• Sanningsdan

Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?

Lägger detta i känsliga rummet för att få så ärliga svar som möjligt.

Ska förklara sist i inlägget varför jag frågar, men handen på hjärtat, hade ni tyckt det var märkligt på något sätt, hajat till eller kanske till och med misstyckt om ert (vita) barn fått en mörkhyad docka med afrohår i present?

Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka?
    Hade ni föredragit en ljushyad docka?
    Tycker ni ljushyade dockor är finare?

Eller tvärtom - hade ni tänkt i positiva banor "oj vad bra att få en docka som ser annorlunda ut"?

Eller hade ni inte reflekterat över det alls?

Jag frågar därför att min yngsta dotter (som inte ens är året än) har en docka, och den är just en docka med afrikanskt utseende. Den har hon ärvt av sin kusin, jag köpte den åt honom när han var liten. Hans pappa är från Afrika, jag tyckte det var kul att ge honom en docka som liknade honom, då ingen i vår närhet gör det (Han har ingen kontakt med sin far).

Grejen är att somliga som kommer till oss hajar till över denna docka. Inte så många säger nåt men jag ser att de funderar lite över valet av hudfärg. Någon har sagt att "aha, en docka som ser ut som kusinen..."....någon har sagt att de så där lite i förbigående att de ska köpa en ny docka till jul åt henne (!?) INGEN har sagt nåt i stil med "vilken fin docka du har".

I början blev jag väldigt fundersam eftersom jag själv inte tänkt på det faktum att den ser "annorlunda" ut, men förstår nu att den väcker viss uppmärksamhet i vårt "helvita", "helsvenska" hem. Sverige 2011. Trodde vi kommit längre liksom...

• Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?
  • Shira

Jag hade två mörkhyade dockor när jag var liten som jag speciellt önskat/valt ut. Jag tyckte jättemycket om dem. Det jag möjligtvis reagerat på hade väl varit om det var en relativt ny docka, att de inte är så vanliga nuförtiden i de stora butikskedjorna (tror jag?)

• Insatt

Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka? Nej
    Hade ni föredragit en ljushyad docka? Nej
    Tycker ni ljushyade dockor är finare? Nej, lika fina
    Eller tvärtom - hade ni tänkt i positiva banor "oj vad bra att få en docka som ser annorlunda ut"? Möjligtvis
    Eller hade ni inte reflekterat över det alls? Antagligen inte.

• Maria30

Jag känner att jag tycker det är modigt av dig att ändå ställa frågor- och vara öppen om dina funderingar. Det är inte så lätt att förstå hur det är att vara ensam "rasifierad" (icke normativ) i ett samhälle där de flesta är ljushyade. Inte för att vi som råkat bli mörkhyade egentligen inte tycker vår hy är vacker -utan därför att den inte premieras som normativ. Istället för att bara få vara "barn", eller "flicka /pojke" tillåts vi inte fungera i samhället itan epitet av ursprung. Alltså - vi mörkhyade pratar ju inte så om andra..

För oss är namnet på personen primärt - och ursprunget irrelevant. Varför?

*För att vi vet hur det känns att reduceras till en färg/eller "hon den där indiskan/thailändskan/afrikanskan/kinesikan/latinamerikanskan ...

Tycker att flera svar i tråden är glädjande. Blir glad när jag läste om den som fick dockan från Usa och att många inte värderar dockornas färg.

Att frågeställningen uppkommer följer av en vitnormativ diskurs och ett ifrågasättande av den mörkhyade dockans (*med afrohår) existens.

Eftersom vi haft *(och tyvärr i mångt och mycket ännu har** ) en degraderande syn på olika etniciteter annan än den vitnormativa - så uppkommer den här sortens idé.

Men för att besvara dina funderingar- vill jag påpeka att även barn utsätts för ifrågasättande. Ett par jag känner har adopterat ifrån afrika. De har kontaktat mig som är mörkhyad och erfaren av "omedveten" rasism då folk frågat varför de inte tagit ett barn från Kina. Det är många som helt öppet undrar hur de kunnat ta till sig "ett så svart annorlunda barn" som sitt eget.

Att inte bara se barnet - och istället bara se hudfärg och hårtyp likt din beskrivning är att missa poängen.

Se istället på världen runtomkring.

Det finns alla varianter av utseende - bland oss människor. Vi är alla människor.

Precis som DU skulle bli väldigt förvirrad och sårad om någon ansåg att ditt utseende var annorlunda- så känner vi mörkhyade och rasifierade oss faktiskt HELT normala.

Vi behandlas inte somdet - men vi ÄR det.

Den mörkhyade dockan med lockigt hår är precis lika neutral och självklar som vilken annan docka - det är inställningen och idéer om dockan som måste förändras.

Så- om inte vita barn kan ha mörkhyade dockor - och om inte mörkhyade barn kan ha blonda dockor - DÅ har vi problem.

För dockorna hjälper barnen att se sig själva och andra. Variation är mest naturligt eftersom ingen människa är den andra lik.

Till sist - ge gärna lite vita barn mörka dockor i din bekantskapskrets - de tycks behöva lite variation i sin konforma miljö.

Lycka Till!

• Nenne666
    Anonym (Motsägelsefullt!) skrev 2011-07-29 22:33:48 följande:

Helt ärligt TS.

Är det inte så att DU själv förväntat dig reaktioner på att ditt barn har en mörk docka, och letat efter denna typ av reaktioner hos dina bekantar/besökare?!

Du skriver att DU har köpt denna docka till din dotters kusin då hans pappa är från afrika, och du tyckte det var kul att ge honom en docka som liknar honom. Alla ni andra är vita.

I slutet av inlägget skriver du att du aldrig tänkt på att dockan ser "annorlunda" ut.

Du inser själv va? DU har köpt dockan från första början just för att du tänkt att din dotters kusin ser "annorlunda" ut från er andra. Precis som att DU har tänkt på att folk kanske kommer reagera på att din dotter har en mörkhyad docka, fast att hon är vit.

Det är just sådant här larvigt "jag ser inte skillnad på folk och hudfärg, kolla vad orasistisk jag är"-snack som får mig som svart att bara vilja skratta dig rakt i ansiktet. Det är en sak att acceptera alla och inte göra skilnad på folk och folk. Men att inte SE skillnad, och låtsas att man inte reagerat på hudfärgssillnaden, är ju bara löjligt och patetisk.

Nästa gång du vill veta hur många som tänker som dina förutfattade meningar och uppfattningar, fråga ärligt istället för att försöka linda in det fina överarbetade toleransord. Pinsamt.

Amen
  • Kalleballen
    Maria30 skrev 2015-08-16 11:57:33 följande:

Jag känner att jag tycker det är modigt av dig att ändå ställa frågor- och vara öppen om dina funderingar. Det är inte så lätt att förstå hur det är att vara ensam "rasifierad" (icke normativ) i ett samhälle där de flesta är ljushyade. Inte för att vi som råkat bli mörkhyade egentligen inte tycker vår hy är vacker -utan därför att den inte premieras som normativ. Istället för att bara få vara "barn", eller "flicka /pojke" tillåts vi inte fungera i samhället itan epitet av ursprung. Alltså - vi mörkhyade pratar ju inte så om andra..

För oss är namnet på personen primärt - och ursprunget irrelevant. Varför?

*För att vi vet hur det känns att reduceras till en färg/eller "hon den där indiskan/thailändskan/afrikanskan/kinesikan/latinamerikanskan ...

Tycker att flera svar i tråden är glädjande. Blir glad när jag läste om den som fick dockan från Usa och att många inte värderar dockornas färg.

Att frågeställningen uppkommer följer av en vitnormativ diskurs och ett ifrågasättande av den mörkhyade dockans (*med afrohår) existens.

Eftersom vi haft *(och tyvärr i mångt och mycket ännu har** ) en degraderande syn på olika etniciteter annan än den vitnormativa - så uppkommer den här sortens idé.

Men för att besvara dina funderingar- vill jag påpeka att även barn utsätts för ifrågasättande. Ett par jag känner har adopterat ifrån afrika. De har kontaktat mig som är mörkhyad och erfaren av "omedveten" rasism då folk frågat varför de inte tagit ett barn från Kina. Det är många som helt öppet undrar hur de kunnat ta till sig "ett så svart annorlunda barn" som sitt eget.

Att inte bara se barnet - och istället bara se hudfärg och hårtyp likt din beskrivning är att missa poängen.

Se istället på världen runtomkring.

Det finns alla varianter av utseende - bland oss människor. Vi är alla människor.

Precis som DU skulle bli väldigt förvirrad och sårad om någon ansåg att ditt utseende var annorlunda- så känner vi mörkhyade och rasifierade oss faktiskt HELT normala.

Vi behandlas inte somdet - men vi ÄR det.

Den mörkhyade dockan med lockigt hår är precis lika neutral och självklar som vilken annan docka - det är inställningen och idéer om dockan som måste förändras.

Så- om inte vita barn kan ha mörkhyade dockor - och om inte mörkhyade barn kan ha blonda dockor - DÅ har vi problem.

För dockorna hjälper barnen att se sig själva och andra. Variation är mest naturligt eftersom ingen människa är den andra lik.

Till sist - ge gärna lite vita barn mörka dockor i din bekantskapskrets - de tycks behöva lite variation i sin konforma miljö.

Lycka Till!

Eller så är det så att svenskar inte är negrer och således inte köper negerdockor till sina barn. "Vithetsnorm" är ett uttryck som importerats från USA, där populationen inte delas in efter etnicitet (t.ex. svensk, finne, polack) utan efter hudfärg. Begreppet saknar totalt verklighetsförankring i Sverige såvida man inte tillhör den vänstra halvan av begåvningskurvan.
  • Anonym (i helvete heller)

Min dotter, snöflingan med lång blont hår fick en negerdocka i present en gång, kan säga så här mycket att den blev aldrig uppackat.

Tror den fortfarande ligger i nån garderob och skräppar för jag blev aldrig färdig till att elda upp den.

• Topcom
    Anonym (i helvete heller) skrev 2015-08-17 10:20:18 följande:

Min dotter, snöflingan med lång blont hår fick en negerdocka i present en gång, kan säga så här mycket att den blev aldrig uppackat.

Tror den fortfarande ligger i nån garderob och skräppar för jag blev aldrig färdig till att elda upp den.

Säger ju en del om din.. Ehm intelligens.
    Topcom skrev 2015-08-17 10:27:02 följande:
    Säger ju en del om din.. Ehm intelligens.

Har inga planer att hjärntvätta min dotter med den nya svenska religionen multikulti.

Finns nock med fanatiker som hjärntvättar sina ungar från start.

• LillaJag06

Jag är svensk och fick en mörkhyad docka som barn. Senare fick jag även en "vit" skrållan.

Ingen i min familj/närhet har någonsin sagt något eller antytt något.
    Det är bara puckade människor som gör sånt.
    Fråga dem nästa gång varför hon ska få en ny docka när hon redan har en.

• Nomanisanisland
    Anonym (i helvete heller) skrev 2015-08-17 10:33:36 följande:

Har inga planer att hjärntvätta min dotter med den nya svenska religionen multikulti.

Finns nock med fanatiker som hjärntvättar sina ungar från start.

Du verkar ju vara Riktigt jävla blåst.
  • Nomanisanisland
    Anonym (i helvete heller) skrev 2015-08-17 10:20:18 följande:

Du är inte bara rasistisk utan ganska dum i huvudet. Tillkommer inte dig att ta din dotter presenter eller bara för att du har valt att inte tänka.
    Nomanisanisland skrev 2015-08-23 16:28:39 följande:
    Du är inte bara rasistisk utan ganska dum i huvudet. Tillkommer inte dig att ta din dotter presenter eller bara för att du har valt att inte tänka.

Jag har valt att tänka agera och skydda min familj, det i motsats till att haspla ur sig skit på nätet serru ;)

• Nomanisanisland
    Anonym (i helvete heller) skrev 2015-08-23 18:16:36 följande:

Jag har valt att tänka agera och skydda min familj, det i motsats till att haspla ur sig skit på nätet serru ;)

Uppenbarligen så hasplar du ur sig skit för fullt och inte skyddar du din familj heller genom att hålla på och larva dig.
Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?