• Sorrow

Jag kan inte stänga av datorn!

Hej,

Min dator har funkat bra, men plötsligt har jag fått problem att jag kan inte stänga av datorn! Jag har flera gånger tryckt på "stäng av datorn" men det händer inget! Jag har felsökt problemet och kollat på vad man kan göra när man stöter på detta problem men inget hjälper. Vad ska jag göra?! Hjälp! 

• Svar på tråden Jag kan inte stänga av datorn!
  • vinterblomma

provat dra ur sladden?

• Saaaraa

Håll in on/off knappen.

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • Sorrow

Det är bärbar dator. Jag har försökt att hålla in on/off knappen och allt möjligt. 
    Ett annat problem som kom samtidigt som det här med att inte kunna stänga av, att det går inte att scrolla ner längre med datorn, jag måste använda pilen för att komma ner på sidan. 

• vinterblomma

hmm, borde tänkt på att det kunde vara en bärbar. Då kan du testa ta ur batteriet för att tvinga fram en omstart. Kan iof få en del konsekvenser att saker inte sparas osv men det kanske är ett mindre problem just nu?

Förresten, måste fråga, testat med ctrl+alt+delete?

• Sorrow
    vinterblomma skrev 2011-04-15 21:35:46 följande:
    hmm, borde tänkt på att det kunde vara en bärbar. Då kan du testa ta ur batteriet för att tvinga fram en omstart. Kan iof få en del konsekvenser att saker inte sparas osv men det kanske är ett mindre problem just nu?

Förresten, måste fråga, testat med ctrl+alt+delete?
    Jag har testat med ctrl+alt+delete.

Jag har googlat problemet, men inte hittat något. Kanske att jag måste lämna in datorn på lagning. Jag köpte den i januari 2011. 
  • Caliin

Gå in på Kontrollpanelen och sedan Energialternativ.
    Klicka på ”Ändra schemainställningar” under det energischema som är iprickat. Klicka på ”Ändra avancerade inställningar”.

Klicka på plustecknet vid ”Strömbrytare och lock” och sedan på plustecknet vid ”Startmenyns strömbrytare”. Vid Inställning kan du sen välja vad strömbrytarknappen i startmenyn ska göra.

Det finns även "Åtgärd för strömbrytare" där.

Kolla så att de är rätt ifyllda.

Är det rätt inställt och inget annat fungerar så dra ut batteriet då. 

• Sorrow
    Caliin skrev 2011-04-15 21:42:31 följande:

Gå in på Kontrollpanelen och sedan Energialternativ.
    Klicka på ”Ändra schemainställningar” under det energischema som är iprickat. Klicka på ”Ändra avancerade inställningar”.

Klicka på plustecknet vid ”Strömbrytare och lock” och sedan på plustecknet vid ”Startmenyns strömbrytare”. Vid Inställning kan du sen välja vad strömbrytarknappen i startmenyn ska göra.

Det finns även "Åtgärd för strömbrytare" där.

Kolla så att de är rätt ifyllda.

Är det rätt inställt och inget annat fungerar så dra ut batteriet då. 

Det finns ingen "startmenyns strömbrytare" under "strömbrytare och lock". Jag har windows 7, det kan vara annorlunda på min dator. Jag vet inte vad du menar med Rätt Ifyllda. Hur ska det vara ifyllt?
  • Sorrow
    Caliin skrev 2011-04-15 22:02:31 följande:
    Hm..nä det var för Vista som jag skrev.
    Kolla på den här istället: windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Change-w... (det står på svenska)
    Nu vet jag inte om Windows 7 har en liten pil till höger om stäng av knappen. Men om det har det, tryck på den och välj "Stäng av" om du inte redan testat det.
    Det har jag redan testat
  • Sorrow

inget hjälper, jag ska dra ut batteriet på datorn.

• tjej87

Dra ut sladden och ta loss batteriet. Starta sedan om för att se om du kan stänga av den normalt efter det :)
    Kan du inte det så får du nog felsöka lite mer. Min dator fastnar så ibland också och genom att ta bort all ström från den så brukar den funka bra sen igen.

• Sorrow

När jag drog ut batteriet och startade datorn imorse så funkade allt igen! Jag kan scrolla och det går att stänga av datorn igen :)

• Gonza

har du provat  med  allt ?  då  tar  du nu  ut  batteriet   ( main )  sen  plockar  bort bios batteri och kortsluta  kontakterna  där  batteri  satt i   själv  klart  har  du tagit  laddaren    med  det  har  du efter  en väntetid  av  minst  5 minuter   "nollat biosen  av  felaktiga  momentet  sen  sätter tillbaka  knapp cellbatteri ; stora  batteri  efter  och  sen laddare  och starta om (  i vissa datorer  måste  du  tala  om  med  vilken  os  ska  starta   (  hd  eller  usb  eller  dvd   ) de flesat startar korrekt  med  detsamma . lycka till  

• Demmpa
    Gonza skrev 2015-12-29 00:08:13 följande:

har du provat  med  allt ?  då  tar  du nu  ut  batteriet   ( main )  sen  plockar  bort bios batteri och kortsluta  kontakterna  där  batteri  satt i   själv  klart  har  du tagit  laddaren    med  det  har  du efter  en väntetid  av  minst  5 minuter   "nollat biosen  av  felaktiga  momentet  sen  sätter tillbaka  knapp cellbatteri ; stora  batteri  efter  och  sen laddare  och starta om (  i vissa datorer  måste  du  tala  om  med  vilken  os  ska  starta   (  hd  eller  usb  eller  dvd   ) de flesat startar korrekt  med  detsamma . lycka till  

Fyra och ett halvt år gammal tråd!
    TS har fått datorn att fungera utan att resetta BIOSet. På bärbara datorer kommer man sällan åt på lätt sätt.
  • kalmarpiraten

Du kör Win 7 Sp1 eller Win 8.1 kan jag tänka. Datorn är fyra år gammal. Vore jag som du så skulle jag flytta över alla viktiga filer dvs ALLA EGNA FILER (brev, musik, video osv) till en extern hårddisk och sedan omformatera hårddisken och installera operativsystemet på nytt. En dator som är fyra år gammal och som aldrig fått operativet ominstallerat blir till slut jävligt seg och massa lustiga fel uppstår - som detta!

• 123jamjam

Jag kan inte stänga av datorn. När jag trycker på avstängningsknappen händer det ingenting,kan heller inte få upp andra program       

Med vänlig hälsning  Maj Lööv

• Green Cross
    123jamjam skrev 2016-05-23 10:50:34 följande:

Jag kan inte stänga av datorn. När jag trycker på avstängningsknappen händer det ingenting,kan heller inte få upp andra program       

Med vänlig hälsning  Maj Lööv

Tryck ner Alt+Ctrl+Delete samtidigt för att få upp aktivitetshanterare,högerklicka därefter på Explorer.exe och ange "avsluta processträdet".absluta därefter andra program tills den inte länge är fryst.
    Observera att vissa program måste köras för att datorn ska vara igång,det kommer då upp ett varningsmedelande efter att du valt "avsluta processträdet",ignorera isf den processen.

Funkar inte det heller så håll ner strömbrytarknappen i 3-5 sekunder och starta därefter om.
Svar på tråden Jag kan inte stänga av datorn!