• Badabing00

    Jag blir så ledsen...

    Vi har försökt bli gravida i 20 månader nu och har en kompis som blev gravid på första försöket och jag blir så himla ledsen och irriterad när hon sitter och säger varenda gång vi pratar om våra misslyckade försök att jag kanske ska försöka slappna av lite och inte tänka på det så mycket. Va fan.. det är ju som att sitta och anklaga mig för att det är mitt fel att vi inte kan bli gravida, för att jag tänker på det för mycket.
    Vet inte vart jag ville komma med detta inlägget men jag ville väl bara skriva av mig lite och se om det är andra som har liknande människor i sin omgivning. Klart fan att jag försökt att inte tänka på det.. jag har väl testat allt som går, men hur lätt är det att slappna av när sexlivet blivit som en fabrik och varje mens är ett nederlag, och allt man vill är att få det där pluset på stickan nån gång.

  • Svar på tråden Jag blir så ledsen...
  • smultron2010

    Hej,

    Har ni provat med IVF? Man kan ju välja att stå i kö och få det gratis (I stockholm 1 års väntan, i Uppsala 3 månaders väntan osv`) alt vända sig till en privat klinik.

    Dock så får du säga till din kompis på skarpen för det är inte så himla lätt att slappna av då det är en stor frustation av få ett negativt besked varje månad. Förstår dig så väl, själv kämpade vi i 5 år med både IVF och insemningering. Och efter mkt om och men så blev vi gravida och vi har BF om en månad.

    Önskar er all lycka och hoppas att ni inom kort blir gravida!!

  • Vemdär

    Nu vet jag inte vilken ton din kompis hade när hon sa att du skulle slappna av lite och inte tänka på det så mycket, men personligen hade jag nog inte tagit illa vid mig.
    Det ÄR frustrerande att det är negativt hela tiden, och självklart mår man inte bra av det men jag har sett många kvinnor som länge har provat utan att få sitt +, men när dem "lät det vara" och slappnade av lite mer i sina tankar så kom det där efterlängtade pluset när dem minst anade det.. Vår kropp är otroligt styrd av känslor...:S jag vet när jag har stressat som fan så reagerar min kropp genom att skjuta upp min mens. :S helt sjukt är det.

    Har ni varit på utredning?

  • Fluffskalle

    Skit i hennes dumma råd!

    Vi påbörjade också utredning efter lång tid och många tårar och för oss var det enkelt, efter äggledarspolningen blev det ett plus nyligen och nej, jag slappnade definitivt inte av. Var mer spänd än någonsin efter det...

    Hade också 19 bekanta och vänner som blev gravida och fick barn under tiden vi försökte och t o m en kompis som var sköterska, yngre än jag, fyra barn och flera aborter i bagaget sa att det är lätt, bara att slappna av...

    För oss fick man faktiskt göra ett ingrepp som sedan hjälpte!

    Det är fruktansvärt frustrerande med sådana råd och ligger ingen sanning i det heller.

    Hoppas verkligen att du har vänner med mer inlevelseförmåga än din kompis!

    och ett mycket hjärtligt lycka till!

    Vet faktiskt hur det känns, var nästan självmordsbenägen för att livet kändes så hopplöst.

    genomgår ni fertilitetsutredning eller har ni redan gjort det?

  • Badabing00

    Ja vi har blivit utredda, och är så kallade oförklarligt barnlösa. Vi har en son, som kom till efter 1,5 års kämpande och är ett pergobarn, men denna gången hjälpte inte pergo. Så ja jag kokar av ilska när jag får råd att jag ska försöka att inte tänka på det, eller att jag ska försöka slappna av. Och alla har dem hört om någon som försökt länge och den månaden de bestämde sig för att adoptera eller att de skulle lägga det på is en månad då hände det. Så det är bara att försöka slappna av. Har dock en läkarvän som är väldigt förstående och säger att jag abolut inte ska klandra mig själv och att det är väldigt många faktorer som spelar in, bla sa hon att det dugliga sekretet som man bara har runt ägglossning kan ibland på vissa bara finnas där ett par timmar vid varje ägglossning och för andra flera dygn, och då kan nästan alla räkna ut att det tar lång tid att lyckas oavsett hur mycket man slappnar av.

    Tack för ditt svar det lättade upp mitt humör lite. Och ett jättegrattis till lillskrutten i magen.

  • Fluffskalle
    Johannaaa skrev 2011-04-15 16:52:32 följande:
    Ja vi har blivit utredda, och är så kallade oförklarligt barnlösa. Vi har en son, som kom till efter 1,5 års kämpande och är ett pergobarn, men denna gången hjälpte inte pergo. Så ja jag kokar av ilska när jag får råd att jag ska försöka att inte tänka på det, eller att jag ska försöka slappna av. Och alla har dem hört om någon som försökt länge och den månaden de bestämde sig för att adoptera eller att de skulle lägga det på is en månad då hände det. Så det är bara att försöka slappna av. Har dock en läkarvän som är väldigt förstående och säger att jag abolut inte ska klandra mig själv och att det är väldigt många faktorer som spelar in, bla sa hon att det dugliga sekretet som man bara har runt ägglossning kan ibland på vissa bara finnas där ett par timmar vid varje ägglossning och för andra flera dygn, och då kan nästan alla räkna ut att det tar lång tid att lyckas oavsett hur mycket man slappnar av.

    Tack för ditt svar det lättade upp mitt humör lite. Och ett jättegrattis till lillskrutten i magen.
    Okej, men då har ni möjlighet kvar om de inte hittat fel! Köar ni för IVF eller måste de funnit felet då? Blir vansinnig när jag hör detta, att man inte får tänka på det... Då skulle ju alla barn vara "misstag". Ibland kan man såklart bli extra känslig så inget folk säger blir rätt. Det är jättehemskt och man försöker hålla masken när man blir avundsjuk och ledsen och sårad, men man får faktiskt känna sorg och avund. Det är verkligen fruktansvärt ibland.

    Tack så jättemycket! Hoppas verkligen att ni får samma svar inom en snar framtid!
  • Badabing00

    Nej vi står inte i kö för IVF, iom att vi har ett gemensamt barn har vi inte rätt till subvetionerat så vi får bekosta det själva, runt 45.000 och på den kön är det ingen väntetid. Vi har gjort insemination denna månaden så jag håller såklart tummarna nu. (eller då kanske jag förstör mina chanser ;)) Och läkaren sa att om det är slemhinnorna som är problemet så går man ju runt det lite iom att man skickar upp spermierna direkt till ägget.


    Ja jag vet om att man blir upprörd, i vanliga fall brukar jag bara skaka av mig det, men idag blev jag så ledsen för det kändes på något sett så anklagande när hon sa att försök nu denna månaden att inte tänka på det så kanske det äntligen lyckas. Tror dock att hon märkte hur irriterad jag blev. Jag sa till henne att det är ju inte direkt så att ägget känner att jaha nu vill hon för mycket, då sätter vi upp en mur runt här så att inte spermierna kan komma hit.
    Så idag kanske det var en blandning av att jag var extra känslig och på den lite förmanande tonen i hennes goda råd.

  • Fluffskalle
    Badabing00 skrev 2011-04-15 17:15:11 följande:

    Nej vi står inte i kö för IVF, iom att vi har ett gemensamt barn har vi inte rätt till subvetionerat så vi får bekosta det själva, runt 45.000 och på den kön är det ingen väntetid. Vi har gjort insemination denna månaden så jag håller såklart tummarna nu. (eller då kanske jag förstör mina chanser ;)) Och läkaren sa att om det är slemhinnorna som är problemet så går man ju runt det lite iom att man skickar upp spermierna direkt till ägget.


    Ja jag vet om att man blir upprörd, i vanliga fall brukar jag bara skaka av mig det, men idag blev jag så ledsen för det kändes på något sett så anklagande när hon sa att försök nu denna månaden att inte tänka på det så kanske det äntligen lyckas. Tror dock att hon märkte hur irriterad jag blev. Jag sa till henne att det är ju inte direkt så att ägget känner att jaha nu vill hon för mycket, då sätter vi upp en mur runt här så att inte spermierna kan komma hit.
    Så idag kanske det var en blandning av att jag var extra känslig och på den lite förmanande tonen i hennes goda råd.


    Verkligen lycka till! Lite konstigt att ge rådet att inte tänka på det, särskilt om man dessutom just gjort IVF... Det är ju omöjligt. Förstår verkligen att du blev ledsen och upprörd.

    Hoppas verkligen att det tar!

    (du bytte nick?)
  • lotten28

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i mer än 7 år. Vi har gjort 8 IVF försök som alla misslyckats och vår utredning dessförinnan visar inget annat än att jag har endometrios, dock inte ihopväxta äggledare.

    Jag blir så himla arg när jag hör att det bara är att slappna av. Det är mycket möjligt att det är så, att det underlättar nåt enormt om man vill bli gravid. Men till dom som ger det rådet vill jag bara säga att det är inte så nedrans lätt att slappna av när man år efter år efter år och IVF-försök efter IVF-försök får minus på stickan. Det gör det inte heller lättare att man blir äldre och slutdatumet för den fertila åldern närmar sig med raska steg. Vi har tagit uppehåll på ett år i våra behandlingar, då vi inte har kollat ägglossningar och haft sex på fabrikstider. Det kändes mycket bättre psykiskt under det året, men inte fasen blev jag gravid för det.

    Jag håller tummarna för att vi alla som så enormt mycket önskar oss ett barn ska lyckas att få det. Och ni har all rätt att bli arga när omgivningen beter sig idiotiskt. För det är inte lätt att slappna av när längtan har växt sig så stark att man inte kan tänka på annat och det känns så  hopplöst att man får kämpa varje morgon för att orka ta sig upp ur sängen.

    Kram

  • mimma85

    Det är lätt för den som har lätt att bli gravid att säga såna saker. Jag är i ungefär liknande situation som dig och jag blir väldigt irriterad på folk som kommer med såna kommentarer. Brukar helt enkelt svara att den som inte varit i den situationen inte vet hur det är.

    Det är svårt att låta bli att tänka på det. Blicken liksom dras till alla tidningsartiklar, annonser på nätet. För att inte tala om varje månad när det börjar sticka i äggstockarna för att det är ägglossning på g. Går ju inte att undvika.
    Sen diskuterar jag som så att det kommer naturliga perioder då man slappnar av mera och inte tänker så mkt - under semestern tex. när man kanske är ut och reser osv. och inte fan hjälper det. 2 semestrar har passerat för oss och inget +

  • pållan

    TS, förstår att du blev ledsen, det var en korkad och okunnig kommentar. Att "slappna av" hjälper inte mot ofrivillig barnlöshet, det är ju medicinskt bevisat. Hoppas att inseminationen lyckas!

  • Glitter2

    Människor som säger så vill jag bara lappa till!!! De första 3 åren slappnade jag för fan av hela tiden!! Ursäkta
    Vi skyddade oss aldrig och tänkte händer det så händer det, inget hände...
    Sen gjorde vi ifv och då tänkte jag på det hela tiden, gissa vad som hände?... Vi har nu en dotter. Men vem vet, jag kanske skulle skaffat hund, eller lärt mig knyppla eller nåt så hade jag säkert blivit gravid ändå

  • Sana1

    Undrar hur många av dessa "det är bara att slappna aaav"-tomtar som skulle rekommendera tankekraft istället för preventivmedel. För det är ju skitenkelt om man får tro dem! Slappna av och tänk inte på barn om du vill bli gravid = spänn dig och tänk mycket barn om du inte vill bli gravid. Inga ppiller eller kondomer, inga ofrivilliga graviditeter, inga aborter, bara tänk tillräckligt på att du inte vill så är du safe!

Svar på tråden Jag blir så ledsen...