• Spring Time

Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som har lite koll på hur många Disneyland/world det finns i världen? De två som jag har hört mest om är Disneyland Paris och Disney World Orlando Florida men det verkar som att det finns ännu fler?

* Vilka länder ligger dem i?

* Vilket är det första som byggdes?

* Vad kostar respektive nöjesvärld att gå på för en vuxen? (pris på inträde och mat priser)

* Vilket är det största?

* Hur många dagar behöver man för att känna sig nöjd med respektive nöjesvärld

* Vilket är det bästa?

* Vad är det för priser på disney hotellen? Är det värt att bo på ett disneyhotell (för att jag antar att de är dyrare) eller kan man lika bra ta ett annat närliggande hotell?

Det är jag och min sambo som båda har drömt sen vi var små om att åka till Disneyland som skulle vilja åka på semester dit antingen i år om vi har råd eller nästa år. För vad jag har försått så är det värt att åka dit även som vuxen? vi är 22 och 23.

Skulle bli jätte glad om någon berest person kunde ge oss en prisuppfattning och vilket av alla disneyland/world man ska välja att åka till? Vilket får man ut mest av som vuxen? Vilket är mest sevärt? Undrar också vilken stad av de som det ligger i som är roligast att åka till då vi nog kommer att spendera minst en vecka där för att upptäcka mer än bara nöjesparken.

Och för er som undrar så har vi varit in på hemsidorna och försökt att få oss en uppfattning men inte lyckats då det är så mycket information att sålla och pris i kr har vi inte hittat någonstans. Så snälla ni som har varit på någon av de här nöjesparkerna, försök att svara på så många av våra frågor som möjligt och berätta allt ni vet och vad ni tyckte!

Tack på förhand
    /MVH Mikaela

• Svar på tråden Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?
  • Dr Ä

Disney är ett måste om man gillar arkitektur och väl spenderade pengar. Dom är förbannat påkostade in i minsta detalj i allt från gatsten till väldiga kristallkronor i minsta glassbutik är bara über! :) Jag e 40 bast och ha sett spektaklet 4ggr. 2xParis 1xLA 1xOrldo. Från 19-39år. Orlando e fetast, och dom har, likaså Paris, Star Wars område. Disney är nog det enda som håller måttet i USA just nu. Ha d bra. :)

• evaoregon

* Vilka länder ligger dem i?
    Disneyland, Anaheim, Californien, öppnades 1955.
    Walt Disney World, Florida, öppnades 1971.
    Tokyo Disney öppnades 1983.
    Disneyland, Paris öppnades 1992.
    Hong Kong Disney öppnades 2005.
    Disney öppnar i Shanghai 2014.

* Vilket är det första som byggdes?
    Disneyland i Anaheim som öppnades i juli 1955.

* Vad kostar respektive nöjesvärld att gå på för en vuxen? (pris på inträde och mat priser)
    Olika priser i olika länder och beroende på ålder och vilket pass man köper.  Kolla på de olika sidorna där det finns biljettpriser!

* Vilket är det största?
    Walt Disney World i Florida som t om är världens största nöjespark.

* Hur många dagar behöver man för att känna sig nöjd med respektive nöjesvärld
    En dag per park.  För t ex Disneyland och California adventure i Californien behövs två dagar. 

* Vilket är det bästa?
    Ingen aning.  Jag tror det beror på vad man är ute efter.  Vi har varit på Disneyland i Anaheim en gång och ska dit igen i sommar.  Valet av park beror på att vi bor på USAs västkust, har vänner i Los Angeles och den parken ligger mycket närmare oss än alla de andra. 

* Vad är det för priser på disney hotellen? Är det värt att bo på ett disneyhotell (för att jag antar att de är dyrare) eller kan man lika bra ta ett annat närliggande hotell?
    De är generellt dyra, men priserna skiljer sig rejält så där får du också söka på nätet.  Priserna varierar också beroende på tid på året.  Vi tycker inte att det har varit värt pengarna att bo på Disneyhotell utan valt hotell i Anaheim på promenadavstånd till parkerna (det finns massor att välja på!). 

• evaoregon
    Elli47 skrev 2011-04-13 16:54:11 följande:
    Disneyland Paris ligger i Frankrike, byggt i början på 90-talet tror jag, ev tidigare.

Disneyland Orlando ligger i Florida i USA och sen finns även Disneyworld i Kalifornien (USA). Det i Florida är det första som byggdes och är kanske gjort på 60-talet redan, vet inte, men man kan säkert få info om man googlar.
    Ja, Disneyland Paris öppnades 1992.  Äldst är däremot Disneyland i Californien som öppnades 1955.  Disneyworld i Florida är 16 år yngre pch öppnades först 1971. 
  • misplacedname

Disneyworld i Orlando! Var där i en vecka september 2007. Och om ni har möjlighet så bo på området, så skönt att kunna gå till hotellet från vissa parker. Vi bodde så vi hade eget kök, så vi gjorde egen frukost men sen hade vi meal plan där det då ingick 1 quickmeal (typ lunch, hamburgare och sånt), 1 snack (glass osv.) och 1 serverad måltid varje dag. Kolla upp de olika restaurangerna innan och boka bord lååångt innan (t. ex. frukost/brunch i Askungens slott på Magic Kingdom är fullbokat typ 6 månader framåt, jämt).

• evaoregon
    Dixie skrev 2011-04-13 21:27:08 följande:
    TS - pris i kronor lär ni ju inte hitta på några hemsidor...........

Nej, det lär man inte hitta utan det får man räkna ut själv!  Flört
  • evaoregon
    misplacedname skrev 2011-04-13 22:19:27 följande:
    Och om ni har möjlighet så bo på området, så skönt att kunna gå till hotellet från vissa parker.
    Om man besöker Disnyeland i Anaheim så finns det massor av hotell på gångavstånd ifrån Disneyland.  De hotellen är mycket billigare än Disneyhotellen.
  • Elli47
    evaoregon skrev 2011-04-13 22:16:47 följande:
    Ja, Disneyland Paris öppnades 1992.  Äldst är däremot Disneyland i Californien som öppnades 1955.  Disneyworld i Florida är 16 år yngre pch öppnades först 1971. 
    Okej jag hade fel men jag har som sagtinte besökt något av ställena men försökte svara lite ändå i en tråd som var helt tom på svar....  jag visste åtminstone i vilka länder de olika "landen" ligger
  • Teyla Emmagan

Har varit på disneyworld, disneyland paris och disneyland i Tokyo, Tokyo är helt klart bäst.

• Zodic

funderar på att åka till den i hong kong nästa gång jag är där, men jag kan itne rekommendera hong kong som resmål så mitt tips är usa om ni vil ha en regäl semester, paris har dåligt rykte enligt mina källor :)

• evaoregon
    Elli47 skrev 2011-04-14 09:18:28 följande:
    Okej jag hade fel men jag har som sagtinte besökt något av ställena men försökte svara lite ändå i en tråd som var helt tom på svar....  jag visste åtminstone i vilka länder de olika "landen" ligger
    Ditt svar kom ju 4 minuter efter att ts skrivit sitt inlägg så det var ju inte så konstigt att ingen annan hunnit svara ännu.  Flört
  • JPT

Har varit på det i Paris och det i Tokyo och anser väl att de var väldigt likvärdiga faktiskt. Välj Disneyland/Disneyworld efter resmålet i övrigt. Vad vill ni göra mer? Vad vill ni se? o.s.v. 

• evaoregon
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-14 09:23:28 följande:
    Har varit på disneyworld, disneyland paris och disneyland i Tokyo, Tokyo är helt klart bäst.
    Vad var det som gjorde att disneyland i Tokyo var bättre än de andra? 
  • Teyla Emmagan
    evaoregon skrev 2011-04-14 22:04:47 följande:
    Vad var det som gjorde att disneyland i Tokyo var bättre än de andra? 
    Mysigare, folket som var där var trevligare, och så var det billigare än de andra.
  • evaoregon
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 08:56:09 följande:
    Mysigare, folket som var där var trevligare, och så var det billigare än de andra.
    Det låter ju inte helt fel.  Glad
  • JPT
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 08:56:09 följande:
    Mysigare var det definitivt inte när jag var där för vi hade lyckats pricka in när halva Tokyo hade något typ av vårlov, haha. Flera timmarns köer till åkattraktioner och fullsmockat som bara den. Mysighetsfaktorn sjönk rejält Flört
  • melicia

Nu motsvara iof disneyland= magic kingdom så den ända park värt att besöka i orlando= magick kingdom. roligast park dock är california adventure i anaheim californien

• Dixie
    melicia skrev 2015-12-30 17:23:52 följande:

Nu motsvara iof disneyland= magic kingdom så den ända park värt att besöka i orlando= magick kingdom. roligast park dock är california adventure i anaheim californien

gissningsvis har TS fått svar på sina frågor - eftersom tråden är från 2011!!
  • melicia

Ja men spelar roll kollar ej datum

• Dixie
    melicia skrev 2016-01-03 12:57:07 följande:

Ja men spelar roll kollar ej datum

nä - förstår det eftersom du har svarat i alla trådar som rör disneyworld från de senaste 7 åren.....
Svar på tråden Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?