Språkutveckling för barn som är lite senare - ordförråd, uttal, meningar?
Ni som har barn som varit lite senare när de kommit igång med språket, hur har utvecklingen sett ut?
Det jag undrar är om allas språkutveckling sker ungefär på samma sätt, bara tidigare eller senare, eller vet man inte från barn till barn? Dvs detta med ordförråd kontra uttalet och när sen två- och treordsmeningarna kommer?
Min dotter är 2 år 4 mån, har ett ordförråd på kanske 50 ord som i princip helt kommit sen hon blev två, (innan dess pratade hon inte alls) men det är ganska få ord som är förståeliga av omgivningen. Hon säga ka om allt som sluta på det (anka, väska, docka, flicka osv osv) och pa (pappa, tappa osv) ma (mamma, blomma) och helt egenpåhittade ljud som gö (mjölk, fågel, cykel). Några ord som blöja, potta, borta osv går att höra vad de betyder.
Pratade med förskolläraren på förskolan igår då hon haft lite egentid med dottern (som är snart 2,5) under dagen och lekt lite och hon konstaterade att språket börjar komma men att ordförrådet kunde vara större men att de inte är oroliga. (de upplevde att språkutvecklingen stannade av helt i vintras i samband med att dottern fick en lillebror)
Oroliga är inte vi heller, vi är helt trygga i att det kommer så småningom men i det här läget, vad skulle vara skäl för oro då kan förskolläraren mena? (hon är lite svår att prata med pga viss språkförbistring), vi pratar ofta om varandra, så det är inte så enkelt att bara fråga henne, man uppfattas bara som orolig fast jag bara vill ha info). För jag vet att det är viktigt i början att barnet förstår, och det gör dottern i princip helt, men nästa steg för oro då, när kommer den?
Var kan man hitta mer information om språkutveckling osv lite med grundligt? Böcker, bra länkar, kontakt med logoped? Antar att bvc kommer kolla språket lite mer ordentligt vid tre år men det är långt till dess.