• Rockenrola

hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?

Snälla nån hur mkt bör ett barn växa när dom är 2 år???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 11:37
    funderar just mellan 18 månader till 24 månader. min tjej har gått upp 0,3kg på denna tid o smalnat av massa .
    hon va 77,5cm när hon va 18 mån. nu är hon 81cm och är 24 månader.
    är det en normal viktökning?
  • Svar på tråden hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?
  • Allrona
    Rockenrola skrev 2011-04-01 11:53:59 följande:
    meningen va att dom skulle kolla gluten idag  men läkaren inrikta sig på laktos vilket vi renad testat på henne och uteslutet. ja fick tjata mig till test om gluten. läkaren ville inte lyssna på mig när ja nämde att ja ville ha test för de. Trots att dom redan bestämt att hon skulle testas för gluten. han ville inte ens kolla utslagen hon har men ja tvinga han till o kolla på de.

är så missnöjd me besöket idag så ja ska kräva flytt till ett annat sjukhus och en annan barnmedicinavdelning där istället!
    Min dotter går också upp sakta i vikt och växer sakta på längden. Men hon är allergisk och har astma vilket troligen är orsaken till hennes dåliga tillväxt. Jag tycker ni ska kräva att komma till ett annat sjukhus om det är möjligt och göra tester där. Tror även de kan göra glutentester på vårdcentralen. Har hon några andra symtom som eksem, magont eller hård/lös mage?
  • Zaaandra

Min dotter har gått upp mkt tycker jag.
    I slutet av sugusti (då var hon ca 19½ månad) vägde hon 12,7 kg och var 85 cm lång.
    Nu är hon 2 år och 3 månader och väger närmre 15 kg ( på vägen hemma) och är runt 90 cm lång (mätt med egen tummstock) ;) Så jag oroar mig mer åt andra hållet jag.
    Hon är ett litet matvrak, vi har nästan slutat med vällingen helt nu för vi äter middag så pass sent att hon inte behöver välling.

• Busbellan

Min dotter stod het still i vikten mellan 2 år och 3 år.
    Eller egentligen var det nog så att hon var sjuk jämt och därför gick ner i vikt ibland för att sen gå upp lite igen.

Om din dotter varit sjuk mycket kan det säkert vara det som kan vara orsaken till den dåliga viktuppgången att hon ibland även gått ner i vikt.

Men jag tycker absolut du kan kräva att de tar ite prover på henne, t.ex gluten och laktos. Sen om hon varit sjuk onormalt mycket så be dem även kolla immunförsvaret.
    Antagligen lär de inte vija göra ett sånt test med en gång, vi fick till slut söka privaläkare för att få det kollat och det visade för lågt värde på IgG (dell av immunförsvaret)

Mamma till Nora, August och Ella
  • Allrona
    Rockenrola skrev 2011-04-01 11:53:59 följande:
    meningen va att dom skulle kolla gluten idag  men läkaren inrikta sig på laktos vilket vi renad testat på henne och uteslutet. ja fick tjata mig till test om gluten. läkaren ville inte lyssna på mig när ja nämde att ja ville ha test för de. Trots att dom redan bestämt att hon skulle testas för gluten. han ville inte ens kolla utslagen hon har men ja tvinga han till o kolla på de.

är så missnöjd me besöket idag så ja ska kräva flytt till ett annat sjukhus och en annan barnmedicinavdelning där istället!
    Fast laktos är ju extremt ovanligt på så små barn, i så fall borde de ju testa mjölkprotein som är ganska vanligt att små barn är allergiska mot.
  • Rockenrola

prover på laktos och gluten är taget. Men ska se om ja kan få över henne till ett annat sjukhus ändå.

• vattenlilja

det är viktigt att barnet växer- på läng o på vikt. en del växer fort andra långsamt.

• Busbellan
    vattenlilja skrev 2011-04-08 14:50:50 följande:
    det är viktigt att barnet växer- på läng o på vikt. en del växer fort andra långsamt.
    Vikten är egentligen inte så hemskt viktig, så länge de inte går ner såklart
    Det är när tillväxten på längden stannar av som man bör fundera över varför
  • vattenlilja

barn växer inte hela tiden. dem kan stanna växa på längden .. sedan tjoop.. + 5 cm på 3 mån tex)

• Rockenrola
    Rockenrola skrev 2011-04-09 21:17:31 följande:
    min dotter ligger då mellan -1 och -2 . tack för länken!
    och -2 på längden de andra va vikten då...
    men vad innebär det?
  • Busbellan
    Rockenrola skrev 2011-04-09 21:19:03 följande:
    och -2 på längden de andra va vikten då...
    men vad innebär det?
    Men då är hon ju ganska propertionelig
    Hon ligger ju till och me dhögre på vikten är på längden

Hon är ju i den åldern då babyhullet börjar försvinna och då växer de oftast mer på längden och smalnar av
  • Rocktroll

Jag märkte på kurvan att ju äldre barnet blir desto mer planar vikten ut Glad innan låg min dotter på -2 på vikten och trots att hon blivit längre men bara gått upp 0,5 kg på ett halvår ligger hon nu på -1 på vikten. Så man förväntas nog inte gå upp så mycket när babyhullet börjar försvinna. Hon har visserligen inte haft babyhull på läääänge.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Rockenrola

Tack för alla tips o råd.
    Känner mig inte lika orolig längre när ja hört från andra o läst på mer.
    Tusen tack till er varma själar

Svar på tråden hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?