• Emmmi89

jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!

Vi ska ha dop för våran pojke i Juni. Jag hade lovat min sambos mamma att vi skulle ta samma dopklänning som alla hennes tre pojkar hade haft. Men då kom min mamma o sa att min mormor hade velat sticka en klänning. Jag sa nej för vi hade ju redan lovat svärmor. Men då började mamma spela på våra samveten att mormor hade ju blivit så glad. Hon visade en bild på klääningen. Jag sa att den var fin, men vet väl inte om jag direkt menade det. Men då sa min sambo att vi kunde ta den eftersom jag verkade vilja ha den. Jag sa nej flera ggr men han och mamma satt o sa att sonen borde ha den stickade så jag la ned garden och tänkte att det kanske blir bra. Men i efterhand ångrar jag mig som in i bomben, önskar att jag inte hade gett efter. Och sambon ångrar sig också. Mormor är snart klar med klänningen. Vet inte hur fasen jag ska göra. Vad hade ni gjort? Ska jag tiga och ta den där förbannade klänningen?

• Svar på tråden jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!
  • Rocktroll
    Emmmi89 skrev 2011-04-14 10:25:18 följande:
    Tack för era svar. Jag känner mig också jätte elak som överväger att ta svärmorsklänning. Och som ngn sa så är min släkt oerhört långsinta. Blev sams med mormor när jag blev gravid så vill inte riskera att tappa kontakten. Sen bor hon så långt ifrån och kommer upp endast för dopet. Näe, jag kan inte vara så kall. Jag ska verkligen ta lärdom av detta. Har bestämt mig för att ha klänningen med tyll liknande tyg under och sedan skulle min syster fixa en liten fluga att sätta runt halsen i samma blåa färg som banden på klänningen. Det blir nog säkert bra. Har dessutom kikat på lite bilder på barn som haft stickade klänningar och det var riktigt fint!
    Sen har man ju bara dopklänningen under själv dopet och det går ju ganska fort Glad
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • jennifer88

Vad är viktigast din mormors känslor eller vad ditt barn (som inte ens kommer minnas dagen) har på sig?
    Hade du sagt nej frå början hade det inte varit ett problem men att nu i efterhand när hon lagt ner massa tid säga ifrån är inte okej och du får helt enkelt spela glad över klänningen och tacka din mormor otroligt mycket för att hon ställt upp!!

• Jiinii
    Emmmi89 skrev 2011-04-14 10:25:18 följande:
    Tack för era svar. Jag känner mig också jätte elak som överväger att ta svärmorsklänning. Och som ngn sa så är min släkt oerhört långsinta. Blev sams med mormor när jag blev gravid så vill inte riskera att tappa kontakten. Sen bor hon så långt ifrån och kommer upp endast för dopet. Näe, jag kan inte vara så kall. Jag ska verkligen ta lärdom av detta. Har bestämt mig för att ha klänningen med tyll liknande tyg under och sedan skulle min syster fixa en liten fluga att sätta runt halsen i samma blåa färg som banden på klänningen. Det blir nog säkert bra. Har dessutom kikat på lite bilder på barn som haft stickade klänningar och det var riktigt fint!
    det blir nog jättefint :D
  • Emmmi89

Det är förresten klänningen från järbos hemsida (www.jarbo.se) har någon sett den irl? Den ser ju rätt ok ut på bilden. Bara googla på stickad dopklänning så kommer den upp på bilder.

• redneck girl

stickad? virkad kan vara fin...men stickad? du det är ert barn..låt ingen spela på ert samvete. säg ifrån. inte så lätt,men det känns bra när du gjort det iaf.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Ramborg

Den är ju jättesöt på bilden! Det kommer att bli jättebra ska du se, TS.

• VildVittra

Jag tycker den var himla söt på bilden!!
    Det enda jag tänker på är att det kan bli varmt i juli men å andra sidan är det ju inte länge bebisen behöver ha den på sig....under cermonin och sen under "ta foton stunden"....ha nått svalt men ändå fint i bredskap kanske att byta till?

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • 071001

Jag hittar en på Järbos sida, men den verkar virkad? Kan du inte länka ts? Hur som, det är bara ett dop. Har du tackat jag till mormors stickade så tar du på den också.

• ViolinaX

En dopklänning i tyg måste du stryka så försiktigt försiktigt - för att sedan upptäcka att den blir skrynklig direkt när du har satt på den, det behöver du inte med en stickad klänning = stort plus!!!

• ViolinaX

Och enligt beskrivningen så är den mycket riktigt virkad, vilket ifs inte gör någon skillnad när den väl är klar Glad

Hehe, den finns i storlek 13 månader också - har man verkligen dopklänning till så stora barn? De "stora" barn jag sett döpas har haft en vanlig "finklänning" eller kostym på sig.

På tal om storlek - vem vet, kanske din mormor virkat en  för liten klänning, då kommer allt ändå att lösa sig...

Hur som helst, klänningen är ju lite annorlunda men söt och ny - tillägnad just DIN son. Vem vet - din svärmors gamla klänning är kanske maläten, nerkräkt, missfärgad och allmänt ful efter ett antal år i en packlåda på vinden...

• 071001

Om det är den som man får fram på Järbos sida så är den jättefin ts! Var glad att mormor virkat en som sen kan bäras vidare av era barnbarn osv.

• Sarilariz
    redneck girl skrev 2011-04-14 11:03:14 följande:
    stickad? virkad kan vara fin...men stickad? du det är ert barn..låt ingen spela på ert samvete. säg ifrån. inte så lätt,men det känns bra när du gjort det iaf.
    Stickad kan vara superfint! Man kan ju sticka i spetsmönster etc.

Denna modell stickade jag till min dotters dop, fast jag skippade delen under och monterade ärmarna direkt på klänningen för att det inte skulle bli för varmt, och så stickade jag den i vit bomull istället för i ull.

• Emmmi89

Hon har stickat klänningen säger hon o ska bara sy ihop den. Järbo har bara en och det är den med brunliknande band i sidan. Kan inte länka, skriver på telefonen. Men det är antagligen den ni säger är virkad. Blev lite orollig när ni säger att den är virkad, blir det stor skillnad om man virkar o stickar? För övrigt så är svärmors klänning superfin!!

• Sarilariz
    Emmmi89 skrev 2011-04-14 22:25:29 följande:
    Hon har stickat klänningen säger hon o ska bara sy ihop den. Järbo har bara en och det är den med brunliknande band i sidan. Kan inte länka, skriver på telefonen. Men det är antagligen den ni säger är virkad. Blev lite orollig när ni säger att den är virkad, blir det stor skillnad om man virkar o stickar? För övrigt så är svärmors klänning superfin!!
    Skillnad blir det absolut.

Men kan man inte sticka eller virka är det inte säkert att man ser någon skillnad. Båda stickat och virkat kan i alla fall absolut vaara jättefint. Det beror helt och hållet på vilket mönster och så man har.

Men se det såhär, det kommer ju vara jättekul för barnet att senare i livet kunna plocka fram dopklänningen och visa för SINA barn och säga "den här har gammelmormor stickat". Sedan kan man ju starta en egen tradition med den virkade/stickade klänningen.
  • Pistou

Jag kommer ihåg hur det var när sonen (vår förstfödde) döptes.
    Svärfar hade lovat att ta fotona, och jag litade på att de skulle bli fina och bra. Nu är han lite till åren kommen (och då var detta 6 år sen), Han var nog inte van vid vår digitalkamera, så när vi fick se fotona var de jättedåliga och suddiga (inkl. röda ögon och konstiga vinklar). Precis efter dopet var jag jättebesviken, men så här efterhand är det ingenting vi har gått och grämt oss över direkt. Vå har fortfarande fina minnen från dopet.

Nu har detta förstås ingenting med er dopklänning att göra, men jag ville mest säga att ibland behöver man inte jaga upp sig så mycket. Vissa beslut visar sig efteråt inte vara så avgörande för resten av livet som man först trodde. Ta mormors dopklänning och gör som någon skrev och sätt på ett fint band så sätter ni er egen prägel på klänningen.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!