• SVE

    När ska barn kunna prata tydligt?

    Jag är lite nyfiken på när barn ska kunna prata så man hör vad dom säger.
    Min dotter är 19 månader och förstår väldigt mycke av vad man säger men hon själv säger inte mycke. Nyfiken! 

  • Svar på tråden När ska barn kunna prata tydligt?
  • Zanna86

    Jag har nyss själv fått barn så jag vet inte exakt men kan se på mina kompisars barn att det är olika. Självklart är det individuellt. Ena pojken är idag 3 år exakt och han sluddrar så det är jätte svårt att höra vad han säger, och han pratar hela tiden. En flicka var 2,5 år och pratade perfekt då, men sa nästan inte ett ord innan dess o pang en dag var det perfekt. En annan pojke pratade jätte bra med till och med svåra ord i meningen när han knappt var fyllda 2 år.
    Får se själv hur min lilla tös utvecklas =))

  • snappi81

    Det är jätte olika, alla utvecklas olika snabbt. Men det är inte förrens dom börjar bli runt 4 år som dom "ska" kunna prata så man förstår. Men somsagt, det är olika där med. Vår stora son har alltid varit sen med talet. Det började bra men det blev aldrig bättre, förrens typ nu när han är 3,5år. För bara 6 mån sen så hade utomstående jätte svårt att höra vad han sa.


    Linus 070808 Lucas 090707
  • safm

    Instämmer med de som svarat tidigare. Har själv två barn och det skiljer mer än ett år i språkutveckling! Stora tjejen var tidig och pratade fullt begripligt innan två års ålder, den lilla är snart tre och har nyligen kommit igång med att prata, än är det mest bara storasyster och vi föräldrar som förstår henne.

  • Flickan och kråkan

    Olika som sagt. Äldsta är 3 år + snart 4 månader. Han sa egentligen ingenting förrän han blev 2 år. Han är sen med framför allt uttalet idag och har inte riktigt flyt även om han pratar mycket. Vi var hos logoped för första gången i fredags. Han har alltid förstått väldigt bra och det komiska är att han har börjat läsa, har precis fattat hur man ljudar ihop och avkodar. Idag läste han en hel bok för nybörjarläsare på 16 meningar. Utomstående har svårt att förstå honom då han saknar många ljud och helt enkelt byter ut dem med andra.

    Han har en lillebror som snart fyller 2 år. Rent talmässigt är han minst lika långt framme som sin storebror men han har inte alls samma ordförråd och språkförståelse. Han pratade i 4-ordsmeningar strax efter 1½. Slipper en massa frustration för att inte kunna göra sig förstådd. Noll intresse för bokstäver och liknande som storebror varit tokig i sen 1-årsåldern . Barn är olika

  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-12 21:40:03 följande:
    Olika som sagt. Äldsta är 3 år + snart 4 månader. Han sa egentligen ingenting förrän han blev 2 år. Han är sen med framför allt uttalet idag och har inte riktigt flyt även om han pratar mycket. Vi var hos logoped för första gången i fredags. Han har alltid förstått väldigt bra och det komiska är att han har börjat läsa, har precis fattat hur man ljudar ihop och avkodar. Idag läste han en hel bok för nybörjarläsare på 16 meningar. Utomstående har svårt att förstå honom då han saknar många ljud och helt enkelt byter ut dem med andra.

    Han har en lillebror som snart fyller 2 år. Rent talmässigt är han minst lika långt framme som sin storebror men han har inte alls samma ordförråd och språkförståelse. Han pratade i 4-ordsmeningar strax efter 1½. Slipper en massa frustration för att inte kunna göra sig förstådd. Noll intresse för bokstäver och liknande som storebror varit tokig i sen 1-årsåldern . Barn är olika
    Hur jobbar egentligen en logoped då med ett barn som saknar ljud, byter ut dem osv?
  • ginana

    logopeder jobbar mycke med tecken om barnet har svårt att tala och med bilder
    min son är 4,5 år och ibland förstår man inte vad han säger...han kan inte uttala S  eller stjärna F o några bokstäver till
    men det blir bättre....sakta men säkert 


    Melina 080912 Benjamin060731
  • Alexi
    ginana skrev 2011-04-13 09:43:47 följande:
    logopeder jobbar mycke med tecken om barnet har svårt att tala och med bilder
    min son är 4,5 år och ibland förstår man inte vad han säger...han kan inte uttala S  eller stjärna F o några bokstäver till
    men det blir bättre....sakta men säkert 
    Men det jag egentligen undrar är ju om barnen förstår, när de är i fyraårsåldern, att de inte kan prata ordentligt, eller hur får man dem att vilja öva?
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2011-04-13 10:52:20 följande:
    Men det jag egentligen undrar är ju om barnen förstår, när de är i fyraårsåldern, att de inte kan prata ordentligt, eller hur får man dem att vilja öva?
    Min snart 3½-åring börjar förstå liiiite. För det mesta så tycker han ju bara att omgivningen är lite småkorkad som inte begriper vad han säger för för honom är det ju så tydligt. Han säger ju "Titta, nu går katten iväg!" . Även om det för alla andra låter det: Titta, nu dår datten iväd". Han saknar alla bakre ljud exempelvis, men har alldeles förträffliga rullande R . Han är lite småintresserad av att "träna" ibland. Det gick rätt lätt att korta stunder träna de främre ljuden han hade svårt med som f och v. De är ju lätta att visa och förklara hur man får fram. De bakre fattar han inte alls hur man formar och är inte alls intresserad av att träna. Vi upprepar mycket och uppmuntrar så fort han hänger på och försöker härma. Vår logoped konstaterade de svårigheter han hade men här börjar de inte träna mer aktivt förrän vid 4 års ålder, i alla fall inte när det ser ut som för min pojke med talet och språkförståelsen, så vi blir kallade om ett knappt år igen
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-13 11:51:59 följande:
    Min snart 3½-åring börjar förstå liiiite. För det mesta så tycker han ju bara att omgivningen är lite småkorkad som inte begriper vad han säger för för honom är det ju så tydligt. Han säger ju "Titta, nu går katten iväg!" . Även om det för alla andra låter det: Titta, nu dår datten iväd". Han saknar alla bakre ljud exempelvis, men har alldeles förträffliga rullande R . Han är lite småintresserad av att "träna" ibland. Det gick rätt lätt att korta stunder träna de främre ljuden han hade svårt med som f och v. De är ju lätta att visa och förklara hur man får fram. De bakre fattar han inte alls hur man formar och är inte alls intresserad av att träna. Vi upprepar mycket och uppmuntrar så fort han hänger på och försöker härma. Vår logoped konstaterade de svårigheter han hade men här börjar de inte träna mer aktivt förrän vid 4 års ålder, i alla fall inte när det ser ut som för min pojke med talet och språkförståelsen, så vi blir kallade om ett knappt år igen
    Ja, det är ju det där som är intressant, att det ju kanske är så att de tror att de pratat perfekt, härmar vårt uttal precis, och då inte förstår alls varför andra inte förstår.

    Har ni förstått det han säger, dvs fortsätter man hela tiden att förstå bara för att man faktiskt förstår eller börjar man med äldre barn försöka förmedla att man inte förstår? Oj, vad rörigt det blev nu, men jag med min tvååring, när hon pekar på en cykel och säger "gö" så vet jag att hon menar cykel (och bekräftar det verbalt, ja, cykeln) för hon använder alltid samma ljud för just cykel. osv. Men det är ju inte många ord som låter som de "ska" så andra människor skulle ju inte förstå att hon avsåg just cykel när hennes ord inte ens är det minsta likt vårt ord.

    Gör ni/man på samma sätt även med en fyraåring och tar deras språk för vad de avser att säga eller tränar man mer aktivt och talar om på något sätt att "nu heter det ju egentligen si eller så"?

    Om du förstår vad jag menar, trots min rörighet. Jag är bara nyfiken på detta, har ju bara en tvååring ännu men eftersom hon är så sen med talet är jag nyfiken på området och det verkar spännande med forskning och arbete kring detta.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2011-04-13 12:56:10 följande:
    Ja, det är ju det där som är intressant, att det ju kanske är så att de tror att de pratat perfekt, härmar vårt uttal precis, och då inte förstår alls varför andra inte förstår.

    Har ni förstått det han säger, dvs fortsätter man hela tiden att förstå bara för att man faktiskt förstår eller börjar man med äldre barn försöka förmedla att man inte förstår? Oj, vad rörigt det blev nu, men jag med min tvååring, när hon pekar på en cykel och säger "gö" så vet jag att hon menar cykel (och bekräftar det verbalt, ja, cykeln) för hon använder alltid samma ljud för just cykel. osv. Men det är ju inte många ord som låter som de "ska" så andra människor skulle ju inte förstå att hon avsåg just cykel när hennes ord inte ens är det minsta likt vårt ord.

    Gör ni/man på samma sätt även med en fyraåring och tar deras språk för vad de avser att säga eller tränar man mer aktivt och talar om på något sätt att "nu heter det ju egentligen si eller så"?

    Om du förstår vad jag menar, trots min rörighet. Jag är bara nyfiken på detta, har ju bara en tvååring ännu men eftersom hon är så sen med talet är jag nyfiken på området och det verkar spännande med forskning och arbete kring detta.
    Som 2-åring så hade ju min äldsta inte heller något talat språk att tala om, så då uppmuntrade vi ju bara genom att bekräfta med det rätta ordet precis som ni. Gör det nu med....och det var det som logopeden rådde oss till också.....men han är som sagt inte 4 än . Nu när han är drygt 3 år så pratar han ju rätt mycket och använder inte andra ord för något utan har helt enkelt svårt med rätt uttal, så vi som känner honom förstår honom. Förskolepersonalen hade exempelvis svårt första 2-3 veckorna, men sedan hade de lärt sig hans "system" och förstår honom för det mesta. Helt utomstående har svårt att förstå honom, särskilt när de inte har ett sammanhang. Logopeden tyckte inte att han var svår att förstå, men det handlade ju mycket om korta svar med rätt få ord kring något som hon frågat som en bild eller ett föremål. Han kan ju bara gå fram till någon och börja prata om solsystemet som han har dille på.....och då är det inte så många som begriper....de förstår bättre när man talar om vad han pratar om .

    Skillnaden nu när han är 3 i jämförelse med när han var 2 är att vi oftare upprepar flera gånger eftersom han ofta hänger på och härmar och faktiskt börjar höra skillnad....liksom förstår att man kan träna på att uttala olika ljud och ljudkombinationer.....och han märker att det låter på olika sätt. Idag kan han säga att han inte kan säga G. Han vet precis hur det låter, men kan bara inte forma det. Lite turligt så är han väldigt intresserad av språk.......uppmuntrar hans mycket tidiga läsning eftersom det också handlar om att träna ljud och tal. Det har fallit sig rätt naturligt.....jag tror att ni kommer att uppleva det också allt eftersom hon utvecklar sitt språk.....inte bara talet .

    Sedan förstår man ju faktiskt inte ibland och då säger jag det. Försöker lära honom alternativa lösningar som att gå och visa, berätta runt etc.

    Min yngsta är rätt tidig talmässigt och det förenklar bevisligen en hel del . Han slipper ett frustrationsmoment vid 2-årsåldern i alla fall .
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-13 13:17:35 följande:
    Som 2-åring så hade ju min äldsta inte heller något talat språk att tala om, så då uppmuntrade vi ju bara genom att bekräfta med det rätta ordet precis som ni. Gör det nu med....och det var det som logopeden rådde oss till också.....men han är som sagt inte 4 än . Nu när han är drygt 3 år så pratar han ju rätt mycket och använder inte andra ord för något utan har helt enkelt svårt med rätt uttal, så vi som känner honom förstår honom. Förskolepersonalen hade exempelvis svårt första 2-3 veckorna, men sedan hade de lärt sig hans "system" och förstår honom för det mesta. Helt utomstående har svårt att förstå honom, särskilt när de inte har ett sammanhang. Logopeden tyckte inte att han var svår att förstå, men det handlade ju mycket om korta svar med rätt få ord kring något som hon frågat som en bild eller ett föremål. Han kan ju bara gå fram till någon och börja prata om solsystemet som han har dille på.....och då är det inte så många som begriper....de förstår bättre när man talar om vad han pratar om .

    Skillnaden nu när han är 3 i jämförelse med när han var 2 är att vi oftare upprepar flera gånger eftersom han ofta hänger på och härmar och faktiskt börjar höra skillnad....liksom förstår att man kan träna på att uttala olika ljud och ljudkombinationer.....och han märker att det låter på olika sätt. Idag kan han säga att han inte kan säga G. Han vet precis hur det låter, men kan bara inte forma det. Lite turligt så är han väldigt intresserad av språk.......uppmuntrar hans mycket tidiga läsning eftersom det också handlar om att träna ljud och tal. Det har fallit sig rätt naturligt.....jag tror att ni kommer att uppleva det också allt eftersom hon utvecklar sitt språk.....inte bara talet .

    Sedan förstår man ju faktiskt inte ibland och då säger jag det. Försöker lära honom alternativa lösningar som att gå och visa, berätta runt etc.

    Min yngsta är rätt tidig talmässigt och det förenklar bevisligen en hel del . Han slipper ett frustrationsmoment vid 2-årsåldern i alla fall .
    Vad intressant! Just det där att han utvecklar mer och mer en förståelse för att det låter olika, att höra skillnaden osv. Bra att höra att vi gör rätt också och att det är så man fortsätter framöver också med att bekräfta ordet som det ska låta. Jag hade nog förresten snöat in på att han var fyra eftersom jag fått för mig att det är först då man börjar koppla in logoped, är det inte så oftast? Hur kommer det sig att ni träffade logoped redan nu, är det helt upp till föräldrarna?

    Det är verkligen så spännande att följa språkutvecklingen hos ens barn. Varje gång dottern lär sig något nytt ord är det ju himla roligt och man märker hur stolt hon blir när hon gör sig förstådd. Tyvärr är det ju som sagt många frustrationer när hon inte gör sig förstådd, i det läget hjälper det inte att vi, som du skriver, försöker få henne att visa oss vad hon vill istället eller liknande, hon är ofta för arg för att kunna göra det då. Men det kanske kommer senare.
  • Ellenö

    det är nog väldigt olika min lillasyster pratade klart och tydligt från 1½ års ålder medans en av mina bröder förstod man inte vad han sa förens han va dryga två år då började man fatta vad han sa i alla fall:) det här har ju nu min mamma berättat för jag har ju inte kunnat bevittna det själv:)

  • SVE

    Kan tillägga att de hon verkligen vill säga kan hon å de är KAKA haha :D

Svar på tråden När ska barn kunna prata tydligt?