• 1990amanda

Vad kan er 1-1,5år säga för ord?

Min son är 1 år och 3 månader. Han kan bara säga Mamma. Han förstår massa andra ord tex om man säger var är lampan, då pekar han på den. m.m 

Vad kan era barm säga, och vad förstår dem om ni pekar eller säger något, Typ "nu ska vi gå ut... "

Känns som min son är lite efter..... eller när ska dem börja säga fler ord... 

• Svar på tråden Vad kan er 1-1,5år säga för ord?
  • Plutteli

Min tjej är 15 månader och säger:
    Titta
    Där
    Mamma
    Pappa
    Ut
    Sitta
    Äta
    Docka
    Mat
    Vatten
    Bada
    Vov vov hunden
    Skor
    Vagn/vagnen
    Åka
    Ja
    Nej
    Stol
    Flaska
    Oj
    Åhej! (när hon klättrar)
    Igen
    Boll
    Lampa
    Katt
    Buuu (betyder spöke för henne)
    Strumpa

Vissa ord kan hon kombinera som tex Titta pappa, sitta stol, åka vagn. Hon förstår väldigt bra när man pratar, tex: Kan du gå till din stol så ska vi äta? Då går hon till stolen osv. De flesta ord är inte rena i uttalet men det är ingen tvekan om vad hon säger. Tex uttalar hon Vatten utan V, Dricka utan R och Flaska utan L. Jämförelsevis så sa storasyster: Titta, Boll, Docka, Mamma, Pappa tils hon var två år, då lossnade talet för henne. Ofta brukar ju barn som är tidiga i tal vara senare i det motoriska och tvärt om vilket stämt bra på mina små :)

• Limus
    Plutteli skrev 2012-05-13 18:34:25 följande:
    Min tjej är 15 månader och säger:
    Titta
    Där
    Mamma
    Pappa
    Ut
    Sitta
    Äta
    Docka
    Mat
    Vatten
    Bada
    Vov vov hunden
    Skor
    Vagn/vagnen
    Åka
    Ja
    Nej
    Stol
    Flaska
    Oj
    Åhej! (när hon klättrar)
    Igen
    Boll
    Lampa
    Katt
    Buuu (betyder spöke för henne)
    Strumpa

Vissa ord kan hon kombinera som tex Titta pappa, sitta stol, åka vagn. Hon förstår väldigt bra när man pratar, tex: Kan du gå till din stol så ska vi äta? Då går hon till stolen osv. De flesta ord är inte rena i uttalet men det är ingen tvekan om vad hon säger. Tex uttalar hon Vatten utan V, Dricka utan R och Flaska utan L. Jämförelsevis så sa storasyster: Titta, Boll, Docka, Mamma, Pappa tils hon var två år, då lossnade talet för henne. Ofta brukar ju barn som är tidiga i tal vara senare i det motoriska och tvärt om vilket stämt bra på mina små :)
    Nästan lite deprimerande - men jag tror min grabb börjcar snacka mer sen.
    Två chamtroll, -07 och -11.
  • norrlandsflicka

Dottern är 16 mån. Hon kan säga mamma, pappa, titta, där, äpple, lampa, Hanna, data. Däremot förstår hon många ord och ser till att göra sig förstådd.

• Felicia111

min dotter är 11 mån snart o kan säga mamma , pappa o totto (häst)
    Fast lite halvluddigt ;D 

• Plutteli
    Limus skrev 2012-05-13 18:42:14 följande:
    Nästan lite deprimerande - men jag tror min grabb börjcar snacka mer sen.
    Säkert, som sagt när min etta var i samma ålder sa hon 5 ord och de 5 orden höll hon fast i till strax innan hon fyllde 2, då la hon till hund, katt samt ja och nej ;) Nu är hon snart 4 och har ett väldigt genomsnittligt ordförråd för sin ålder, men hon pratar lite otydligt. Hon är dock mer motorisk än många jämnåriga och lärde sig gå vid 10 månader. :)
    Det kommer när det kommer liksom, om de fortfarande har svårt att prata och litet ordförråd runt 6 års ålder kan man börja språkträna mer fokuserat :)
  • milli79

Vår dotter började prata mer och mer runt 13mån. Nu är hon snart 17mån och försöker härma de flesta orden. Hon har även börjat säga 2 ords "meningar". Tex "gå ner".

Annars säger hon:

öppna
    stänga
    skräp
    oppi (=moster), mormor, morfar, farmor, farfar, mamma, pappa
    pasta
    gurka
    välling
    kiss, bajs, potta
    blöja
    jacka, strumpa, skor, byxor, mössa
    städa
    vagn
    åka
    äta
    stol
    anka
    bada

lampa
    ljus
    pippi
    grävmaskin, bil

och en massa andra ord fast många är rätt otydliga ännu

Sonen var ännu mer språkintresserad och kunde färgerna strax efter 1,5år och gillade lite mer krångliga ord även när han var mellan 1-1,5år.

• Plly

Min dotter är väldigt utvecklad i talet för sin ålder (18 månader) Hon kan över 120 ord och pratar i fyra och femordsmeningar och kan räkna upp tal från 1-20 på svenska och 1-10 på engelska....Har fått bekräftat på BVC att hon ligger långt före...men alla barn är olika och borde inte jämföras!  Dom kommer snacka tids nog ändå, det är starten som är olika.

• standby

14 månader idag. Säger mamma, pappa, där och något som liknar storasysters namn :o)

• Saralito

Vår snart 18-månaders säger:
    Mamma
    pappa
    titta, titta där
    boll, fotboll
    katt
    bok
    sko
    affa (farfar)
    fik (fisk)
    Elvis (hennes gosehund)
    napp
    atten (vatten)
    bada
    apa
    opa! (hoppa)
    kom
    kaka
    mat
    mera
    Tada!
    Bavo (bravo)
    Bas (bajs)

Dessa kan jag komma på så här på rak arm, men det känns som att jag har missat den del. Det bara bubblar ord ur henne just nu.

• Saralito

Kom på att hon började säga bil senast idag och har koll på väldigt många djurläten. Hon kan hästens, grisens, hundens, lammets, ugglans, vargens och kossans. Det tackar jag alla pekböcker med ljud i för Skrattande.

• Saralito

Kom på två till. Öra och pumpor (strumpor). Hon kan peka ut kroppsdelarna också, men kan inte säga orden än. Hon pekar ut näsan, magen, munnen och ögonen när vi frågar efter det. Upa (rumpa) har hon sagt någon gång också.

Svar på tråden Vad kan er 1-1,5år säga för ord?