• Alexi

Språkutveckling för barn som är lite senare - ordförråd, uttal, meningar?

Ni som har barn som varit lite senare när de kommit igång med språket, hur har utvecklingen sett ut?

Det jag undrar är om allas språkutveckling sker ungefär på samma sätt, bara tidigare eller senare, eller vet man inte från barn till barn? Dvs detta med ordförråd kontra uttalet och när sen två- och treordsmeningarna kommer?

Min dotter är 2 år 4 mån, har ett ordförråd på kanske 50 ord som i princip helt kommit sen hon blev två, (innan dess pratade hon inte alls) men det är ganska få ord som är förståeliga av omgivningen. Hon säga ka om allt som sluta på det (anka, väska, docka, flicka osv osv) och pa (pappa, tappa osv) ma (mamma, blomma) och helt egenpåhittade ljud som gö (mjölk, fågel, cykel). Några ord som blöja, potta, borta osv går att höra vad de betyder.

Pratade med förskolläraren på förskolan igår då hon haft lite egentid med dottern (som är snart 2,5) under dagen och lekt lite och hon konstaterade att språket börjar komma men att ordförrådet kunde vara större men att de inte är oroliga. (de upplevde att språkutvecklingen stannade av helt i vintras i samband med att dottern fick en lillebror)

Oroliga är inte vi heller, vi är helt trygga i att det kommer så småningom men i det här läget, vad skulle vara skäl för oro då kan förskolläraren mena? (hon är lite svår att prata med pga viss språkförbistring), vi pratar ofta om varandra, så det är inte så enkelt att bara fråga henne, man uppfattas bara som orolig fast jag bara vill ha info). För jag vet att det är viktigt i början att barnet förstår, och det gör dottern i princip helt, men nästa steg för oro då, när kommer den?

Var kan man hitta mer information om språkutveckling osv lite med grundligt? Böcker, bra länkar, kontakt med logoped? Antar att bvc kommer kolla språket lite mer ordentligt vid tre år men det är långt till dess.

• Svar på tråden Språkutveckling för barn som är lite senare - ordförråd, uttal, meningar?
  • nirakanna2

Vår son är 2 och pratar "för lite" för sin ålder, så vi har redan nu skaffat remiss till Öron-näsa-hals för hörselutredning och till logoped. I bästa fall (inte i vårt, tyvärr) kan det stå vatten i mellanörat och ge nedsatt hörsel. Det är ett problem som är lätt att åtgärda. Vi ska nu gå vidare med hörselscreening under narkos (då sonen såklart inte kan medverka till vanligt vuxenhörselprov) i väntan på logopedutredning.
    Det brukar vara kö till logoped, så vi ville hellre be om remiss nu än om ett halvår.

• Alexi
    nirakanna2 skrev 2011-04-16 12:51:46 följande:
    Vår son är 2 och pratar "för lite" för sin ålder, så vi har redan nu skaffat remiss till Öron-näsa-hals för hörselutredning och till logoped. I bästa fall (inte i vårt, tyvärr) kan det stå vatten i mellanörat och ge nedsatt hörsel. Det är ett problem som är lätt att åtgärda. Vi ska nu gå vidare med hörselscreening under narkos (då sonen såklart inte kan medverka till vanligt vuxenhörselprov) i väntan på logopedutredning.
    Det brukar vara kö till logoped, så vi ville hellre be om remiss nu än om ett halvår.
    Vad är det som gör att ni upplever att han är utanför normalspannet då (dvs även det sena normalspannet)? Tror ni att han hör dåligt?
  • nirakanna2

BVC var på honom redan vid 1,5 att han pratade för lite och nu går det framåt, men långsamt. Vi tror egentligen att han hör bra, men vill utesluta hörselnedsättning. Min bror har ett lättare handikapp inom autismspektrat, så jag oroar mig egentligen mer åt det hållet. Andra föräldrar säger att alla barn är olika och alla känner någon som varit sen med talet, men kommit ikapp, men när BVC hade invändningar mot hans språkutveckling även vid 2-årskontrollen bad vi om remisserna.
    Vår son är viljestark och gör inte alltid saker på uppmaning, så vi vet att han vet var lampan är men ber vi honom peka får vi tji

• Alexi
    nirakanna2 skrev 2011-04-16 18:34:19 följande:
    BVC var på honom redan vid 1,5 att han pratade för lite och nu går det framåt, men långsamt. Vi tror egentligen att han hör bra, men vill utesluta hörselnedsättning. Min bror har ett lättare handikapp inom autismspektrat, så jag oroar mig egentligen mer åt det hållet. Andra föräldrar säger att alla barn är olika och alla känner någon som varit sen med talet, men kommit ikapp, men när BVC hade invändningar mot hans språkutveckling även vid 2-årskontrollen bad vi om remisserna.
    Vår son är viljestark och gör inte alltid saker på uppmaning, så vi vet att han vet var lampan är men ber vi honom peka får vi tji
    Hmm, märkligt för vår dotter har ju legat långt efter genomsnittet vid 1,5 och två år men det har inte varit något bekymmer från bvcs eller förskolans håll. Trodde aldrig man gjorde något så tidigt.
  • CeeJay

Oj, när jag läste rubriken såg jag framför mig att barnen var typ 4-5 år som min dotter Men jag är med på att skillnaderna "hörs" även när dom är mindre.

Min yngsta dotter har utvecklats väldigt stötvis. Hon var "sen" med första ordet, sen kom några ord och sen var det stopp ett tag. Sen kom hennes osäkerhet in i bilden och hon blev arg när andra inte förstod vad hon sa. Hon pratar fortfarande väldigt snabbt och ibland väldigt otydligt och hon är snart 5,5 år.

Förra sommaren och hösten, alltså innan hon skulle fylla 5 gick vi hos talpedagog för att få fram uttalet på de klassiska "fel" många barn gör, med tex r och K och g.

För oss kändes det tvärt om mot vad du berättar - vår tjej hade troligtvis ett jättestort ordföråd när hon var 2-3 år men hon hade så svårt med uttalet så hon lät bli att prata. Och till hösten ska hon börja "F-klass" och jag är helt säker på att hon kommer bli förstådd av de flesta runtomkring henne

Så mitt råd är nog bara - ta det lungt och prata mycket med henne. Utan att "träna" så att säga.

• CeeJay

Kan tillägga att min dotter hade väldigt otydligt tal vid 3-årskontrollen men sköterskan var absolut inte orolig (inte vi heller). Vid 4-årskontrollen bestämde vi dock tillsammans att hon borde träffa en talpedagog, inte för att vi trodde att det var nått fel på henne, utan för hennes skull. Så hon skulle slippa frustrationen av att få förstod vad hon sa.

Tex när dom varit hos sin farmor så har storasyster fått "översätta" ibland och då känner sig min lilla tjej väldigt beroende och hon tycker även att det var jobbigt.

• Alexi
    CeeJay skrev 2011-04-16 23:35:45 följande:

Oj, när jag läste rubriken såg jag framför mig att barnen var typ 4-5 år som min dotter Men jag är med på att skillnaderna "hörs" även när dom är mindre.

Min yngsta dotter har utvecklats väldigt stötvis. Hon var "sen" med första ordet, sen kom några ord och sen var det stopp ett tag. Sen kom hennes osäkerhet in i bilden och hon blev arg när andra inte förstod vad hon sa. Hon pratar fortfarande väldigt snabbt och ibland väldigt otydligt och hon är snart 5,5 år.

Förra sommaren och hösten, alltså innan hon skulle fylla 5 gick vi hos talpedagog för att få fram uttalet på de klassiska "fel" många barn gör, med tex r och K och g.

För oss kändes det tvärt om mot vad du berättar - vår tjej hade troligtvis ett jättestort ordföråd när hon var 2-3 år men hon hade så svårt med uttalet så hon lät bli att prata. Och till hösten ska hon börja "F-klass" och jag är helt säker på att hon kommer bli förstådd av de flesta runtomkring henne

Så mitt råd är nog bara - ta det lungt och prata mycket med henne. Utan att "träna" så att säga.

Tack för svaret! Jag vet ju att dottern inte är supersen men hon är ju helt klart senare än många andra jämngamla. Vid 18 månader pratade hon inte alls, kunde bara göra lite ljud för olika ljud. Och då säger ju tex bvc-schemat att de ska kunna säga 10-12 ord. Och sen förväntas det ju utvecklas till tvåordsmeningar vid två. Så i förhållande till detta är hon ju sen. Men jag är fullt medveten om att hon fortfarande är så liten att det inte är något stort problem ännu eller så, tråden handlar mer om min nyfikenhet och jag skulle vilja veta lite mer om normal och förväntad utveckling.

Märkligt nog kan faktiskt dottern säga K, just den bokstaven använder hon mycket. Däremot många andra saknas ju ännu.

Min kusin var precis som din dotter, hon la av med att prata för att ingen förstod för att det var otydligt. Men vad bra att er dotter nu fått hjälp! Hur fungerar det när barn i 4-5årsåldern ska få hjälp att lära sig vissa uttal, huer jobbar logopeden med det?
Svar på tråden Språkutveckling för barn som är lite senare - ordförråd, uttal, meningar?