• mormor 1965

Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?

Jag är 45 år och mormor. Barnbarnen är 3,5 år, 8 månader och en tredje kommer i oktober. Dottern och hennes man är 25 och 26 år gamla.

Jag arbetar på förskola, heltid. Vid sidan om studerar jag specialpedagogik, nu i April så  har vi 3 helger av 4, som vi har har "skola" fre-lö.
    Dottern frågar då och då om jag vill komma och barnvakta, kanske varannan vecka. Då vill hon gå med sambon på nån tillställning, nån kompis fest, eller på bio.

Jag känner varje gång, att nej, jag orkar inte. Tycker att jag bara har nån enstaka kväll ledig på helgen och jag vill inte då "arbeta" med att vakta barn. Dessutom har jag en sambo hemma som tycker jag är mkt borta ändå (ej barnens far) och en 17 åring som har egen häst som behöver hjälp ofta med skjuts och andra praktiska göromål.

Jag tycker dottern skaffade barn onödigt tidigt, hon hann inte få någon utbildning, de har ekonomiskt tungt, och vi anhöriga är också unga och har fullt arbetsliv igång ännu.

Missförstå mig inte, jag älskar barnbarnen högt och försöker alltid då och då ta mig lite kvalitétid med dem, speciellt om jag har semester. 

• Svar på tråden Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?
  • mormor 1965
    Cia o krabaten skrev 2011-04-02 18:26:42 följande:
    Tycker inte heller du har ngn skyldighet att ställa upp.

Jag är jätteglad när min mamma kan och vill ta barnen, men oftast så ses vi tillsammans och umgås alla 4.
    Nu är pappan bort 2v och hon är jättehygglig och ställer upp och hämtar på dagis 2d/v så att vi kan ha kvar samma arbets/dagistider, men det är lånt mer än jag kräver utan jag höjer henne till skyarna för att hon ställer upp på det!

Att kräva barnvakt för sitt eget höga nöjes skull (Dessutom med en så liten bebis!) tycker jag man kan få om det erbjuds frivilligt.

TS Gör som så när hon frågar att du säger: "Vänta, jag ska kolla min kalender. Den helgen är det skola, så då kan jag ha dem 2h mellan 11-13 på söndagen, nästa helg skulle jag vara med dottern i stallet, här har jag inbokat återhämtning efter heltidsjobb + skola i flera veckor.
    Här! 16e maj ser det ut att finnas en ledig kväll! Ska vi boka då??? "
    Hihi, det där är ju nästan så som jag gör Hon ringde på fredagen och tyckte att de kunde få komma på middag till oss i morgon, söndag, hela familjen. Jag sa att jag vill hinna på en jumpa 15.30, men om, de kommer 11 så kan vi äta kl 14, och sen måste iallafall jag sticka.... Hårda bud!!
  • Åskan

Nej det tycker jag inte. Du är ju "ung" själv och arbetar o pluggar. Har dessutom barn hemma. Hade nog inte orkat sitta barnvakt mycket alls om jag varit du.

Självklart kan man ju ställa upp nån gång, men inte så ofta som varannan vecka.

Båda mina föräldrar arbetar. Jag räknar inte med att de ska ställa upp så ofta på helgerna. Nu är de väldigt snälla o ställer upp jämt när jag frågar, men jag frågar inte ofta. Det kanske blir 2-3 ggr var (de är skilda)/ termin.

• amalie79
    mormor 1965 skrev 2011-04-02 17:24:26 följande:
    Jag är 45 år och mormor. Barnbarnen är 3,5 år, 8 månader och en tredje kommer i oktober. Dottern och hennes man är 25 och 26 år gamla.

Jag arbetar på förskola, heltid. Vid sidan om studerar jag specialpedagogik, nu i April så  har vi 3 helger av 4, som vi har har "skola" fre-lö.
    Dottern frågar då och då om jag vill komma och barnvakta, kanske varannan vecka. Då vill hon gå med sambon på nån tillställning, nån kompis fest, eller på bio.

Jag känner varje gång, att nej, jag orkar inte. Tycker att jag bara har nån enstaka kväll ledig på helgen och jag vill inte då "arbeta" med att vakta barn. Dessutom har jag en sambo hemma som tycker jag är mkt borta ändå (ej barnens far) och en 17 åring som har egen häst som behöver hjälp ofta med skjuts och andra praktiska göromål.

Jag tycker dottern skaffade barn onödigt tidigt, hon hann inte få någon utbildning, de har ekonomiskt tungt, och vi anhöriga är också unga och har fullt arbetsliv igång ännu.

Missförstå mig inte, jag älskar barnbarnen högt och försöker alltid då och då ta mig lite kvalitétid med dem, speciellt om jag har semester. 
    Nej, jag tycker du gör helt rätt! Ditt liv måste ju handla om dig i första hand, du har gjort ditt och det handlar ju inte om att du inte älskar barnbarnen. Självklart har du rätt till ditt liv nu,
  • Cia o krabaten
    mormor 1965 skrev 2011-04-02 21:55:20 följande:
    Hihi, det där är ju nästan så som jag gör Hon ringde på fredagen och tyckte att de kunde få komma på middag till oss i morgon, söndag, hela familjen. Jag sa att jag vill hinna på en jumpa 15.30, men om, de kommer 11 så kan vi äta kl 14, och sen måste iallafall jag sticka.... Hårda bud!!
    Jamen dåså, hoppas hon fattar vinken
    Men vaddå hårdabud?
    Du är ju för tusan mitt i livet själv!

• JBC

Att fråga dig om du kan vara barnmat varannan helg kanske är att ta i iaf om det är över natten eller kvällen. Min mamma är gärna barnvakt nån timme eller två men hela kvällen och natten brukar vi ta det lugnt men till om det är nåt speciellt. Inte oftare än en gång per månad. Det är ju mina barn, inte min mammas.

• fesun

Tycker snarare att det är hon som är ego som vill lämna bort ungarna var å varannan helg. Instämmer med de andra som säger att skaffar man barn får man sköta dom själv!

• Sar

Jag tycker att det är på gränsen till fräckt att be om helgbarnvakt så ofta. Några timmar här eller där kan jag köpa men vi ransonerar helgkvällsbarnvakteri (med ev. övernattning) väldigt noga. Men då vet vi också att vi garanterat kommer att få hjälp.
    När man har nära anhöriga som själva befinner sig mitt i livet och dessutom fortfarande har hemmavarande barn så är det väl självklart att det inte finns lika mycket tid och ork som om man är en pigg pensionär.

Du hittar säkert ett sätt där du kan förmedla detta på ett bra sätt, när man blivit förälder kan man inte förvänta sig att vara lika "fri" som innan man fick barn.

• Cloudy

Nej inte ett dugg.

Du har ditt liv, de har sitt och du kan passa barnen när du känner att du orkar och verkligen vill passa barnen. Är det en gång i månaden så borde de vara tacksamma, det är inte din uppgift att sköta deras barn och det ska vara på dina premisser och inte deras.

Att de ska gå på div tillställningar är inget du ska ställa upp att vara barnvakt på, att ställa upp och vara barnvakt när det är förlossning/sjukdom/tandläkarbesök är däremot rimligt. De har ju dessutom fullt frivilligt valt att skaffa en tredje väldigt tätt och då ska de också ta ansvar över det, allt annat är fel.
    Säg nej ofta innan det ballar ur ännu mer.

• Cloudy
    lövet2 skrev 2011-04-02 17:37:26 följande:
    Nej, det är inte din uppgift att ta hand om barnen. Barnen har föräldrar och de kan gott sköta sina egna barn! Din uppgift som mormor är att ställa upp när det är kris (när någon är sjuk eller skadad t ex) och utöver det bör du få umgås med barnbarnen - inte ha ansvaret för dem!
    Ja detta håller även jag med om.
  • Tonx

Jag inser att jag har tur som har föräldrar som både sköter hämtning och lämning och tar hand om barnen när jag jobbar! (Jobbar dygn)

Men det är ju knappast ett krav, men jag är van att man delar ansvaret i familjen och tar hand om varann.

Fast omoget att be om barnvakt var och varannan helg för att roa sig.

• ABG

Kan du inte ta hem barnbarnen till dig och vakta dem? Då är du ju hemma och träffar sambon samtidigt.

• MumOfThree

Nej jag tycker inte att du är det, klart du också behöver vila!
     Men så ung var väll inte din dotter när hon fick barn? kan förstå hur du menar med ekonomin, det kanske inte är helt bra med tre barn att inte ha en ekonomi. har du pratat med dottern?hör väll kanske inte hit men men jag vet ju inte hela historien =)
    Min mamma blev mormor vid 37års ålder till min nu 8åring men, din dotter kanske är glad att du är en ung mormor som orkar, men förklara då istället att du så gärna vill men du har inte tid pga den andra dottern studier. klart hon kommer förstå detta utan att ta illa upp :) kanske dem vill komma ut på lite saker nu innan den nyfödde kommer? fast kanske ändå tycker det är onödigt då dem har en jätte liten hemma.
    säg bara som det är så kanske dem uppskattar mera den tid dem faktiskt har barn vakt?

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22 Och lillen i magen Bf 5/8
Svar på tråden Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?