• mormor 1965

Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?

Jag är 45 år och mormor. Barnbarnen är 3,5 år, 8 månader och en tredje kommer i oktober. Dottern och hennes man är 25 och 26 år gamla.

Jag arbetar på förskola, heltid. Vid sidan om studerar jag specialpedagogik, nu i April så  har vi 3 helger av 4, som vi har har "skola" fre-lö.
    Dottern frågar då och då om jag vill komma och barnvakta, kanske varannan vecka. Då vill hon gå med sambon på nån tillställning, nån kompis fest, eller på bio.

Jag känner varje gång, att nej, jag orkar inte. Tycker att jag bara har nån enstaka kväll ledig på helgen och jag vill inte då "arbeta" med att vakta barn. Dessutom har jag en sambo hemma som tycker jag är mkt borta ändå (ej barnens far) och en 17 åring som har egen häst som behöver hjälp ofta med skjuts och andra praktiska göromål.

Jag tycker dottern skaffade barn onödigt tidigt, hon hann inte få någon utbildning, de har ekonomiskt tungt, och vi anhöriga är också unga och har fullt arbetsliv igång ännu.

Missförstå mig inte, jag älskar barnbarnen högt och försöker alltid då och då ta mig lite kvalitétid med dem, speciellt om jag har semester. 

• Svar på tråden Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?
  • Hannah76

Ja du är egocentrisk. Med all rätt. Självklart ska det inte finnas något "tvång" att vara barnvakt till sina barnbarn. Tycker det är toppen när min mamma och bonuspappa kan ställa upp, men det är ju lika toppen att de faktiskt kan säga nej.

• Kazeer

Du verkar ju ha fullt upp Med heltidsjobb, studier och hemmavarande barn (nu antog jag att 17-åringen bor hemma), så tycker jag att du är mer än välförtjänt av en ledig kväll på helgen. Du är ju mitt uppe i livet och det måste din dotter inse. Hon kan inte förvänta sig att du ska ställa upp bara för att hon vill det. Och att du inte har möjlighet att vara barnvakt titt som tätt betyder inte att du älskar dina barnbarn mindre.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ess

Skaffar man barn så får man räkna med att sköta dem själva. Jag och min man har bara mina föräldrar som kan hjälpa oss, så vi kan inte få hjälp varannan helg för det orkar dom inte med. Vi kan ringa dem om det verkligen krisar och då ställer dom upp, men ska vi gå på fest eller träffa några så får vi ta barnen med oss.

Så nej, jag tycker inte att du är ego som inte orkar ta hand om dem. Man behöver vila efter jobbet och dessutom har du ett eget liv också.

• lövet2

Nej, det är inte din uppgift att ta hand om barnen. Barnen har föräldrar och de kan gott sköta sina egna barn! Din uppgift som mormor är att ställa upp när det är kris (när någon är sjuk eller skadad t ex) och utöver det bör du få umgås med barnbarnen - inte ha ansvaret för dem!

• phoennah
    lövet2 skrev 2011-04-02 17:37:26 följande:
    Nej, det är inte din uppgift att ta hand om barnen. Barnen har föräldrar och de kan gott sköta sina egna barn! Din uppgift som mormor är att ställa upp när det är kris (när någon är sjuk eller skadad t ex) och utöver det bör du få umgås med barnbarnen - inte ha ansvaret för dem!
  • Kazeer
    lövet2 skrev 2011-04-02 17:37:26 följande:
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mamaleona

Jag är själv 43 år o har barn som snart kan skaffa barn. Håller fullständigt med dom som tidigare svarat. Klart man älskar sina barnbarn men då man är i denna ålder o har mycket fullt upp me annat är det helt klart att man inte orkar sköta hur ofta som helst. Dessutom anser jag inte det är skäligt av föräldrar att lämna till skötande sina barn så ofta som varannan helg, högst en helg i månaden o DET är också mycket. Du har all rätt att njuta av ditt liv o göra va du vill om helgerna, din kaostid har varit redan. Nu är det din tur att njuta.

• dripdrop

Absolut inte!

Jag förväntar mig inte barnvakt av min mamma, även att vi står varann jättenära och hon är även jättenära med min dotter. Vi gjorde klart från början att jag inte förväntar mig något av henne, och att hon inte ska känna sig tvingad till att barnvakta. Vi har nämligen sett själva hur hennes syster fullkomligt sliter ut sig med att ta hand om sina barnbarn i tid och otid. Istället vet jag att hon erbjuder sin hjälp när hon verkligen vill!

Mor- och farföräldrar har gjort sitt! Nu är det deras tur att bara njuta tycker jag.
    Njuta av egentid och njuta av sina barnbarn - självklart! Men de behöver bara göra "det roliga" och mysiga tycker jag. Blir ungen gnällig eller behöver bytas på eller liknande är det ju deras fulla rätt att bara kasta över den till dess förälder

• Cia o krabaten

Tycker inte heller du har ngn skyldighet att ställa upp.

Jag är jätteglad när min mamma kan och vill ta barnen, men oftast så ses vi tillsammans och umgås alla 4.
    Nu är pappan bort 2v och hon är jättehygglig och ställer upp och hämtar på dagis 2d/v så att vi kan ha kvar samma arbets/dagistider, men det är lånt mer än jag kräver utan jag höjer henne till skyarna för att hon ställer upp på det!

Att kräva barnvakt för sitt eget höga nöjes skull (Dessutom med en så liten bebis!) tycker jag man kan få om det erbjuds frivilligt.

TS Gör som så när hon frågar att du säger: "Vänta, jag ska kolla min kalender. Den helgen är det skola, så då kan jag ha dem 2h mellan 11-13 på söndagen, nästa helg skulle jag vara med dottern i stallet, här har jag inbokat återhämtning efter heltidsjobb + skola i flera veckor.
    Här! 16e maj ser det ut att finnas en ledig kväll! Ska vi boka då??? "

• Thalis

Självklart inte!! Du har ditt liv och din dotter kan inte förvänta att du ska vara barnvakt hela tiden!

Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?