• Litet My

Vad tycker ni om denna Facebookstatus man ser överallt?

"Sverige har barn som går till sängs utan att äta.
    Äldre som går utan nödvändiga läkemedel.
    Psykiskt sjuka utan behandling.
    Familjer som går i ekonomisk konkurs.
    MEN VI DONERAR MILJONER TILL ANDRA LÄNDER UTAN ATT HJÄLPA VÅRA EGNA FÖRST!!!
    99% av er kommer inte att ha modet att kopiera och återanvända denna texten, HAR DU?"

Hur resonerar ni kring denna?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna Facebookstatus man ser överallt?
  • LucyStacy

Det känns ganska äckligt att man inte kan skänka pengar till folk som inte vet vad det vill säga att ha mat på bordet utan att folk ska bry sig. Jag hoppas töntarna med Facebook-statusar i stil med denna någon gång får se vad det innebär att leva i ett RIKTIGT fattigt land.

• Vill inte ha barn

Regeringen ska se till dess lands folk före allt annat. Jag har själv inte postat det där som status men håller med allt från början till slut. Och att ni ens tar bort folk från er vänlista bara för att de inte råkar dela er åsikt är humor på högsta nivå.

• h8him
    LucyStacy skrev 2011-06-04 00:48:24 följande:
    Det känns ganska äckligt att man inte kan skänka pengar till folk som inte vet vad det vill säga att ha mat på bordet utan att folk ska bry sig. Jag hoppas töntarna med Facebook-statusar i stil med denna någon gång får se vad det innebär att leva i ett RIKTIGT fattigt land.
    Förstår hur du tänker men på vilket sätt gör de tankarna det okej att andra i klassen kan få käka pizza en kväll tllsammans men inte de som har föräldrar som inte har råd?

Varför är det okej att barn i Sverige lever fattigt(om man tänker på hur svenskar lever) bara för att barn i andra länder faktiskt svälter? Fattar inte.... Lever du själv väldigt fattigt?
  • LucyStacy
    h8him skrev 2011-06-07 01:08:10 följande:
    Förstår hur du tänker men på vilket sätt gör de tankarna det okej att andra i klassen kan få käka pizza en kväll tllsammans men inte de som har föräldrar som inte har råd?

Varför är det okej att barn i Sverige lever fattigt(om man tänker på hur svenskar lever) bara för att barn i andra länder faktiskt svälter? Fattar inte.... Lever du själv väldigt fattigt?
    Fast nu menade jag inte att det INTE var okej att skänka pengar till fattiga människor i Sverige, utan jag menade att folk ska skita i vem man skänker pengar till. Om jag hellre vill skänka pengar till Afrika än Sverige, då är det en prioritering jag gör. Jag prioriterar att en människa i Afrika ska få mat på bordet istället för att person i Sverige ska få åka till badland.  Men därmed inte sagt att jag inte hjälper människor i Sverige. För det gör jag också.

Men när man frågar dom som har sådana statusar "Vilka DOM skänker pengar till" brukar svaren oftast lyda såhär: "Eeeh...ja, JAG skänker ju inte pengar för jag har inte råd.. Men jag menar alla andra."
    Då förstår jag inte varför man ska ha en sådan status om det inte är något man strävar efter.

Nej, jag är inte fattig. Vad det nu har med diskussionen att göra? ^^
  • puss

har inte sett den.
    har inte verklighetsfrånvända miffon som vänner irl heller.

I will mustardize you
  • DarkLink

Naturligtvis har vi skattepengar både till att utrota fattigdom i sverige och hjälpa folk i andra länder. Det är bara en prioritering i budgeten. Det är bara löjligt att sätta dom sakerna mot varandra.

men det handlar ju om vem man känner sig som "vi" med. Är jag i grupp med:

mig själv, min familj, min släkt, min by, mitt landsting, mitt land, EU, världen, universum? 

Alla utanför min grupp är ju "dom andra" som inte är så intressanta.      

• moroten

Knappast den 0,1 procenten av BNP i u-lands bidrag som göra att man skär ner i vården tex.
    Eller att barn lever i fattigdom i sverige. Eller att psykiskt sjuka inte får medicin.
    När jag ser den statusen på FB GAPSKRATTAR jag åt dessa obildade stackare som tror att dom skriver något smart!

• Neasmamma

Jag har väldigt svårt för alla dessa om du älskar eller tillhör du de 5 % som vågar osv. Värst är nog den om cancer som går runt! Enligt en status älskar jag inte min mamma för att jag inte har lagt ut det på min facebook. Min mormor dog av cancer och hon hade fan inte enda önskan att bli frisk! Jag hatar de där jävla statusuppdateringarna och vägrar kopiera dem. Nu senast igår såg jag en att om man inte kopiera skulle ens mamma dö ett visst antal dagar.. Hur sjukt är inte det då?!

• Aimbert är här
    moroten skrev 2011-07-18 12:19:31 följande:
    Knappast den 0,1 procenten av BNP i u-lands bidrag som göra att man skär ner i vården tex.
    Eller att barn lever i fattigdom i sverige. Eller att psykiskt sjuka inte får medicin.
    När jag ser den statusen på FB GAPSKRATTAR jag åt dessa obildade stackare som tror att dom skriver något smart!
    Sverige betalar 11 miljarder i socialbidrag varje år. Plus två miljarder till flyktingar. Posten "Hälsovård, sjukvård och social omsorg" är budgeterad med totalt 60 miljarder för år 2011. Migrationen får sju miljarder. Tycker du att det internationella biståndet på över 30 miljarder (man skulle alltså kunna anslå 50 % mer till sjukvård och social omsorg!) är så lite?
  • moroten

Men är det forf det, just det bidraget som är skuld till att psykiskt sjuka inte tar sin medicin eller att barn är fattiga i sverige? Det är väl fruktansvärt obildat att påstå det. Och procenten av själva BNPn är ju inte speciellt hög?

Svar på tråden Vad tycker ni om denna Facebookstatus man ser överallt?