• IdaJohannaMaria

Vilken dag passar till dop, lör, sön?

Lite dum fråga kanske, men :)
    Jag undrar vilken dag som är vanligast att ha dop på? Lördag, söndag eller kanske någon annan dag? :)

• Svar på tråden Vilken dag passar till dop, lör, sön?
  • Dixie

kolla med er kyrka - men hos oss brukar det vara på söndagar!

• 071001

Jag tycker att båda dagar passar för dop.

• tideloo

Vi hade vårt på en lördag, så slapp man den långa gudstjänsten å dela det me andra barn! Det va bara vi å släkten:)

• La Lola
    tideloo skrev 2011-04-05 07:57:05 följande:
    Vi hade vårt på en lördag, så slapp man den långa gudstjänsten å dela det me andra barn! Det va bara vi å släkten:)
    Vi gjorde likadant.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MissMarilyn

Vi körde på en Lördag.
    Men jag fick fjäska lite för att det skulle bli så...

Men mycket för att vi hade långväga gäster.

• Alexi
    tideloo skrev 2011-04-05 07:57:05 följande:
    Så för oss också, vi tyckte det var naturligast att ha det på en lördag just för att söndag är det vanlig gudstjänst mm.
  • SilverEmma

I vår kyrka får man inte välja. Döper man i kyrkan är det på söndagar i samband med gudstjänsten, eventuellt tillsammans med andra barn som döps. Men om man döper i hemmet eller annan plats så är det lördagar som gäller. Vi ville ju döpa hemma i trädgården ändå så det passade oss utmärkt.

• IdaJohannaMaria

Tack alla :)
    Jag vet inte vad som gäller här, jag har varit på några dop, men kommer inte ihåg vilken dag i veckan det var. Minns bara att det var i församlingsgården på eftermiddagen och då borde ju söndagar gå också.... Men jag ska kolla med församlingen/kyrkan/prästen eller vem man nu pratar med :)

• Kazeer

Vårt första barn döptes en lördag och vårt andra barn döptes en söndag. Båda gångerna har det bara varit vårt barn som döpts och vi har inte varit med på någon gudstjänst i anslutning till dopet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 071001

Vi hade f ö dopet på en lördag vi med.

• Noiis

Vi fick välja. Lördag med egen cermoni dock kort och få lediga dagar, eller dop söndag som är 1-2 ggr i månaden där fler barn döps samtidigt. Vi valde en lördag!

• clembke

Här har jag för mig att dom har avsatt 1-2 lördagar i månaden till dop här.
    Har döpt båda mina på lördagar då vi fortsätter firandet hemma på kvällen. Har inte haft några problem med att få dopet på lördagen. (sist hade prästen 3 dop den dagen på 3 olika ställen)
    Först dop, fika i församlingshemmet o sen fick dom har velat följa med hem o fortsätta där.

• Niiskuneiti

Båda funkar, men vanligast är söndag. För vår dotters del blir det dock lördag, påskafton just för att vi vill ha det på påskafton Glad

• Fija m 2 pojkar

Man bokar dop via församlingens pastorsexpedition!

Det är inte veckodagen som avgör om det blir mer än ett barn i gudstjänsten. Och alla dop är gudstjänster (jag tror att ni menar att det är vanligt att man på söndagar infogar dop i församlingens ordinarie gudstjänst). Det kan vara möjligt att få enskilt dop också på söndagar.

Olika församlingar erbjuder doptider på olika dagar och tider, så det bästa är att ringa och fråga.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden Vilken dag passar till dop, lör, sön?