• jennie88

Hur pottträna 14 månaders?

Vi har nu köpt hem en potta till vår son på 14 månader. Vi har absolut ingen panik med pottträningen det får ta den tid det tar men ju tidigare desto roligare. Jag vet bara inte hur vi ska göra?! Jag har satt honom där några gånger men han ledsnar ju och det kommer inget. Jag vet inte när jag ska sätta dit honom, har ingen koll på när han behöver kissa/bajsa alls!
    Hur brukar ni andra göra som har börjat så här tidigt innan barnet kan kommunicera ordentligt? Jag har även hört att det skulle vara svårare att pottträna killar, vet inte varför. Så det skulle vara intressant och få höra om båda könen.

• Svar på tråden Hur pottträna 14 månaders?
  • Issa79

Vår dotter är 19 månader. Vi ska väl börja lite mer på allvar till sommaren men nu låter vi henne sitta på pottan lite då o då. Kommer det ngt så gör vi en stooor sak av det o tar tillsamman in pottan o tömmer den o vinkar hej då innan vi spolar. Händer det inget så gör det inte då leker vi  vidare. När hon sitter på pottan så brukar vi pussla lite eller titta i en bok men så fort hon har fått nog så får  hon resa sig. Inga argumentationer från oss. Det ska vara skoj o sitta på pottan.

• aprilbebis17

Jag har en son på 11,5 månader.. Satte honom på pottan första gången i förrgår. Sa till honom att nu kan han kissa.. ja då efter ett litet tag så kom det Glad Blev helt chockad och tänkte lite att det kanske var en tillfällighet.. men inte. Vi sätter honom på pottan i samband med varje blöjbyte och varje gång kissar han. Han tycker det är roligt.. sen får han torka sig och vi går och häller ut kisset i toaletten tillsammans. Att han greppa detta från början tror jag har med att göra med att dem ggr han har kissat när vi bytt blöja eller när han varit utan blöja och kissat på golvet.. så har vi sagt väldigt tydligt och positivt att nu kissar Noel. Råd till dig är väll bara att fortsätta sätta lillen på pottan, tex i samband med blöjbyte. Kommer det så kommer det.. Glad och det gör det ju nån gång! Lycka til!

• jennie88
    aprilbebis17 skrev 2011-04-03 22:24:05 följande:
    Jag har en son på 11,5 månader.. Satte honom på pottan första gången i förrgår. Sa till honom att nu kan han kissa.. ja då efter ett litet tag så kom det Glad Blev helt chockad och tänkte lite att det kanske var en tillfällighet.. men inte. Vi sätter honom på pottan i samband med varje blöjbyte och varje gång kissar han. Han tycker det är roligt.. sen får han torka sig och vi går och häller ut kisset i toaletten tillsammans. Att han greppa detta från början tror jag har med att göra med att dem ggr han har kissat när vi bytt blöja eller när han varit utan blöja och kissat på golvet.. så har vi sagt väldigt tydligt och positivt att nu kissar Noel. Råd till dig är väll bara att fortsätta sätta lillen på pottan, tex i samband med blöjbyte. Kommer det så kommer det.. Glad och det gör det ju nån gång! Lycka til!
    Kul att höra om en kille som det går så bra för. Ofta läser man att killar är senare än tjejer osv. Här händer det ingenting på pottan men om jag säger "V ska du kissa" så pekar han på snoppen. Någon borde han ju haja då iaf. Ibland blir han dock ledsen om jag sätter honom på pottan så han är kanske inte redo? 
  • TinaElisabeth

På vårt BVC rekommenderade dem att vi skulle introducera pottan redan vid 8 månader vilket vi inte gjorde. Men vi väntade inte så mycket längre än så.

Nu är han 2 år och både kissar och bajsar på toaletten.Men han har blöja ör säkerthets skull där emellan för att han ska slippa misslyckas. Vi har inte bråttom med att han ska bli blöjfri. Han har inte velat sitta på pottan utan vi gick ganska snabbt över till toaletten. En fiffig sak som hans farmor började med när han var riktigt liten var att sätta honom framför sig på toaletten. De satt där tillsammans alltså (hon med byxorna på givetvis, hehe).

Vi har en sån liten barnring till toaletten och det tycker vi funkar jättebra. Vi har nu under en längre tid satt honom på toaletten på kvällen när vi borstar tänderna. På helgen brukar han få vara utan blöja en stund på dagen oxå. Då sätter vi honom på toaletten med jämna mellanrum.

2 gånger har det hänt en olycka utan blöjan men då har vi tyckt att det är extremt viktigt att vi inte gör nån stor grej av det. Det är faktiskt helt och hållet vårt fel att han inte har blöja på sig.

Vi uppmuntrar honom otroligt mycket när det kommer nåt på toaletten och visar honom att man kan "ta i" då gör han likadant och det brukar komma både det ena och andra. Innan han lärde sig att bajsa på toaletten brukade vi sätta honom där när vi märkte att han började bajsa. Då fortsatte han på toaletten.

Ett lite ostrukturerat inlägg men jag kom på saker efterhand när jag skrev.

• berenjena

Det enklaste är att börja sätta på potta/toa när de har sovit. Då kommer det alltid kiss om de inte hunnit kissa i blöjan innan. Jag hade min son ofta naken hemma också så han märkte att det kom kiss. Efter ett tag började han visa när det var dags att kissa genom att böraj stampa med fötterna så då satte jag honom på pottan.

Nu är han 1 år och 8 mån och blöjfri dagtid, torr mer än hälften av alla nätter. Vi började med pottan när han var 1½år.

• berenjena

Har förresten en flicka också, hon blev torr hux flux från en dag till en annan när hon precis fyllt två så där behövdes ingen potträning. Hon var tidig med talet också så henne kunde man ju prata mer med. Sonen han visar som sagt var tydligt när han är nödig så man hinner ta hnom till pottan.

• vittra

De flesta kissar efter att de sovit. Och ibland kan det vara bra att testa efter att de ätit också. Men börja med att sätta efter middagsvilan tex och när han vaknar på morgonen.

Kommer det inget så är det bara onödigt att han får sitta där längre stunder (om han inte tycker det är kul såklart) utan då kan han ju få springa omkring med rumpan bar en stund annars?

Sen, ju tidigare desto bättre, då blir pottan/toaletten en naturlig del i hans liv och tanken formas att det går att kissa och bajsa på andra ställen än i blöjan.

• mazquE

Vår dotter på två år går inte på pottan. Det gick bra i början och hon har bajsat på den. Men nu vägrar hon sitta där. Hon tar även alltid av sig blöjan så den jar hon ju tröttnat på. Men hur sjutton ska vi få henne att sitta pottan? Jag mutar henne med att hon får ringa mormor om hon sitter där, men efter ett tag så går hon ändå. Det är dags för lillasyster på 1år att lära sig också.. Tips :)

• jennie88

Tack för alla bra tips :) Nu har han precis varit magsjuk så därför ingen pottträning. Men jag ska absolut låta honom gå mer naken hemma så att han själv märker när han kissar. Han pratar inte så bra ännu men har ett tydligt kroppspråk så han kanske visar när det är dags. Han gillar att sätta sig på pottan själv med kläderna på och utan går bra ibland. Vi försöker ta det i hans tempo och inte stressa på. 

• Loreena

Potta när barnet nyss vaknat eller nyss ätit. Ha gärna någon bok eller leksak med som barnet kan roa sig med under tiden. :)

• Loreena

Jag pottar min 7 månaders och det går hur bra som helst! Han får sitta en stund efter han vaknar och när han ätit. Jag sitter bakom och håller om honom så att han inte kan ramla och ger honom någon spännande leksak under tiden. Det är helt kravlöst, kommer det kiss så säger jag bara "kisskiss". Han har blöja på sig annars om han inte luftar. Jag tror på att introducera tidigt och på ett kravlöst och lekfullt sätt!

• VillHaMångaBarn

Vår 13 månaders pojke började sitta på pottan när han kunde sitta. Han kissar nästan alltid när vi sätter honom där, om så bara några droppar. Han vet också att det är skönare att bajsa på pottan så det gör han oftast. Om vi bara är med på noterna och hinner dit så går det bra.
    Tips? Hm... Jag håller med om att sätta honom på pottan vid byte, efter sovning och mat. Även någon gång bara för att.
    Det kan ta några gånger innan han förstår bad som är tanken med pottan, men det kommer.
    Vi klappade händerna och sa att han var duktig i början, varje gång han gjorde något på pottan.
    Det är ju inte alltid han vill sitta där och då behöver han inte det, det ska ju vara kul att gå på pottan! :)

Ett tips om han går naken är att kolla om han får "stånd", då kan det vara läge för pottan. Antingen behöver han då kissa eller bajsa. Det kan synas ganska tydligt när han är riktigt bajsnödig. :)

• Hirundinidae

Sen en tid tillbaka blir sonen ledsen  när man försöker rutin-potta honom. Och frågar man honom så säger han alltid nej, även om man "vet" att han egentlgien är nödig. Det är inte förrän han verkligen börjar sitt behov som man kan sätta honom på pottan, och då är det ju ofta försent (detta gäller kisssandet, det andra har han inte missat än då han har tydligare signaler då..)
    Förut satte jag honom på pottan efter sov och mat, men nu får jag alltså inte längre göra det om det inte är så att han verkligen verkligen är nödig exakt då. Han är väldigt "regelbunden"  så jag vet när han behöver gå, alltid en stund efter att han vaknat, alltid en stund efter mat, så det borde ju gå att tajma in ordentligt, men så icke, då han blir ledsen.
    Känner att jag absolut inte vill stressa honom på något sätt, men något har ju uppenbarligen stressat honom lite. Han blir "ledsen" om han misssar också, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra... Nu nmär det blivit varmare är han utan blöja hela tiden som vi är hemma, annars har han tygisar på sig.
    Någon annan med liknande problem?
    Någon med tips och råd?
    Jag lånade den här tråden till miin fråga, då jag tyckte många varit inne lite på detta område.... 

• jennie88
    Hirundinidae skrev 2011-04-29 08:49:09 följande:
    Sen en tid tillbaka blir sonen ledsen  när man försöker rutin-potta honom. Och frågar man honom så säger han alltid nej, även om man "vet" att han egentlgien är nödig. Det är inte förrän han verkligen börjar sitt behov som man kan sätta honom på pottan, och då är det ju ofta försent (detta gäller kisssandet, det andra har han inte missat än då han har tydligare signaler då..)
    Förut satte jag honom på pottan efter sov och mat, men nu får jag alltså inte längre göra det om det inte är så att han verkligen verkligen är nödig exakt då. Han är väldigt "regelbunden"  så jag vet när han behöver gå, alltid en stund efter att han vaknat, alltid en stund efter mat, så det borde ju gå att tajma in ordentligt, men så icke, då han blir ledsen.
    Känner att jag absolut inte vill stressa honom på något sätt, men något har ju uppenbarligen stressat honom lite. Han blir "ledsen" om han misssar också, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra... Nu nmär det blivit varmare är han utan blöja hela tiden som vi är hemma, annars har han tygisar på sig.
    Någon annan med liknande problem?
    Någon med tips och råd?
    Jag lånade den här tråden till miin fråga, då jag tyckte många varit inne lite på detta område.... 
    Bra att du tog upp det. Vi har samma problem här hemma. Inte alltid men nästan varje gång han jag försöker få honom att sitta på pottan så blir han ledsen. Det går mycket bättre när han inte är kissnödig då sätter han sig där en stund och tycker det är roligt men behöver han kissa blir han frustrerad om jag frågor om han ska gå på pottan. Ett fåtal gånger har det nu hänt att han står och drar sig i snoppen och verkar lite fokuserad (som man kan bli när man är nödig), då erbjuder jag pottan och en bok att läsa men han blir ledsen och kissar sedan på golvet. Då säger jag bara lugnt: "Har du kissat nu, Valter? Vet du vad man kan sitta på pottan och kissa också!" och så pekar jag på pottan. Han verkar liksom din son lite stressad över det här men jag upplever det inte som att vi stressat alls med det här, ev att vi använt den för sällan isf. 

Ska vi vänta/ Är han inte redo eller ska vi bara ändra "metod"?
  • Hirundinidae
    jennie88 skrev 2011-05-03 13:24:17 följande:
    Bra att du tog upp det. Vi har samma problem här hemma. Inte alltid men nästan varje gång han jag försöker få honom att sitta på pottan så blir han ledsen. Det går mycket bättre när han inte är kissnödig då sätter han sig där en stund och tycker det är roligt men behöver han kissa blir han frustrerad om jag frågor om han ska gå på pottan. Ett fåtal gånger har det nu hänt att han står och drar sig i snoppen och verkar lite fokuserad (som man kan bli när man är nödig), då erbjuder jag pottan och en bok att läsa men han blir ledsen och kissar sedan på golvet. Då säger jag bara lugnt: "Har du kissat nu, Valter? Vet du vad man kan sitta på pottan och kissa också!" och så pekar jag på pottan. Han verkar liksom din son lite stressad över det här men jag upplever det inte som att vi stressat alls med det här, ev att vi använt den för sällan isf. 

Ska vi vänta/ Är han inte redo eller ska vi bara ändra "metod"?
    Jo, det där påminner jättemycket om vår son. Nu har han visserligen idag och igår varit sitt vanliga jag och sagt till/visat att han varit nödig, så nu har det återigen gått bra två dagar. Kanske var han bara lite obekväm eller något. Idag har han inte varit ledsen alls när han varit nödig, så kanske det var bra att vi bara fortsatte som vanligt, även om vi missade ibland...
    Får väl se om det håller i sig eller om han återigen blir ledsen/stressad, för då känns det ju som man måste ändra på något, när det absolut inte är vår avsikt att det Måste bli "rätt"....
    Hm, finns det fler därute som känner igen? 
  • miljarden
    Hirundinidae skrev 2011-05-03 21:42:13 följande:
    Jo, det där påminner jättemycket om vår son. Nu har han visserligen idag och igår varit sitt vanliga jag och sagt till/visat att han varit nödig, så nu har det återigen gått bra två dagar. Kanske var han bara lite obekväm eller något. Idag har han inte varit ledsen alls när han varit nödig, så kanske det var bra att vi bara fortsatte som vanligt, även om vi missade ibland...
    Får väl se om det håller i sig eller om han återigen blir ledsen/stressad, för då känns det ju som man måste ändra på något, när det absolut inte är vår avsikt att det Måste bli "rätt"....
    Hm, finns det fler därute som känner igen? 
    Vår son blir rätt ofta irriterad också. Tror han har fullt upp med annat och tycker att det är slöseri med tid bara. Jag brukar testa att sjunga eller byta position. Ibland funkar det och ibland inte. 
    Angående att man skulle stressa honom vet jag inte om jag är så orolig för det. Han gråter när man sätter på honom kläder också och det gör jag ändå, tror inte han kommer få klädtrauma för det. 
Svar på tråden Hur pottträna 14 månaders?