Är jag för egocentrisk som inte orkar sköta barnbarnen så ofta?
Jag är 45 år och mormor. Barnbarnen är 3,5 år, 8 månader och en tredje kommer i oktober. Dottern och hennes man är 25 och 26 år gamla.
Jag arbetar på förskola, heltid. Vid sidan om studerar jag specialpedagogik, nu i April så har vi 3 helger av 4, som vi har har "skola" fre-lö.
Dottern frågar då och då om jag vill komma och barnvakta, kanske varannan vecka. Då vill hon gå med sambon på nån tillställning, nån kompis fest, eller på bio.
Jag känner varje gång, att nej, jag orkar inte. Tycker att jag bara har nån enstaka kväll ledig på helgen och jag vill inte då "arbeta" med att vakta barn. Dessutom har jag en sambo hemma som tycker jag är mkt borta ändå (ej barnens far) och en 17 åring som har egen häst som behöver hjälp ofta med skjuts och andra praktiska göromål.
Jag tycker dottern skaffade barn onödigt tidigt, hon hann inte få någon utbildning, de har ekonomiskt tungt, och vi anhöriga är också unga och har fullt arbetsliv igång ännu.
Missförstå mig inte, jag älskar barnbarnen högt och försöker alltid då och då ta mig lite kvalitétid med dem, speciellt om jag har semester.