla som kan äta surströmming/kycklinglever/valfri annan äcklig rätt borde göra det. Att det smakar illa är ingen vettig förklaring. Tål man inte däremot, så kan man slippa. Om man bara förklarar sig noga och ingående varje gång.
  • JuliaåRonjasmammis
    Pemmel skrev 2011-04-01 21:58:19 följande:
    Och alla som kan äta surströmming/kycklinglever/valfri annan äcklig rätt borde göra det. Att det smakar illa är ingen vettig förklaring. Tål man inte däremot, så kan man slippa. Om man bara förklarar sig noga och ingående varje gång.
    Fast helst ska man äta sånt ändå, även om man inte tål. Liksom sjuka människor ska sluta ta medicin, oavsett om de har cancer, någon autoimmun sjukdom eller depression bara för att kunna amma. Såklart.

*väldigt ironisk*
    Don't mess with my integrity!
  • Lavish

Ja det var idiotiskt, otrevligt och oproffesionellt. Det kunde du gott ha sagt åt henne också.

• liji77

Nu tänkte jag berätta lite om min egna erfarenhet. Jag föddes för tidigt 1977. Min mamma fick komma och besöka mig, men att amma mig var det inte tal om. Troligtvis fick jag donerad bröstmjölk under de nästan 2 månaderna som jag låg på sjukhus, men det vet vi inte. När jag kom hem kunde inte mamma få igång amningen, så jag fick ersättning. Jag har under min uppväxt inte varit mer sjuk än andra barn och jag har inga allergier.

När jag fick min första son så föddes även han för tidigt. Under hans vårdtid, så hade jag ingen chans att "smita undan". Det var bara så, att han skulle ha min bröstmjölk. Så jag pumpa och pumpa och pumpa. Eftersom han var så tidigt född, så var det problematiskt med amningen, men det gick bra till slut. När han var ett par månader så hade vi inflyttningsfest och jag valde att mata honom med flaska (bröstmjölk). SLURK sa det! Han fick i sig mer och snabbare. Resultatet blev en annan son. Han blev tillfreds och sov lugnt mycket längre än vad han någonsin gjort. När jag ammade honom, på kvällen speciellt, så blev han trött och somnade av utmattning och vaknade snart igen pga av hunger. När han fick flaska så åt han sig riktigt mätt och sov sedan gott.

Efter den här kvällen så fick han flaska på kvällen och sov snart hela natten. Efter ett tag så ratade han mitt bröst, vilket ofta blir resultatet av flaskmatning. För mig var inte amningen det viktigaste. Det viktigaste var att ha en mätt och nöjd liten son.

• Finesse
    liji77 skrev 2011-04-01 22:22:45 följande:
     För mig var inte amningen det viktigaste. Det viktigaste var att ha en mätt och nöjd liten son.
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Nej nu är jag arg.