Min man spelmissbrukare-terapeuten uppmanar honom att INTE berätta för mig när han spelar, kan det verkligen stämma?
Min sambo berättade för mig tidigt i vårt förhållande att han är spelmissbrukare. Jag sade att jag ville hjälpa honom ur det men med tiden så sade han att det inte längre var ett problem. Naivt att tro på det, jag vet, men jag köpte det och jag hade ej tillgång att kolla hans konton heller så levde på som vanligt. Efter hand började han bete sig konstigt, slöt in sig i sig själv och var på dåligt humör, aggressiv osv. Det blev naturligtvis sämre mellan oss.Hur som helst kröp det fram efter två år att han spelat bort flera hundra tusen (av sina egna pengar) och alla pusselbitar föll på plats varför han betett sig så konstigt. Jag blev väldigt ledsen för hans skull, han mådde otroligt dåligt över det och jag kände mig också väldigt lurad. Jag blev också otroligt besviken på honom då han å ena sidan spenderat extremt stora summor på spel och andra sidan gnällt på mig för att jag har låg inkomst.
När det kom fram krävde jag att han skulle skaffa hjälp och jag letade också på en KBT-terapeut med inriktning spelmissbruk, vilket inte var det lättaste att finna, jag köpte ett antal böcker till honom osv. Nu har han börjat gå hos den här terapeuten och kommer hem idag och säger att han ska börja skriva speldagbok och att jag inte längre ska lägga mig i om och hur mycket han spelar. Det är enbart en grej mellan honom och terapeuten. Jag kan säga såhär, att vändningen för oss var att han började att prata med mig, berätta när han hade spelat, för då förstod jag varför han var ledsen, aggressiv osv. Nu ska detta fortgå bakom ryggen på mig menar han och terapeuten. Jag fattar ingenting och jag orkar tamejfasen inte med det här längre.
Det jag undrar över, hade ni köpt detta? Och resonerar verkligen terapeuter såhär. Jag menar självklart är det mycket som ska stanna mellan honom och terapeuten som inte jag har med att göra, men själva spelandet, hur mycket tror de att en ANHÖRIG orkar med?!? Jag är också en människa med känslor som vill leva med en man jag kan lita på. Som berättar när det går åt pipan osv.