• CupcakeMomm

blått finger i babygymmet!

jag hittade min 5månaders bebis i babygymmet nyss med ett av pingus fiskespön (det finns två st  ~15cm snören) virade två varv runt fingret och fingret var mörkblått.
    jag fick panik och efter att ha fått lite färg i fingret igen ringde jag till företaget (rätt start) hysterisk och förbannad.

vad gör dom åt detta? inte ett jävla dugg, och då var det tydligen inte första gången ett barn fastnat med fingret i deras gym!
    chefen över den avdelningen (fredrik någonting) lät mest upptagen och verkade inte bry sig speciellt mycket kom mest med bortförklaringar och jag blev bara förbannad av att lyssna på honom.

tänk om jag inte upptäckt fingret i tid, att samma sak händer ännu en bebis eller gud hjälpe något ännu värre.

jag vet inte vad man gör i denna situation, men jag är fruktansvärt arg och besviken. jag kommer aldrig våga lägga ner henne i gymmet igen och kommer inte heller köpa något mer av deras produkter (vilket är väldigt tråkigt då jag varit otroligt nöjd innan).

• Svar på tråden blått finger i babygymmet!
  • Jiinii
    CupcakeMomm skrev 2011-04-13 20:43:44 följande:
    jag skrev ~15cm vilket står för cirka/ungefär 15cm långt.
    du kanske överdrev i din upprördhet..
    det är beklagligt att det hände men nu vet du ju till nästa gång att kolla babyns saker noga innan användning...

hoppas den lilla mår bättre !
  • mucklis

Måste bara säga att du är väldigt defensiv ts. Tråkigt att din lilla fastnade med fingret och hoppas att det är bättre nu. =) Själv skulle jag nog inte köpa ett babygym med snören, kanske för att jag aldrig sett ett med snören på utan bara plastknäppen och för att det känns inte speciellt säkert. Tycker inte att de ska göra babygym med snören överhuvudtaget. =S

Sen är det ju som nån annan skrev. Barn kan ramla ner från barnstolar osv. det skadar sig på allt möjligt fast det ska vara barnsäkert. Men jag tycker som du, de ska inte göra babysitters med snören.

• älskarlivet81
    mucklis skrev 2011-04-13 20:59:58 följande:

Måste bara säga att du är väldigt defensiv ts. Tråkigt att din lilla fastnade med fingret och hoppas att det är bättre nu. =) Själv skulle jag nog inte köpa ett babygym med snören, kanske för att jag aldrig sett ett med snören på utan bara plastknäppen och för att det känns inte speciellt säkert. Tycker inte att de ska göra babygym med snören överhuvudtaget. =S

Sen är det ju som nån annan skrev. Barn kan ramla ner från barnstolar osv. det skadar sig på allt möjligt fast det ska vara barnsäkert. Men jag tycker som du, de ska inte göra babysitters med snören.

Det är inte så farligt som det låter, det där med snörena.. Det är inga snören man kan strypas av eller liknande.

Så här ser babygymmet ut: www.babyproffsen.se/img/produkter/raett_start_babygym_pingu-315.jpg

Snörena är Pingus och Pingas fiskespö 
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 21:08:45 följande:
    Det är inte så farligt som det låter, det där med snörena.. Det är inga snören man kan strypas av eller liknande.

Så här ser babygymmet ut: www.babyproffsen.se/img/produkter/raett_start...

oj......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindreas
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 21:08:45 följande:

Så här ser babygymmet ut: www.babyproffsen.se/img/produkter/raett_start...

De där snörena hade jag nog bara klippt av till en längd som inte kan viras runt fingret.
  • mucklis

Jasså, det var ett sånt. Hade nåt liknande tills jag bytade till ett med plastfästen. Aja, men då kanske samma sak gäller som för mobiler. När bebisen kan sätta sig upp och/eller få tag på gosedjuren och snörena så kanske det är dags att skaffa ett nytt lr iaf hålla extra mkt koll.

• älskarlivet81
    Lindreas skrev 2011-04-13 21:12:42 följande:
    De där snörena hade jag nog bara klippt av till en längd som inte kan viras runt fingret.
    Eller så har man koll på sitt barn.. Vår tjej tyckte det var roligt med de snörena så det hade ju varit synd att klippa av dem..
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 21:17:37 följande:
    Positivt eller negativt "oj"? :)
    Det var ett "var-det-bara-ett-sånt-där-litet-snöre-det-gällde-oj".
  • älskarlivet81
    La Lola skrev 2011-04-13 21:38:47 följande:
    Det var ett "var-det-bara-ett-sånt-där-litet-snöre-det-gällde- oj".
    Jag anade det, men bäst att fråga! ;)
    Ot, men måste passa på att säga att jag gillar dig, du är ofta så vettig i diskussioner här inne på fl :)
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 21:40:51 följande:
    Jag anade det, men bäst att fråga! ;)
    Ot, men måste passa på att säga att jag gillar dig, du är ofta så vettig i diskussioner här inne på fl :)
    Kyss
  • Lindreas

Älskarlivet, ja, min grabb gillar också snören, men om jag varit orolig så hade jag hellre klippt snörena än vägrat lägga ungen där...

• älskarlivet81
    Lindreas skrev 2011-04-13 21:42:19 följande:
    Älskarlivet, ja, min grabb gillar också snören, men om jag varit orolig så hade jag hellre klippt snörena än vägrat lägga ungen där...
    Jo, men de snörena i det babygymmet kan inte skada någon...
  • Lindreas

Nä... De är ju anpassade till bebisar.

• HäckHäxan
    Lindreas skrev 2011-04-13 21:42:19 följande:
    Eller så ser man till att befinna sig i samma rum som sin baby och har ett öga på den då och då.. iaf om den leker med snören
    Light travels faster than sound. That?s why some people appear bright until you hear them speak!
  • pluvdo

Min spontana tanke är väl att det låter väldigt opassande med ett babygym med saker som bebisen kan vira omkring sig, men samtidigt så lämnar man väl inte en femåring ensam i babygymmet så länge att något hinner hända ändå? Eller? Det kanske man gör.

• älskarlivet81
    pluvdo skrev 2011-04-13 21:53:57 följande:
    Min spontana tanke är väl att det låter väldigt opassande med ett babygym med saker som bebisen kan vira omkring sig, men samtidigt så lämnar man väl inte en femåring ensam i babygymmet så länge att något hinner hända ändå? Eller? Det kanske man gör.
    Ser du länken till bilden som visar babygymmet så ser du också att det ifnns ingenting babyn kan vira runt sig..
  • pluvdo
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 21:55:58 följande:
    Ser du länken till bilden som visar babygymmet så ser du också att det ifnns ingenting babyn kan vira runt sig..
    Jag googlade på pingu-babygym och nog finns det snören där som en bebis säkert skulle kunna vira runt fingret om det fick möjlighet. Eller? Jag menar, visst de kanske hänger en bit upp i luften, men det är ju bara att dra lite i ett snöre och vips så har bågen böjt sig så den är i perfekt vira-in-finger-i-snöre-höjd...
  • Lindreas
    HäxanSurtant skrev 2011-04-13 21:51:52 följande:
    Eller så ser man till att befinna sig i samma rum som sin baby och har ett öga på den då och då.. iaf om den leker med snören
  • älskarlivet81
    pluvdo skrev 2011-04-13 23:06:46 följande:
    Jag googlade på pingu-babygym och nog finns det snören där som en bebis säkert skulle kunna vira runt fingret om det fick möjlighet. Eller? Jag menar, visst de kanske hänger en bit upp i luften, men det är ju bara att dra lite i ett snöre och vips så har bågen böjt sig så den är i perfekt vira-in-finger-i-snöre-höjd...
    Nej, det finns inte en chans att bebisen kan snurra in fingret med figurerna som hänger i luften.. Och kan de det så är det dags att ta bort babygymmet, då det krävs rätt bra med kraft för att dra ner bågen så pass mycket att man kan vira in fingret....

De snörena ts menar är fiskespöna.. 
Svar på tråden blått finger i babygymmet!