När ska barn kunna prata tydligt?
Jag är lite nyfiken på när barn ska kunna prata så man hör vad dom säger.
Min dotter är 19 månader och förstår väldigt mycke av vad man säger men hon själv säger inte mycke. Nyfiken!
Jag är lite nyfiken på när barn ska kunna prata så man hör vad dom säger.
Min dotter är 19 månader och förstår väldigt mycke av vad man säger men hon själv säger inte mycke. Nyfiken!
Jag har nyss själv fått barn så jag vet inte exakt men kan se på mina kompisars barn att det är olika. Självklart är det individuellt. Ena pojken är idag 3 år exakt och han sluddrar så det är jätte svårt att höra vad han säger, och han pratar hela tiden. En flicka var 2,5 år och pratade perfekt då, men sa nästan inte ett ord innan dess o pang en dag var det perfekt. En annan pojke pratade jätte bra med till och med svåra ord i meningen när han knappt var fyllda 2 år.
Får se själv hur min lilla tös utvecklas =))
Det är jätte olika, alla utvecklas olika snabbt. Men det är inte förrens dom börjar bli runt 4 år som dom "ska" kunna prata så man förstår. Men somsagt, det är olika där med. Vår stora son har alltid varit sen med talet. Det började bra men det blev aldrig bättre, förrens typ nu när han är 3,5år. För bara 6 mån sen så hade utomstående jätte svårt att höra vad han sa.
Instämmer med de som svarat tidigare. Har själv två barn och det skiljer mer än ett år i språkutveckling! Stora tjejen var tidig och pratade fullt begripligt innan två års ålder, den lilla är snart tre och har nyligen kommit igång med att prata, än är det mest bara storasyster och vi föräldrar som förstår henne.
Olika som sagt. Äldsta är 3 år + snart 4 månader. Han sa egentligen ingenting förrän han blev 2 år. Han är sen med framför allt uttalet idag och har inte riktigt flyt även om han pratar mycket. Vi var hos logoped för första gången i fredags. Han har alltid förstått väldigt bra och det komiska är att han har börjat läsa, har precis fattat hur man ljudar ihop och avkodar. Idag läste han en hel bok för nybörjarläsare på 16 meningar. Utomstående har svårt att förstå honom då han saknar många ljud och helt enkelt byter ut dem med andra.
Han har en lillebror som snart fyller 2 år. Rent talmässigt är han minst lika långt framme som sin storebror men han har inte alls samma ordförråd och språkförståelse. Han pratade i 4-ordsmeningar strax efter 1½. Slipper en massa frustration för att inte kunna göra sig förstådd. Noll intresse för bokstäver och liknande som storebror varit tokig i sen 1-årsåldern . Barn är olika
logopeder jobbar mycke med tecken om barnet har svårt att tala och med bilder
min son är 4,5 år och ibland förstår man inte vad han säger...han kan inte uttala S eller stjärna F o några bokstäver till
men det blir bättre....sakta men säkert
det är nog väldigt olika min lillasyster pratade klart och tydligt från 1½ års ålder medans en av mina bröder förstod man inte vad han sa förens han va dryga två år då började man fatta vad han sa i alla fall:) det här har ju nu min mamma berättat för jag har ju inte kunnat bevittna det själv:)
Kan tillägga att de hon verkligen vill säga kan hon å de är KAKA haha :D