• Savina

Utpressa pedofiler, hur tänker ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12878335.ab

Har läst denna artikel om en familj som hade dåligt ställt, hade tagit kontakt med pedofiler på nätet och sen utpressat dem. Av artikeln att döma så har de kännat mycket pengar, då de har rest en del och köpt både bil och andra saker...

Nu skulle jag vilja veta hur ni tycker att de ska ta sitt straff... Ska de få börja att jobba åt polisen för att "betala tillbaka" det de har tjänat ihop? Ska de betala skadestånd till pedofilerna? Fängelse?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 16:18
    Skrev fel. De hade utgett sig för att vara barn på nätet ? och sedan hotat att avslöja de män som sökte sexuell kontakt.

Som sagt, vad tycker ni de ska få som straff?
  • Svar på tråden Utpressa pedofiler, hur tänker ni?
  • Kjell2

Från BrB

"4 § Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter."

• Savina
    Raskask skrev 2011-04-15 10:39:57 följande:
    Fängelse är väl ett rimligt straff för utpressning tycker jag. Hur tänker du när du har "jobba för polisen" som alternativ?
    En kompis till mig tyckte att de kunde jobba åt polisen genom att göra det de har gjort, fast ta fast dem istället... De ska tydligen bara ha utpressat dem som har tagit sexulla kontakter med dem...

Vi hade väldiga diskutioner här hemma, därför vart jag nyfiken på vad ni tyckte...
  • Pentagram
    Savina skrev 2011-04-15 13:58:03 följande:
    ...De ska tydligen bara ha utpressat dem som har tagit sexulla kontakter med dem...
    Det lär ju knappast vara ett resultat av att de ansåg att just dessa individer var mer förtjänta av att bli utpressade utan helt enkelt att det knappast fanns förutsättning att utpressa folk som INTE tagit sexuella kontakter...

Anyway, att ägna sig åt brottslig verksamhet är väl knappast den bästa meriten för att jobba med polisen. Det är ju inte som att utpressarna letade upp potentiella sexförbrytare i syfte att stoppa eventuella övergrepp utan de gjorde det endast för att tjäna pengar på ohederligt vis.

Dessutom är väl brottsprovokation olaglig för svensk polis så det är knappast något de kan ha civilister anställda/kommenderade att sköta åt dem heller.
  • Savina
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:06:50 följande:
    Det lär ju knappast vara ett resultat av att de ansåg att just dessa individer var mer förtjänta av att bli utpressade utan helt enkelt att det knappast fanns förutsättning att utpressa folk som INTE tagit sexuella kontakter...

Anyway, att ägna sig åt brottslig verksamhet är väl knappast den bästa meriten för att jobba med polisen. Det är ju inte som att utpressarna letade upp potentiella sexförbrytare i syfte att stoppa eventuella övergrepp utan de gjorde det endast för att tjäna pengar på ohederligt vis.

Dessutom är väl brottsprovokation olaglig för svensk polis så det är knappast något de kan ha civilister anställda/kommenderade att sköta åt dem heller.
    Jag kan bara hålla med dig där. Hade de inte tagit sexuell kontakt, så hade de inte kunnat utpressa dem... Samtidigt blir de lätta offer, för de lär inte gå till polisen o berätta.
    Jag vet att det det inte kan bli verklighet att de ska jobba åt polisen, det är bara att leka med tanken som är intressant. Alla tycker olika, det är det jag vill komma fram till...
  • Pentagram
    Savina skrev 2011-04-15 14:47:46 följande:
    Jag kan bara hålla med dig där. Hade de inte tagit sexuell kontakt, så hade de inte kunnat utpressa dem... Samtidigt blir de lätta offer, för de lär inte gå till polisen o berätta.
    Jag vet att det det inte kan bli verklighet att de ska jobba åt polisen, det är bara att leka med tanken som är intressant. Alla tycker olika, det är det jag vill komma fram till...
    Jag antog att frågan låg uppe för att du ville veta huruvida det fanns folk som ansåg att utpressning var förlåtligt i det här fallet eftersom det var pedofiler som var offren.
  • Savina
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:52:24 följande:
    Jag antog att frågan låg uppe för att du ville veta huruvida det fanns folk som ansåg att utpressning var förlåtligt i det här fallet eftersom det var pedofiler som var offren.
    Nej nej! Visst är kominationen lite besvärlig, bara de att de har gjort ett bra jobb eller inte o värt att diskutera om... För mig vore de bara roligt att veta va ni tycker om vilket straff som vore rimligt...

Jag tycker inte de har gjort ett bra jobb, de har taggat pedofiler o sen utpressat dem... De har gjort de för eget syfte skull, om ni förstår vad jag menar...
  • V   V

Brott ska bestraffas, pedofiler eller ej så är dom offer i sammanhanget och deras förövare ska givetvis få sitt straff.

• Savina
    V V skrev 2011-04-16 11:55:30 följande:

Brott ska bestraffas, pedofiler eller ej så är dom offer i sammanhanget och deras förövare ska givetvis få sitt straff.

Självklart... Frågan löd vad för straff?
  • Maddex

även om jag tycker det var rätt kaxigt gjort så är det ju ändå fel istället för utpress dom borde dom satt dit dom istället.

• Politikus Inkorektus

De har gjort helt rätt. Vad är det för fel att dom tjänade pengar på det? Är polisen volontärer?

Jag tycker detta är ett hederligt arbete!

• Trädblåsare
    Lovehurts skrev 2013-02-12 07:16:43 följande:
    Inget så klart,dom gjorde vad många tänker:) tummen upp!
    Tror du verkligen att många vill utpressa pedofiler på pengar?
  • Simon 681

Etiskt sätt så ger de en pedofil chansen att fortsätta, jämfört med att exempelvis hänga ut dem med chatloggar på en hemsida, och detta för egen vinnings skull. Sedan, som vissa påpekat så gäller lagen oavsett och utpressning är utpressning även mot folk man inte gillar.

Det känns lite som man har bestämt sig för en brottslig bana och att man har hittat ett lämpligt offer som gör det lätt att efterrationalisera sina handlingar. 

• Tonårsmamman1
    Politikus Inkorektus skrev 2013-02-12 07:07:55 följande:
    De har gjort helt rätt. Vad är det för fel att dom tjänade pengar på det? Är polisen volontärer?

Jag tycker detta är ett hederligt arbete!

Hederligt arbete, tror du att de tar upp inkomsten i deklarationen och skattar för den?
  • Politikus Inkorektus
    Tonårsmamman1 skrev 2013-02-12 08:06:36 följande:

Hederligt arbete, tror du att de tar upp inkomsten i deklarationen och skattar för den?
    Nej men jag tycker deras arbete gör mer nytta för samhället än många myndighetspersoner.

De borde frikännas och om de har utpressat många pedofiler borde de få medalj.
  • Lovehurts
    Trädblåsare skrev 2013-02-12 07:21:07 följande:
    Tror du verkligen att många vill utpressa pedofiler på pengar?

Yes,eller döda vilket som. Utpressare/mördare (torped) hm ??
  • Trädblåsare
    Lovehurts skrev 2013-02-12 11:34:27 följande:

Yes,eller döda vilket som. Utpressare/mördare (torped) hm ??
    Hur hjälper det att utpressa en pedofil? Personen kan fortfarande begå övergrepp.
Svar på tråden Utpressa pedofiler, hur tänker ni?