• Niinis

ni som fått barn i v.33 när lärde sig barnet att amma, och blev av med sonden?

min son född v.33+3, är idag 35veckor. han kom hem igår med hemsjukvård och har matsonden kvar. han har lärt sig amma bättre redan efter 1 dag hemma och ammar mellan 5-20min vid vaarje mål. tycker det är så svårt att veta hur mycket avdrag man ska göra osv när man sen sondar honom. Vore skönt att bara amma och låta honom äta när han vill och inte det här "3 timmars mellanrum". men man vill ju heller inte att han ska få i sig för lite. I vilken vecka blev era barn födda runt v.33 av med sonden?

• Svar på tråden ni som fått barn i v.33 när lärde sig barnet att amma, och blev av med sonden?
  • Cocco

Vi drog sonden ca 37+5 men då hade han ammat fullt ca en vecka. Här dras sonden när de ammas fullt i minst 5 dagar och ändå går upp i vikt. Så fort vi kom hem så kunde vi minska ner rätt kraftigt på hur mycket vi sondade till.

• Lill mummel

Jag fick min son i v 33+4. Sonden drogs dagen innan vi fick komma hem v 35+2. Då ammade han fullt och gick upp bra i vikt. Blev helt utskrivna i v 35+4. Hopps det kommer gå bra för dig också.

• taxsandra

min dotter är född i 33+4 hon fick sond ca 1 månad men jag puppade hella tid hon hade sond men lät alltid hon amma först och sen pummpa ocg ge de i sonden.
    Sista vackan så amma hon jätte bra så jag hade knap nå mjölk då jag skulle puppa efteråt. Sita veckan fick jag  börja dra ner på sond  mat då man såg att hon börja må illa för att hon hade fått i sig så mycket genom att hon amma själv. lita på dig själv.

Hon är nu 7½ månad och jag håller på att sluta amma nu.

• camillarockstar

Våran son är född i 33+6 och drog sin sond själv i söndags. Jag har ammat honom hela tiden fast med fast sondmängd. I måndags satte de ingen ny sond när de var på hembesök utan han bara ammar. Jag håller dock lite koll på klockan (3 timmars intervall) för att han behöver äta ordentligt. Han är 39+4 idag. Om han har gått upp ok i morgon så verkar det som vi blir utskrivna om ungefär 2 veckor! Som regel berättade vår sköterska brukar de dra sonden för pojkar i vecka 38... Pojkar är ju lite trögare än tjejjer... ;) När det vänder så går det fort!
    Lycka till!

• Sandrah23

min son blev av med sin sond i v34 o det är sällsynt! han drog ut den själv o fixade flaskan med en gång. jag ammade samtidigt!

• Calle

Vår son började inte amma alls. Han slutade med sondmatning när han satte i system att rycka ur slangen i tid och otid.

• Calle

Vi höll på med sondmatning 2009. Jag känner empati för alla som håller på med sondmatning nu; det är inte kul att gå upp mitt i natten för att fixa med sondmatning. Jet lag here we come

• yodi

isabella klarade av att suga från andra dagen, däremot så dröjde det innan hon orkade med att enbart amma.

dom drog sonden v 37 sen kompleterade jag med flaska fram till v 39 då hon kunde "heltids" amma.  

• Carowlin

Våran dotter föddes i v.25+6 och är nu i v.33+3 idag (eller skulle vara om hon var i magen, haha) och hon snuttar för fullt på mina bröst och har gjort det i säkert en månad redan, däremot kommer det knappt någon mjölk ens om jag pumpar, tyvärr Rynkar på näsan
    Nästa vecka (när hon är v.34) kommer hon börja prova med flaska då hon inte får äta donatormjölk mer och min mjölk kommer inte hinna igång innan dess, fy!

Lycka till!

• Inorr
    Carowlin skrev 2012-04-08 18:37:42 följande:
    Våran dotter föddes i v.25+6 och är nu i v.33+3 idag (eller skulle vara om hon var i magen, haha) och hon snuttar för fullt på mina bröst och har gjort det i säkert en månad redan, däremot kommer det knappt någon mjölk ens om jag pumpar, tyvärr Rynkar på näsan
    Nästa vecka (när hon är v.34) kommer hon börja prova med flaska då hon inte får äta donatormjölk mer och min mjölk kommer inte hinna igång innan dess, fy!

Lycka till!
    Ett tips för att få mjölken att rinna till är att häng på tyck pumpen ganska hårt mot brösten då du pumpar så kan det hjälpa att komma igång. Så fick jag igång min mjölk. 

Jag födde min dotter i vecka 33+4 och fick pumpa en månad till hon fixa det helt själv.
    Sen funka amningen för mig helt amma till hon var 7 månader gammal.   
  • Simben

jag fick min stora tjej i vecka 31+6 men egentligen vet jag att hon kom i 33+1 men men,,..jag började amma direkt med amningsnapp samtidigt som jag då pumpade och hon hade sondmatning i en och en halv vecka ungefär tror jag eller om det var två veckor. vi låg på neo i två och en halv vecka och sondmatningen slutade några dagar innan på neo. så här gick det fort att slippa den. jag hade massor av mjölk så hon gick upp fort och bra hela tiden. Hoppas det blir bra för er TS..kram

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Carowlin
    Inorr skrev 2012-04-09 21:54:34 följande:
    Ett tips för att få mjölken att rinna till är att häng på tyck pumpen ganska hårt mot brösten då du pumpar så kan det hjälpa att komma igång. Så fick jag igång min mjölk. 

Jag födde min dotter i vecka 33+4 och fick pumpa en månad till hon fixa det helt själv.
    Sen funka amningen för mig helt amma till hon var 7 månader gammal.   
    Jag försöker trycka så mycket jag kan faktiskt, men det går segt. Det går lite bättre nu efter att jag hade ett uppehåll några dygn från pumpningen och istället hade dottern vid bröstet typ hela tiden. Nu pumpar jag igen men bara när jag suttit med dottern och på natten när jag ändå matar henne och kommer snart ge mig på mer intensivpumpning igen och det känns som att det börjar komma liite mer än vad det gjorde innan jag tog uppehållet. Så jag hoppas det kommer igång, sen får vi åka hem om två veckor så jag hoppas att det kanske kan komma igång mer då när man slipper denna onaturliga miljön.

Vad skönt, jag hoppas verkligen jag kan amma för jag har aldrig velat ha ersättning Rynkar på näsan
  • Inorr
    Carowlin skrev 2012-04-10 17:40:11 följande:
    Jag försöker trycka så mycket jag kan faktiskt, men det går segt. Det går lite bättre nu efter att jag hade ett uppehåll några dygn från pumpningen och istället hade dottern vid bröstet typ hela tiden. Nu pumpar jag igen men bara när jag suttit med dottern och på natten när jag ändå matar henne och kommer snart ge mig på mer intensivpumpning igen och det känns som att det börjar komma liite mer än vad det gjorde innan jag tog uppehållet. Så jag hoppas det kommer igång, sen får vi åka hem om två veckor så jag hoppas att det kanske kan komma igång mer då när man slipper denna onaturliga miljön.

Vad skönt, jag hoppas verkligen jag kan amma för jag har aldrig velat ha ersättning Rynkar på näsan
    ok låt dottern amma först när hon e nöjd så pumpar du att ha dottern vid brösten stimulerar också. 
    Jag pumpa varje mål man ska stimulera ofta för att gå upp i mjölk mängd.  
    Vet inte hur du gör.
    Pumpar du länge eller korta?
    Vet inte hur du sitter då du pumpar hur sitter du?
    Jag tryckte inte med händerna så mycket utan håll bara fast den sen satt jag i sägen och hängde som på den så de tryckte mot brösten så fick jag min mjölk att komma igång.

• Carowlin
    Inorr skrev 2012-04-10 23:05:36 följande:
    ok låt dottern amma först när hon e nöjd så pumpar du att ha dottern vid brösten stimulerar också. 
    Jag pumpa varje mål man ska stimulera ofta för att gå upp i mjölk mängd.  
    Vet inte hur du gör.
    Pumpar du länge eller korta?
    Vet inte hur du sitter då du pumpar hur sitter du?
    Jag tryckte inte med händerna så mycket utan håll bara fast den sen satt jag i sägen och hängde som på den så de tryckte mot brösten så fick jag min mjölk att komma igång.

Ja, jag har börjat lite smått med det att ta henne till bröstet först när hon fått i sig lite mat och inte är jätte snuttig, då verkar det gå bättre och hon blir inte lika frustrerad som med tom mage.

Jag pumpar ungefär 10 min per bröst och tillfälle vilket jag fått råd om från amningssköterskan. Jag sitter i en fåtölj som finns här på rummet fast sitter mer framåtlutad så att mjölken rinner ner ordentligt i burken.
    Det har inte funkat för mig att pumpa så ofta då jag testade ett par veckor med att intensivpumpa men då det inte hände något (mjölken försvann mer utav det och det kom knappt något alls) så fick jag rådet att ta en paus och sedan pumpa endast efter att jag suttit med dottern och på nätterna om jag hade ork, när jag ändå är uppe med dottern och matar. De tycker inte att jag ska fortsätta att intensivpumpa då det minskade på mjölken och tror att det funkar bättre om jag gör så som jag gör nu och det verkar som att det funkar mer, det kommer mjölk när jag pumpar nu vilket det knappt gjorde varannan dag när jag intensivade, nu kommer det några pytteml per gång.
  • Inorr
    Carowlin skrev 2012-04-11 13:54:03 följande:
    Ja, jag har börjat lite smått med det att ta henne till bröstet först när hon fått i sig lite mat och inte är jätte snuttig, då verkar det gå bättre och hon blir inte lika frustrerad som med tom mage.

Jag pumpar ungefär 10 min per bröst och tillfälle vilket jag fått råd om från amningssköterskan. Jag sitter i en fåtölj som finns här på rummet fast sitter mer framåtlutad så att mjölken rinner ner ordentligt i burken.
    Det har inte funkat för mig att pumpa så ofta då jag testade ett par veckor med att intensivpumpa men då det inte hände något (mjölken försvann mer utav det och det kom knappt något alls) så fick jag rådet att ta en paus och sedan pumpa endast efter att jag suttit med dottern och på nätterna om jag hade ork, när jag ändå är uppe med dottern och matar. De tycker inte att jag ska fortsätta att intensivpumpa då det minskade på mjölken och tror att det funkar bättre om jag gör så som jag gör nu och det verkar som att det funkar mer, det kommer mjölk när jag pumpar nu vilket det knappt gjorde varannan dag när jag intensivade, nu kommer det några pytteml per gång.
    Ok du ska gör som det känns bäst för dig lita på din kropp.
    Jag lät min dotter först amma sen pumpa jag och gav det.
  • Katarina76
    Carowlin skrev 2012-04-11 13:54:03 följande:

Har du fått sån där nässprej som hjälper mjölken att rinna till? I övrigt tycker jag inte att du ska intensivpumpa om det inte hjälpte på två veckor. Kanske fick du mindre sömn och mer stress och det kan minska mjölkproduktionen. Man har alltid viss stress när man är på neo, men testa att få lite mer sömn. Amningsträna tex bara dagtid och låt någon annan sonda nattetid (eller amningsträna ett enda mål nattetid). Testa några dagar så ser du om det hjälper. Jag sinade nästan av sömnbrist, men fick mer mjölk efter några dagars bättre sömn. Jag behövde minst 5 timmars sömn för att mjölken skulle komma tillbaka. I övrigt är det viktigt att få i sig tillräckligt med vätska.
    Lycka till!
  • Meal

Min son föddes v 32+5 och hade sond i 3 veckor. Så var det amning och pumpning + flaska, kopp, spruta. Han lärde sig aldrig amma helt tyvärr, hade låsning i nacken som hindrade honom. Jag pumpade i 6 månader och gav på flaska bredvid det lilla han klarade av att suga ur bröstet själv. 

Svar på tråden ni som fått barn i v.33 när lärde sig barnet att amma, och blev av med sonden?