• den kära leken

Går det att skämma bort sitt barn?

Går det att skämma bort sitt barn genom att leka med det för mycket? Var går i så fall gränsen? Hur många timmar om dagen är det okej att leka med sitt barn?

• Svar på tråden Går det att skämma bort sitt barn?
  • Flickan och kråkan

Huruvida ett barn blir bortskämt eller inte beror inte på mängden tid man spenderar med dem.....så som svar på din fråga, nej.

• lövet2

Nej, barnet blir inte bortskämt bara för att föräldrarna ger det sin uppmärksamhet. Däremot kan man ha i tankarna, att ett barn som aldrig får leka självt, sedan inte kan sysselsätta sig på egen hand - och det blir rätt jobbigt för barnet ...

• den kära leken

Har fått höra att jag ger mitt barn för mycket uppmärksamhet och leker med det för mycket. Låter dock honom sitta själv och leka precis så mycket han vill men det brukar inte vara så länge. 

• Machapuchare

Om man skaffar syskon till barnet så löser det sig själv, helt plötsligt kan inte ett barn få all uppmärksamhet och obegränsat med lektid.

• kutiom

Jag tror att min dotter fått krupp på mig om jag envisats med att sitta med hela tiden när hon lekte. Visst vill hon ha mycket sällskap, ensambarn som hon är, men nu är hon så stor (5 år) att hon gärna leker själv också.

När jag gör sådant som hon inte vill vara med på hittar hon naturligt på egna små lekar för att sysselsätta sig. Så obegränsad lektid/uppmärksamhet har hon inte ändå.

Lek på bara, det kan väl inte vara annat än nyttigt?

• Alisa

Så länge du inte känner en massa "måsten" som du skulle behöva göra och leker bara för hans skull och inte för din skull också så kan du leka med honom så mycket som du vill.

• emmap88

Jag tror att det är en sak att skämma bort dom med matriella ting, men att skämma bort dom med lek tror jag är en helt annan sak. Som Alisia påpekade, att det inte ska vara några måsten.
    Kärlek och uppmärksamhet är inget man kan skämma bort ett barn med. Sen som med allting annat, behöver de självklart inte gå till överdrift. Lyssna på er båda två, är både mamma och dotter nöjda med hur det är ska fortsätta så!

• RainMan1x7x

Man kan inte skämma bort någon med kärlek

A quitter never wins and a winner never quits
Svar på tråden Går det att skämma bort sitt barn?