• Mia3

Hur hantera konflikt mellan bonussyskon

Min sambo har två barn sedan tidigare, två pojkar på elva och sju år. Min son är fyra år och vi har alla bott tillsammans sedan ett år tillbaka. BArnen bor varannan vecka hos oss. I början fungerade det bra med barnen. Självklart var det konflikter ibland, men det handlade mest om att någon tog någon annans sak osv. Nu har mellanpojken på sju år börjat frysa ut min son tex när vi har andra barn på besök. Han tycker på fullaste allvar att alla ska få vara med utom min son. Så fort han får chansen säger han nedvärderande om min son när han hör. Senaste incidenten var att vi pratade om sjuåringens stundande kalas och vi kommer fram till att min son kanske inte kan vara med eftersom han ska till sin pappa. "Skönt" säger sjuåringen då. Min son har hittills inte reagerat på liknande kommentarer men nu sa han "XXX vill kanske inte att jag ska vara med på han kalas" och så ställde han frågan direkt till sjuåringen som knappt svarade.

Det skär i mitt hjärta när min son tolkar det som att sjuåringen inte vill ha med honom på sitt kalas! Frågan är om det verklligen är så eller om sjuåringen försöker att ge uttryck för något annat? Han har tex precis fått ett syskon hos sin mamma. Kan det var det som gör att han är extra avig mot min son just nu?

Hur ska vi göra för att markera för sjuåringen att man inte får frysa ut någon och vara taskig samtidigt som vi visar respekt för att han tycker det är jobbigt med ett yngre bonussyskon? 

Ska vi vara oroliga om detta fortsätter och kanske rent av flytta isär? Kan det vara "skadligt" för min son att bo i ett hem där en av familjemedlemmarna verkar ta avstånd mot honom?

• Svar på tråden Hur hantera konflikt mellan bonussyskon
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du beskriver en konflikt som är mycket vanlig i familjer med flera barn. Jag tror att mycket av 7-åringens agerande handlar om en ganska sund självupptagenhet. DVS när ett barn är 7 år så vill de ha kalas med sina jämnåriga, de vill förstärka sin 7-årsidentitet. De vill vara lite stora, leka med dem som leker samma lekar, kan samma saker och roas av samma saker. I det avseendet är det stor skillnad på en 7-åring och en 4-åring. 7-åringen vill inte inför sina kompisar påminnas om att han varit så där barnslig som 4-åringen och det enklaste är då att stöta ut honom.
    Det viktiga i det här sammanhanget är nog att ni inte tar för givet att 4-åringen är på samma nivå. Då måste ju 7-åringen ta till lite buffligare metoder. Det behöver inte betyda att han inte tycker om honom utan mer att 7-åringen har svårt att hantera situationen. Hjälp 7-åringen att få vara i centrum ibland, alldeles själv, så kommer han att få lättare att hantera sin lillebror.
    Lösningen är inte att separera utan snarare att ni som föräldrar hjälps åt att ge alla barnen enskild uppmärksamhet. Då kommer de också att lära sig att se till sina syskons behov. Det här är en god prövning och hjälp i utvecklingen för alla barnen.
    Det är dock viktigt att ni som föräldrar inte tar parti för de egna barnen enbart, utan också är goda föräldrar för partnerns barn. Då blir ni goda förebilder för dem.
    Lycka till!
    Margit 

Svar på tråden Hur hantera konflikt mellan bonussyskon