• Förvirrad är mitt andra namn

HUR går en sjukskrivning till?

Jag väntar barn är i vecka tio.

Arbetar inom en tungt yrke, som dom sista veckorna gjort att jag fått mycket ryggont och magsmärtor.
    Jag har svårt att jobba men kan inte sjukskriva mig hur mycket som helst (max en vecka)

Tidigare i min graviditet hade jag blödningar + magont.

Jag fick komma till en läkare för att prata om sjuksrivning i går.
    Läkaren talar dom om för mig att man måste ha grund till att bli sjukskriven!?
    Jag tycket mina besvär är en grund till att bli sjukskriven?
    Läkaren säger att jag först och främst måste tala med en sjukgymnast.
    Jag förstår inte riktigt varför?
    Läkaren säger dessutom att jag antagligen i kommer bli sjukskriven förens vecka 25-30?

Jag grät när jag gick därifrån, jag klarar knappt av att jobba som det är NU!

För tre veckor sen var jag på ett vul och allt såg fint ut i magen. Efter det har jag inte haft några blödningar eller så, känns skönt. Dock känns det oroligt att jobba på som vanligt när jag har magsmärtor! Ryggvärken är självklart också ett problem men det är magsmärtona som oroar mig!

Magsmärtorna kommer framförallt när jag gör tunga saker på mitt jobb, och tyvär finns det inten annan och byta sysslor med.

Ska det gå till såhär? Hur gick det till när ni blev sjukskrivna?

• Svar på tråden HUR går en sjukskrivning till?
    Aljoro skrev 2011-04-15 12:28:26 följande:
    Jag hade också mycket problem under tiden som jag jobbade, men läkaren sa att det är ingen idé att han sjukskriver eftersom f-kassan inte kommer godkänna det.

När jag var omkring vecka 26 så sa han att vi kunde prova med halvtidssjukskrivning eftersom f-kassan tydligen lättare godkänner det.
    Dom godkände det som tur va.
    Det är ju helt sjukt
  • Catgodess
    Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-04-15 12:29:45 följande:
    Ja. Men jag kan inte gå till dom utan läkarintyg väl? får be om att träffa en annan läkare.
    Det känns inte så roligt att gå till någon annan när det gick såhär i går.
    Jag har ju inga större förhoppningar på nytt möte direkt
    Verkar ju helt bisarrt om du ursäktar, går hos sjukgymnast och får akupunktur för tillfället men det är för att lindra smärtorna, man kan ju inte direkt bestämma själv när och var man ska ha ont.
    Lady without tattoo skrev 2011-04-15 12:31:40 följande:
    Nej men det trodde jag du visste.Så skrev jag inte heller.Utan även om läkaren sjukskriver dig för en åkomma/sjukdom.Så är det inte säkert du får ersättning för den skull.Det är FK som bestämmer/bedömer din rätt till sjukpenning.Med läkarutlåtandet/underlaget som grun
    Nej det vet jag.

Det var bara en fråga, man vet ju aldrig saker och ting ändras.
    Dessutom har jag aldrig varit sjukskriven så jag vet hur det går till riktigt.
  • sasac

Jag tycker att du ska hitta en annan läkare, var det en gynekolog du var hos? Ring och boka tid hos en barnmorska, de brukar var mer försående och kan kanske hänvisa dig till en bättre läkare. Din arbetsgivare ska kunna omplacera dig, annars bör du kunna vara sjukskriven.

sasac skrev 2011-04-15 13:47:15 följande:
    Jag tycker att du ska hitta en annan läkare, var det en gynekolog du var hos? Ring och boka tid hos en barnmorska, de brukar var mer försående och kan kanske hänvisa dig till en bättre läkare. Din arbetsgivare ska kunna omplacera dig, annars bör du kunna vara sjukskriven.
    En läkare på mvc.
    Jag har tid hos en annan läkare på mvc om 2 veckor men det känns som det är långt kvar,
    jag ska ringa dom på måndag eftersom dom "stängt" av telefonen tills på måndag tyvär.

Jag var just inne på en sida på internet där jag fick fram texten som står nedan (barntotal.se)

Hoppas verkligen nästa läkare är mer förstående ..

Besvär och komplikationer

En tvillinggraviditet är mer ansträngande för kroppen och risken för komplikationer, som bland annat havandeskapsförgiftning, är större än vid en vanlig graviditet. Sannolikheten för att barnen kommer att födas för tidigt är också större. En tvillinggraviditet varar i regel 36 till 38 veckor. Musklerna i buken, bäckenbotten, benen, fötterna, armarna, axlarna och ryggen ansträngs mer på grund av den högre vikten, så även benstommen. En tvillinggraviditet upptar också mer plats i kroppen vilket gör att matsmältningsapparaten, diafragman och lungorna utsätts för extra påfrestningar. Därför är illamående, ryggont, halsbränna, trötthet och svullna händer och fötter vanligare bland dem som väntar två barn jämfört med dem som väntar ett barn. I vecka 30 är magen lika stor som en fullgången enlingsgraviditet. En tvillinggravid kvinna bör bli sjukskriven mellan vecka 20 och 25. Om du har ett tungt arbete kan det bli frågan om sjukskrivning ännu tidigare.

• Lady without tattoo
    Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-04-15 19:03:50 följande:
    Jag var just inne på en sida på internet där jag fick fram texten som står nedan (barntotal.se)

Hoppas verkligen nästa läkare är mer förstående ..

Besvär och komplikationer

En tvillinggraviditet är mer ansträngande för kroppen och risken för komplikationer, som bland annat havandeskapsförgiftning, är större än vid en vanlig graviditet. Sannolikheten för att barnen kommer att födas för tidigt är också större. En tvillinggraviditet varar i regel 36 till 38 veckor. Musklerna i buken, bäckenbotten, benen, fötterna, armarna, axlarna och ryggen ansträngs mer på grund av den högre vikten, så även benstommen. En tvillinggraviditet upptar också mer plats i kroppen vilket gör att matsmältningsapparaten, diafragman och lungorna utsätts för extra påfrestningar. Därför är illamående, ryggont, halsbränna, trötthet och svullna händer och fötter vanligare bland dem som väntar två barn jämfört med dem som väntar ett barn. I vecka 30 är magen lika stor som en fullgången enlingsgraviditet. En tvillinggravid kvinna bör bli sjukskriven mellan vecka 20 och 25. Om du har ett tungt arbete kan det bli frågan om sjukskrivning ännu tidigare.

Varför står det inte i trådstarten att det rör sig om tvillinggraviditet?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
    Lady without tattoo skrev 2011-04-15 19:08:32 följande:
    Varför står det inte i trådstarten att det rör sig om tvillinggravidite
    För att det är är så tidigt än och jag vill skriva om det överallt. Nu när jag la in testen ovan så tänke jag inte på att det var en text om tvilling graviditet.

Men jag är alltså gravid med två och jag hoppas så att allt går väl.
  • Torelia

Jag har också ett väldigt tungt jobb som lastbilschaufför och lyfter, släpar och bär hela dagarna på paket 1-50kg, drar pallar på 50-500kg. Jag har varit sjukskriven pga foglossning sen vecka 10, är nu i vecka 20 och kommer vara det hela graviditeten ut. Det är en gynekolog som är knuten till MVC som har sjukskrivit mig och försäkringskassan har godkänt.

Min läkare (gynekologen) sa att det beror VÄLDIGT mycket på HUR läkarintyget är skrivet om det ska bli godkänt av försäkringskassan. Efter undersökning av honom är jag rekommenderad kryckor (svårt att bära någonting med kryckor) samt att vila mycket eftersom att sömnen påverkas av smärtan (som inte går att medicinera bort) och jag blir då en trafikfara om jag kör bil trött. För att nämna två av de anledningar som står i läkarintyget.

Jag vet hur jobbigt det är att ha ont på jobbet (ok, inte kul att ha ont hemma heller men då kan man iaf vila när det behövs) och hoppas att du får den hjälp du behöver.

oj, vad många parenteser jag lyckades få till...

• älskarlivet81

Vanliga rygg- och magsmärtor är inget skäl för sjukskrivning.. Sen är det fk som bedömer om du får ersättning eller inte. Själv blev jag halvtidssjukskriven i vecka 20.

Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-04-15 19:21:34 följande:
    För att det är är så tidigt än och jag vill skriva om det överallt. Nu när jag la in testen ovan så tänke jag inte på att det var en text om tvilling graviditet.

Men jag är alltså gravid med två och jag hoppas så att allt går väl.
    Jag vill inte skriva om det överallt ska det så. Och testen ska vara texten.

Men egentligen  borde det inte spela någon roll för mår man dåligt och har ont så borde man får bli sjukskriven oavsätt om det är 1,2, eller 3 ...
  • Torelia

Det jag ville säga med mitt inlägg är alltså att det försäkringskassan bedömmer är ju arbetsförmågan, inte hur pass ont du har. Det är ju det som läkaren måste få fram i läkarintyget.

• Catgodess

Väntar också tvillingar oh jag kan skriva under på att det är värre men det beror som sagt på hur läkarintyget ser ut  och dessvärre vilken handläggare du får på FK

Torelia skrev 2011-04-15 19:49:00 följande:
    Jag har också ett väldigt tungt jobb som lastbilschaufför och lyfter, släpar och bär hela dagarna på paket 1-50kg, drar pallar på 50-500kg. Jag har varit sjukskriven pga foglossning sen vecka 10, är nu i vecka 20 och kommer vara det hela graviditeten ut. Det är en gynekolog som är knuten till MVC som har sjukskrivit mig och försäkringskassan har godkänt.

Min läkare (gynekologen) sa att det beror VÄLDIGT mycket på HUR läkarintyget är skrivet om det ska bli godkänt av försäkringskassan. Efter undersökning av honom är jag rekommenderad kryckor (svårt att bära någonting med kryckor) samt att vila mycket eftersom att sömnen påverkas av smärtan (som inte går att medicinera bort) och jag blir då en trafikfara om jag kör bil trött. För att nämna två av de anledningar som står i läkarintyget.

Jag vet hur jobbigt det är att ha ont på jobbet (ok, inte kul att ha ont hemma heller men då kan man iaf vila när det behövs) och hoppas att du får den hjälp du behöver.

oj, vad många parenteser jag lyckades få till...
    Hoppas jag också kan få träffa en sådan läkare.
    Jag kände mig så totalt ignonerad i dag,
    jag har ingen aning om hur allt ska lösa sig om jag inte blir sjukskriven,
    lär väl få sparken för olovlig frånvaro till sist.
    Men jag ska inte ge mig ska kontakta dom på måndag igen..
    synd att det är fredag i dag hade så gärna viljat ta det med dom nu,
    jag tänkte stanna kvar på mvc och pratat med dom i går men jag började gråta p åvögen ut så det kändes så pinsamt och prata då. Man är ju lite löjlig av sig.
    Catgodess skrev 2011-04-15 20:06:25 följande:
    Väntar också tvillingar oh jag kan skriva under på att det är värre men det beror som sagt på hur läkarintyget ser ut  och dessvärre vilken handläggare du får på FK
    Ja jag är ju i vecka 9-10 nu. Jag vill skylta om det ännu man är rädd ska gå fel.
    Men läkarna vet ju om det och det var läkaren jag träffa i går som sa att jag troligtvis skulle bli sjuksriven i vecka 25-30 ...
Svar på tråden HUR går en sjukskrivning till?