• Anonym (Otit?)

Hur lång tid tar det att läka ut en öroninflammation utan antibiotika?

Tycker det är väldigt svårt att skilja på min dotters affektutbrott om dom beror på att hon har ont eller inte!
    Förra lördagen var vi till en jourläkare pga hennes affektutbrott och att hon inte kan sova annat än sittande och då hittade man en öroninflammation som var på väg. Men han ville att vi skulle avvakta med Kåvepenin och bara försöka smärtlindra. Och det har vi gjort nästan hela förra veckan, men så till helgen igen så börjar hon få sina affekt utbrott då hon under utbrotten skriker aj aj aj...

Man får inte röra hennes öron och nu på nätterna igen måste hon halvsitta för att kunna sova?

På dagarna verkar hon inte smärtpåverkad annat än att jag inte får röra hennes öron?
    Men hur lång tid kan det ta att läka ut när man inte får antibiotika för inflammationen? och är det bättre att ge ipren än att ge alvedon med tanke på den antiinflammatoriska effekten?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att läka ut en öroninflammation utan antibiotika?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Har hon fortsatt ont sedan mer än en vecka tillbaka skulle jag kontakta sjukvården igen. Min erfarenhet är att generellt läker en infektion ut på en vecka. Att hon har svårt att sova nattetid, talar dessutom för att hon "verkligen" har ont i öronen.

Ipren hjälper fömodligen bättre i detta fall. Men som sagt kontakta läkaren för en ny bedömning, då man dessutom inte bör ge varken Ipren eller Alvedon under någon längre period, utan läkares inrådan.

MVH Christine

• Anonym (Otit?)

Jag ringde vårdcentralen imorse och fick en tid nu på eftermiddagen och dom konstaterade att det inte fanns någon öroninflammation. Nu vet jag att det är svårt att avgöra utan att träffa barnet och så, men har du några andra idéer på varför hon måste sitta för att kunna sova? Med sitta menar jag att hon sitter mot min gravidmage och sover och blir hysterisk om man lägger henne på min arm istället? Hon är inte täppt i näsan eller förkyld?

Affektutvrott hör kanske till åldern men just sömnen känns så konstig.

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Skönt att det inte var öroninflammation!

Utan att veta så mycket egentligen skulle jag kunna tänka mig, att hon antigen regarer på detta sätt under nätterna för att hon vill vara nära dig (så nära att det inte duger att ligga på din arm) eller för att hon kanske är besvärad av att ligga ned.
    Förutom örininflammation så kan barn som av någon anledning har uppstötningar få svårt att sova liggandes. Det kan naturligtvis också vara ett "beteende" som hänger i sedan hon hade ont i öronen.

Försök bedöma om hon har ont eller är besvärad på "riktigt", eller om det helt enkelt rör sig om en bestämd ung dam!

Prata gärna igenom detta med ert BVC, så kan de förmodligen hjälpa er komma fram till vad som ligger bakom.

/Christine

Svar på tråden Hur lång tid tar det att läka ut en öroninflammation utan antibiotika?