• millan

Hur sent får era tonåringar med vänner occupera vardagsrummet på helgerna

Fredagar och lördagskvällar ser vårat vardagsrum ut som en ungdomsgård. Det är fullt av visserligen lugna och trevliga ungdomar som tittar på film eller spelar wii. Däremor går de sällan hem förrän 12 på kvällen och jag skulle gärna få sitta i min soffa och titta på tv NÅGON helg. Min man tycker att det är bra att vi vet var ungarna håller hus och att jag kan vara i sovrummet med stängd dörr. Jag känner mig däremot som en gäst i mitt eget hem och tycker att de kan vara någon annanstans ibland. ÄR jag en surtant eller???

• Svar på tråden Hur sent får era tonåringar med vänner occupera vardagsrummet på helgerna
  • iaseia

Kan de inte ha TV på rummet då.

Förstår att de kan kännas jobbigt för dig men jag tycker du sa vara stolt, många tonåringar vill inte ens ses tillsammans med kompisar inför sina föräldrar.

Är de aldrig hemma hos några andra kompisar.
    Kan ni inte göra ordning ett mindre rum med TV, tvspel, soffa och vardagsrumsbord som de kan vara i.

• lövet2

Vi har det ju så bra att vi har två våningar och två TV-apparater. Tonåringarna får sitta på övervåningen, och vi har vår TV och vårt sovrum på nedervåningen. Hur länge de får hålla i gång beror på vilka och hur många de är, om vi ska upp tidigt och hur många av övriga familjen som är hemma. Är de bara 3-4 st och av den lugna sorten, så får de sitta där hela natten om de vill ...

• millan

De har både tv och dvd på rummen men de är så många så de tycker att det är mysigare i vardagsrummet som är stort. De brukar vara 4 tjejer och 6 killar. Jag vill ju inte köra ut dem heller för de är ju goa ungar och de har hängt här nu sedan de var 7-8 år och dom brukar säga tja morsan när de kommer, men när de var yngre gick de ju hem vid 8-9 tiden så då fick man lite privatliv ändå.

• Åssi

Jag har faktiskt skaffat en friggebod med tv. Där får ungdomarna hålla till på kvällarna just för att slippa det du skriver.

• isisisis

Om jag inte hade ett hus med gillestuga,eller en väldigt stor lägenhet där de har gott om plats att sitta i BARNENS rum,så skulle jag INTE acceptera att bli en gäst i mitt eget hem.
    Aldrig i livet.
    De kan sitta i barnens rum och se på tv.man kan göra det mysigt med soffor kuddar etc.

• Bibbidi

Jag fick aldrig hänga i vardagsrummet på det sättet eftersom mina föräldrar ville kunna vara i det. Jag och mina syskon fick hänga i våra rum istället.

DET GÅR LIKA BRA!

Varför i hela friden går du med på detta?

isisisis skrev 2011-04-05 15:29:52 följande:
    Om jag inte hade ett hus med gillestuga,eller en väldigt stor lägenhet där de har gott om plats att sitta i BARNENS rum,så skulle jag INTE acceptera att bli en gäst i mitt eget hem.
    Aldrig i livet.
    De kan sitta i barnens rum och se på tv.man kan göra det mysigt med soffor kuddar etc.
    Precis!
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫ www.bibbidi.blogg.se
  • Waldo

Herregud vilket lyxproblem.
    Jag klarar inte av att hålla mig vaken efter 22:00.... och då är det en sen kväll för Waldo
    Pinsamt men sant

Investera i en extra tv och kör in hela bunten på ungens rum

• Arbetsmyran

Mina ungar får vara i sina rum om dom har kompisar hemma, vilket är ofta...och det har aldrig varit några protester.

• RainMan1x7x

Ja, du är en svensk, osocial surtant.

• Kinya

Inred barnens rum så att det passar för den typen av umgänge som de har. Ut med skrivbordet osv och in med en mysig soffa/fotöljer/saccosäckar eller vad de nu tycker om. Sätt in en TV där osv. Fråga tonåringen hur h*n vill ha sitt rum och sen kan ni fixa till det tillsammans.

• Nidorina

Ja, kolla med dem hur de skulle vilja ha inrett på sitt/sina rum för att det skulle funka att se TV o umgås med kompisarna inne på deras egna rum. Jag förstår dig, eftersom ni har den här situationen varje helg. Visst är det kul att de trivs hemma och att deras vänner vill komma men jag förstår absolut att du också vill ha tillgång till rummet!

• Majsan70

Här får de inte vara i vardagsrummet alls. Vill de ha kompisar hemma får de ha det på rummen.

• mikroE

Kan du inte bara säga åt dem 'I kväll vill jag och pappa vara i vardagsrummet och se på TV så du och dina kompisar får vara på rummet'. Jag kan inte tro att det bör bli alltför stora problem om de ibland får vara på rummet. Vardagsrummet är kanske roligare men de får väl uppoffra sig ibland för sina föräldrar.

• delifi2

Här får de vara hur mycket som helst men inte med så många, är JÄVLIGT glad över att jag vet var mina tonåringar är.
    Det spelar ingen roll vad de säger var de är för oftast så brukar de inte stämma, men nu vet jag var de är och vad de gör 

• Gunny

Vi löste det så att de fick varsin TV och satte in en TV i vårat sovrum, så att vardagsrummet är TV-fritt. Det funkar jättebra och har gett oss en närmare kontakt med våra barn. Istället för att vi sitter och gemensamt tittar på fredagsunderhållningen om de inte är med kompisar så spelar vi spel eller umgås på andra sätt. Rekomenderas varmt till alla.

• Lindzie

Vi har också köpt en friggebod till våran 13 åriga son där vi har möblerat med 2 st bäddsoffor bord tv, tvspel, dator m m. Så där hänger min son o hans vänner nu förtiden.

Svar på tråden Hur sent får era tonåringar med vänner occupera vardagsrummet på helgerna