Inorr skrev 2012-04-10 23:05:36 följande:
ok låt dottern amma först när hon e nöjd så pumpar du att ha dottern vid brösten stimulerar också.
Jag pumpa varje mål man ska stimulera ofta för att gå upp i mjölk mängd.
Vet inte hur du gör.
Pumpar du länge eller korta?
Vet inte hur du sitter då du pumpar hur sitter du?
Jag tryckte inte med händerna så mycket utan håll bara fast den sen satt jag i sägen och hängde som på den så de tryckte mot brösten så fick jag min mjölk att komma igång.
Ja, jag har börjat lite smått med det att ta henne till bröstet först när hon fått i sig lite mat och inte är jätte snuttig, då verkar det gå bättre och hon blir inte lika frustrerad som med tom mage.
Jag pumpar ungefär 10 min per bröst och tillfälle vilket jag fått råd om från amningssköterskan. Jag sitter i en fåtölj som finns här på rummet fast sitter mer framåtlutad så att mjölken rinner ner ordentligt i burken.
Det har inte funkat för mig att pumpa så ofta då jag testade ett par veckor med att intensivpumpa men då det inte hände något (mjölken försvann mer utav det och det kom knappt något alls) så fick jag rådet att ta en paus och sedan pumpa endast efter att jag suttit med dottern och på nätterna om jag hade ork, när jag ändå är uppe med dottern och matar. De tycker inte att jag ska fortsätta att intensivpumpa då det minskade på mjölken och tror att det funkar bättre om jag gör så som jag gör nu och det verkar som att det funkar mer, det kommer mjölk när jag pumpar nu vilket det knappt gjorde varannan dag när jag intensivade, nu kommer det några pytteml per gång.