• kaosfuralles

När anser ni att man räknas som ung förälder?

Är lite nyfiken på begreppet ung förälder. När tycker ni att man räknas in i den kategorin och när blir man en "normalgammal" förälder? Blev nyfiken när jag såg att gränsdragningen är väldigt olika för alla. Var själv 25 när jag fick min dotter och hade aldrig en tanke på att se mig själv som ung förälder, men har märkt att andra 25-åringar kallar sig för detta. Så rösta och motivera!

Obs: Detta är ingen tråd där värderingar behöver läggas i att vara en ung eller gammal förälder, utan är mer nyfiken på vad gränsdragningen ligger hos gemene man.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När anser ni att man räknas som ung förälder?
  • JWM

vid 22 år hade jag 2 barn o det är ung förälder...

• MammatillAlva

Jag fyllde 16 år två veckor efter min dotter föddes, så jag var ung. I år fyller jag dock 20 år och dottern blir snart 4 år, men jag har länge funderat på hur länge man egentligen räknas som ung förälder dvs. hur länge allmänheten ser mig som ung? Kommer jag räknas som ung förälder fortfarande när min dotter är 20 år och jag själv är 36 år? Eller är de något som försvinner med åren?

• wickan11

Jag tycker man ska skaffa barn när man själv tycker. Själv var jag ung förälder och bvc och barnomsorg verkade tro att man för det är korkad och försöker utnyttja systemet. Faktum kvarstår. Vem lämnar sina barn mest på "hemmatid" tror ni?

Jag anser att alla åldrar har sina fördelar att bli förälder. Min son är idag 14. Och självklart finns det en hel del fördelar med att inte bara gammal nu.
    Dessutom är han uberstolt över att jag är så fin och modern. Att hans mormor är yngre än många föräldrar.

Man gör som man själv vill och tycker och ska inte behöva nedvärderande åsikter som storkäftade, "duktiga", "mogna", vuxna fått för sig.. Det finns faktiskt massa fördelar också!

• wickan11

Under 20år första barnet, ung förälder.

Över 30år första barnet, äldre förälder.

• Pepparfrun
    wickan11 skrev 2011-05-24 19:46:08 följande:
    Jag tycker man ska skaffa barn när man själv tycker. Själv var jag ung förälder och bvc och barnomsorg verkade tro att man för det är korkad och försöker utnyttja systemet. Faktum kvarstår. Vem lämnar sina barn mest på "hemmatid" tror ni?

Jag anser att alla åldrar har sina fördelar att bli förälder. Min son är idag 14. Och självklart finns det en hel del fördelar med att inte bara gammal nu.
    Dessutom är han uberstolt över att jag är så fin och modern. Att hans mormor är yngre än många föräldrar.

Man gör som man själv vill och tycker och ska inte behöva nedvärderande åsikter som storkäftade, "duktiga", "mogna", vuxna fått för sig.. Det finns faktiskt massa fördelar också!
    På hemmatid? Fin och modern? Vad menar du egentligen?
  • wickan11

Jag menar bara att det är full koll på unga föräldrar på endel ställen inom barnomsorgen. Tycker det är sorgligt att ta föregivet att unga föräldrar inte vill ta hand om sina barn.

• Pepparfrun
    wickan11 skrev 2011-05-25 17:16:40 följande:
    Jag menar bara att det är full koll på unga föräldrar på endel ställen inom barnomsorgen. Tycker det är sorgligt att ta föregivet att unga föräldrar inte vill ta hand om sina barn.
    Vad har det med hemmatid, eller fin och modern att göra?
Svar på tråden När anser ni att man räknas som ung förälder?