• 1994 mamma

16 år och tror att hon kan göra hur/vad hon vill

Snacka om att ungdomarna idag tror att de kan göra precis som de vill.
    Passar det inte i schemat är det bara att strunta i allt vad moral och ansvar heter.
    FY FEMTON vad jag blir GALEN på sånt!
    Här har man försökt lära dottern så mycket man bara kan om ansvar och så skiter hon fullständigt i allt. Vi, jag och min man är mycket ansvarsfulla båda två och kan inte riktigt förstå att våran dotter inte alls har någon slags ansvarskänsla.?????!?!?
    Skolkar, sover över hos sin kille nästav varje helg och han här ibland, nu även vardagar... SUCK... hon struntar i att hon har ett djur, städar inte efter sig, är hon hemma sitter hon BARA vid tv:n eller vid sin dator.
    Säger vi något så blir det FIGHT direkt!!
    Vi har kommit överens om att hon ska sköta skolan, städa rummet och toaletten som hon mest använder, städa i kaningernas rum, träna allt detta minst 1 gång i veckan ( Träningen betalar jag för och hon går inte dit... jag är bunden att betala 1 år )
    Är det verkligen såhär hos alla?
    Frigörelse?
    Vi har verkligen testat allt...förbud, hot, indragning av studiemedel mm..
    Och ja, vi har verkligen varit konsekventa med allt!
    Nu är vi inne på det absolut sista - att låta henne vara och göra som hon vill, inom rimliga gränser, men det verkar inte heller fungera, då hon fortsätter i samma bana.
    Jag HÅLLER PÅ OCH BLIR TOKIG!!!
    HJÄLP vad ska vi göra!!??????

Hur gör ni ?
    Vad gör ni ?
    Ligger ni sömnlösa på nätterna?
    Vad hände, vad gjorde vi för fel?
  • Svar på tråden 16 år och tror att hon kan göra hur/vad hon vill
  • 1994 mamma

Förlåt om det blev osammanhängande, är bara så frustrerad!!
    =(

• lövet2

Nja, tonåring och ansvarsfull går väl sällan hand i hand. Vi har också en 16-åring (går första året på gymnasiet) och vi kör med ganska lösa tyglar, precis som vi gjort med hennes äldre syskon.
    Pojkvännen sover över lite stup i kvarten, städningen är hellre än kul, läxorna görs - om hon har tid.

De krav vi ställer är ungefär de här:
    *Hon ska vara hemma en viss tid - om hon inte är på något "godkänt" ställe och får stanna hur länge hon vill.
    *Hon lägger sig när hon tycker det passar, men hon ska inte störa övriga familjen när vi lagt oss.
    *Skolan är hennes ansvar, men hon vet att om hon skolkar en massa, så drar CSN in hennes studiebidrag.
    *Hon betalar själv - med studiebidraget - för sina utgifter. Vi står enbart för mat, hygienartiklar och medicin.

Någon träning skulle vi alltså inte ha betalat. Ang kaninen, så måste den skötas om. Gör inte hon det, så bör ni ta hand om den själva eller sälja den. Inte för att straffa dottern utan för att djur har rättigheter och inte får misskötas.

• 1994 mamma

Tack Lövet2

Ja, det är jag som får ta hand om kaninerna, så är det bara. Deras välbefinnande går före våra gräl, älskar dem själv också, men det är svårt när vi kommit överens om att det är hon som tar och städar och ger mat på kvällarna och jag ständigt åker på det.  =(

Vi har kört på ett ungefär som du beskrev, men det känns på något sätt så fel.. .men ändå rätt, då skulle vi vara för stränga drar hon.

Vi har verkligen försökt att uppmuntra henne och ge henne en morot i stället för straff, men hon bryr sig verkligen inte!

Vi har nu varit till vårdcentralen och tagit blodprover då hon ofta är trött, men är det så konstigt då hon inte sover ordentligt på nätterna?!?! Jaja, får vänta på svar så att det inte är något medicinskt i allafall.

Kämpar vidare!

Tack så länge!

• äppelmos

när jag var 16-17 år så tog jag hand om mina djur (tom avlivade ett sjuk istället för att plåga det å invänta dens död), som hemma på vardagar (till sista året på gymnasiumet, 18 år gammal, då jag mer eller mindre flyttade in hos pojkvännen som hade egen lägenhet)... det enda jag iinte lyssnade på var att vara hemma kl 22 på helgen, tyckte den regeln var larvig... vi var ju bara hemma hos honom å såg film... inget röjande eller så...

be henne avliva djuren om hon inte vill ta hand om dem!

annars vet jag inte annat än att prata sansat om det.....? sätt er ner å tala om vad alla förväntar sig av varandra!
    dra in månadspengen kanske om ni inte redan gjort det?

Svar på tråden 16 år och tror att hon kan göra hur/vad hon vill