Kan den som inte bär barnet bli lika viktig/duktig som förälder?
Har funderat endel nu efter att ha läst trådar om styvföräldrar eller pappor, att de inte kan bli lika viktiga som mamman som bär barnet och att de inte kan bli lika duktiga föräldrar.
Hur går tankarna kring detta när det gäller regnbågsfamiljer? Jag har ett vänpar som fick barn för något år sedan där de inseminerade i danmark. Vet inte hur tankegången gick att välja vem som skulle bära men de pratade om att försöka skaffa syskon och då se om den andra kunde bära barnet.
De verkade vara minst lika lyckliga som jag och min sambo som är man (jag är kvinna) och de verkar vara kanonbra föräldrar bägge 2.
Jag tror de som skriker att styvföräldrar inte kan bli lika bra föräldrar som den biologiska inte skulle säga så till ett homosexuellt par eller om man adopterar. Är det för att folk är så insöade på kärnfamiljen kanske?
Många i min släkt är otroligt konservativa och när de fick veta att min vän skulle bli mamma ihop med sin kvinna så reagerade de och trodde jag sagt fel först, sen rynkade de på näsan och hade massa åsikter. Fast om det anses att pappor är farliga för barn så borde väl 2 mammor vara det optimala