• Buspojkarna

    Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(

    Har köpt 2st dvärghamstrar som går i samma bur. De kommer än så länge överens, men jag är orolig att de skall ryka ihop. Det brukade ofta gå bra enligt djuraffären då båda var tjejer. Det är en sibirisk och en safir blå om det har betydelse.

    De bits och är tjuriga. Den ena bits när den sitter i handen. helt utan förvaring och hot. Borde ju istället springa ivög tycker man.

    De är otroligt snabba och jag förstår inte hur man kan rekommendera de till små barn. Jag själv har ju svårt att hinna med och är rädd att jag ska tappa de.

    Känns så tråkigt. Borde ha valt en guld hamster för barnen att dela på. Då hade de kunnat klappa den mer. Dessa små vilda går ju knappt att ta i, även om hon sa att hon tog de lugnaste.

    Får man åka tillbaka till affären och byta tro? Vi köpte de i fredags, så vi har snart haft de en vecka.

    Mina barn är snart 3 och 5år.

  • Svar på tråden Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(
  • Buspojkarna

    jo, jag tänkte på det innan, men orkade inte leta upp någon. Har själv fött upp guld hamstrar när jag var ung och mina var väldigt trevliga eftersom att jag höll på med de från det att de var små. Men tar inte djuraffärerna in hamstrar från uppfödare?

    Tror inte att de låter mig lämna tillbaka de helt och hållet.

  • silhuett
    Buspojkarna skrev 2011-04-20 18:45:29 följande:
    jo, jag tänkte på det innan, men orkade inte leta upp någon. Har själv fött upp guld hamstrar när jag var ung och mina var väldigt trevliga eftersom att jag höll på med de från det att de var små. Men tar inte djuraffärerna in hamstrar från uppfödare?

    Tror inte att de låter mig lämna tillbaka de helt och hållet.
    Det är olika med olika djuraffärer, men jag tror ytterst få tar in djur från seriösa uppfödare. Och när hamstrarna sen är i djuraffären flera veckor innan de blir sålda så är det ingen som handskas med dem. De har inte tid att kela med djuren i en djuraffär..

    Kolla in på www.hamster.ifokus.se som någon tipsade om här tidigare. På den sidan finns många uppfödare! Skriv en annons i Köpes/säljes-forumet på sidan.
  • sofiec5

    Hej. vad synd att du inte verkar gilla dem. Jag kan inte jämföra med guldhamster eftersom jag aldrig haft ngn men jag har/haft 4 st dvärghamstrar..3 cambells och 1 roborovski. Alla är köpta i djuraffär men jag har läst att vissa får bättre raser om de köper dem av en uppfödare eftersom de vet vilka egenskaper som ska föras vidare. Jag har haft både tur och otur kan man säga. Min första cambells va helt underbar..den bets aldrig och va jätterolig ..den ville bli kittlad på magen och det brukade springa fram till oss och börja klättra upp på våra ben. Men detta är nog rätt ovanligt..eller det vet jag inte men de 3 andra har inte vart lika sociala. den 2a cambells va rätt social men den bitts rätt ofta...oftast inte hårt men man kan leka med den och sådär ialla fall. Den 3e som är en roborovski är nog ff inte tam...den gillar inte bli klappad alls den skakar på sig om man klappar den som om det kittlades eller vore äckligt eller ngt..ser rätt roligt ut..den bits ibland om man nu har turen att lyckats fånga den.
    Den 4e som är en cambells köpte jag för några dagar sen den är ff liten så jag vet inte hur tam dne kommer att bli. jag försökte förklara i djuraffären att de är olika med bitandets och så och jag ville helst ha en som inte bets så mkt ..men de vill ju bara ha dem sålda så man får chansa typ. den har har försökt bita mig vid ngra tillfällen men jag får se om den kommer fortsätta vara så ..antagligen eller om den bara är ung och nyfiken.
    den första är död så nu har jag 3 st. De bor alla i olika burar som de ska göra. Varför de bor i samma bur i djuraffären ibland är att de ff är små och  inte könsmogna och därför kan de vara tllsammans men efter 7 veckor ska de bo ensamma. De finns väl fall där vissa klarar av att bo tillsammans men jag vet inte om man ska chansa.
    Jag tror tyvärr inte man får lämna tillbaka de djur man köpt. Det fick ialla fall inte jag. Orsaken varför jag kankse skulle komma att lämna tillbaka var om det inte visade sig sen att hamstern jag köpt hade det könet som jag trodde..(.ibland ser man inte förren senare) men jag fick chansa för jag fick inte lämna tillbaka pga sjukdomsrisk. t ex att jag skulle tagit hem hamstern sen blir den sjuk och tar jag sen tillbaka hamstern så kan den smitta alla de andra i affären. Det var så de sa i djuraffären ..men du kan ju alltid fråga. Det är ju inte säkert att de har samma svar.
    Om det inte funkar ha kvar dem ..vem vet du kankse vänjer dig vid hur de är...om du nu ff inte gillar dem så kan du ju försöka sälja eller annars ge bort till ngn som vill ha..hamstern är ju inte speciell dyr..
    lycka till!

  • silhuett

    Dvärghamstrar SKA bo tillsammans, med undantag för en sort (är det kinesisk dvärghamster måntro? minns inte riktigt). Guldhamstrar däremot ska aldrig bo tillsammans.

  • Buspojkarna
    silhuett skrev 2011-04-20 19:05:37 följande:
    hamster.ifokus.se/articles/4d713a86b9cb462239...-#articles-2
    länken fungerade inte.
    Jag tittade på den hemsidan och hittade några superfina guldhamstrar.
    Funderar på att antingen lämna tillbaka dessa till butiken om de tar emot de. elelr så finns det nått smådjurs hem här där man kan lämna in de. Orkar inte hålla på och sätta ut annons.

    Vi känner oss lurade av affären och tycker bara synd om de små rackarna. Men det känns inte som att vi vill ha de tills de dör bara för att affären lurade oss.
  • Buspojkarna

    butiken gick med på att byta våra 2 mot en guld hamster. De skulle leta fram en lugn

  • Litet My
    Buspojkarna skrev 2011-04-21 12:26:24 följande:
    butiken gick med på att byta våra 2 mot en guld hamster. De skulle leta fram en lugn
    vad bra, hade gjort samma sak, har också haft Dvärghamster, fubngerade för mig som var vuxen och inte hade samma gos/klappbehov som ett barn...Hade jag varit barn hade jag ibnte tyckt att Dvärghamstrarna varit så roliga
  • silhuett

    Tänk bara på att en guldhamster behöver ett större hjul än dvärghamstrar, annars kan de skada ryggen! De hjul man får med tillsammans med en bur är oftast 15 cm i diameter, vilket är för litet. En guldhamster behöver ett hjul som är minst 18-20 cm.

  • Buspojkarna

    jo, tänkte köpa ett nytt hjul. Men kan den inte ha det lilla hjulet nu när den är liten bebis? Den förstår inte ens hur den gör. Sätter upp fötterna i mitten på hjulet och krafsar. Så söt så. De små låg bara stilla inne i sitt hus. Eller ja, kastade plasthuset och köpte en grej med pinnar som sitter ihop i varandra och som man kan forma lite hur man vill. Då kan den boa under och sedan gå över den.

    Hamstern är mycket trevligare och nyfiknare än de små. Denna går till och med att klappa utan att den blir rädd. Bits om den får lucka på handen, men det gjorde ju de små också

    Det är väl ingen fara att de äter på toarullen? Den stora sitter där och gnager, medan de små bara gick igenom den.

  • Dynah
    Buspojkarna skrev 2011-04-22 18:12:26 följande:
    jo, tänkte köpa ett nytt hjul. Men kan den inte ha det lilla hjulet nu när den är liten bebis? Den förstår inte ens hur den gör. Sätter upp fötterna i mitten på hjulet och krafsar. Så söt så. De små låg bara stilla inne i sitt hus. Eller ja, kastade plasthuset och köpte en grej med pinnar som sitter ihop i varandra och som man kan forma lite hur man vill. Då kan den boa under och sedan gå över den.

    Hamstern är mycket trevligare och nyfiknare än de små. Denna går till och med att klappa utan att den blir rädd. Bits om den får lucka på handen, men det gjorde ju de små också

    Det är väl ingen fara att de äter på toarullen? Den stora sitter där och gnager, medan de små bara gick igenom den.
    Toarullar är toppen för guldhamstrar! Spara alla du kan.
  • pluvdo

    Jag har haft över 15 dvärghamstrar och  i min erfarenhet så skall man inte låta dem dela bur för då slutar det förr eller senare med att den ena blir dödad och sedan så tyckte i alla fall jag att hanar var mycket tamare än honor. Jag lyckades aldrig få några honor så tama att de gick med på att sitta still i handen och bli klappade, men alla hanar gick med på det.

  • silhuett

    Toarullar är perfekt för dem att gnaga på. Toapapper är också superbra att lägga in, som de kan boa med. Grenar från fruktträd är även det bra att ha i buren, så de kan gnaga ner tänderna.
    Skönt att ni fick tag i en lugnare hamster

  • Neblina

     Hamstrar över lag är tyvärr ganska svåra att få tama, många är dessutom tjuriga och naffsar.
    Är uppvuxen med massa olika sorters gnagare, om ni ska köpa nya gnagare eller så, så skulle jag rekomendera afrikanska igelkottsmöss, de är verkligen jätte lätta att få tama, väldigt intelligenta och framförallt familjekära.
    Så här ser dom ut



    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(