• Stronza simpatica

Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.

Hej,
    skulle tycka det var roligt att fà kontakt med andra som ocksà blivit drabbade av havandeskapsfòrgiftning och ta del av hur vàr smàttingar vàxer sig stora de fòrsta àret och hur man skulle kunna undvika att det hànder igen!

• Svar på tråden Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.
  • TSmurfan
    Stronza simpatica skrev 2011-08-17 00:01:46 följande:
    Ja då vart man gravid igen då:). Hoppas nu ja slipper hf igen!!:s
    Nejmen Grattis... Håller tummarna för att du ska slippa det och allt går bra...
  • Idaar

Hur är det med er nu tjejer? 
    Själv har jag sprungit fram och tillbaka till min läkare.
    Har haft en 24timmars blodtryck runt armen och även gått på medicin.
    Nu väntar jag på att min doktor ska ringa mig och ge besked på vad som ska hända härefter 24timmars blodtrycket eftersom jag inte gått på medicin på 3 månader. Mitt blodtryck låg fortfarande högt, 150/105 som högst, det är nu 2 veckor till sen har det gått ett år sen jag fick min lille son.

Hoppas ni andra mår bättre!  

• Stronza simpatica

Men Gud stackare, hade du normalt innan graviditeten?
    Mitt gick ner så fort bebben kom ut även om jag haft ganska oregelbundet sen dess(Imorn blir min son 9 mån), men det lägsta har alltid vart under 90. I o med att jag är gravid igen kollar jag det ofta, igår låg det på 78/135. Hoppas jag slipper hf denna gången.

• Stronza simpatica

Usch har protein i urinet och är bara i ve 19, hur ska detta gå?:((
    Blodtryck normalt dock men äter medicin. Imorn (iDag) ska jag till läkaren, får se vad de säger!

• TSmurfan
    Stronza simpatica skrev 2011-10-20 01:15:13 följande:
    Usch har protein i urinet och är bara i ve 19, hur ska detta gå?:((
    Blodtryck normalt dock men äter medicin. Imorn (iDag) ska jag till läkaren, får se vad de säger!
    Oj... Hur gick det?
  • Stronza simpatica

Allt är bara bra, läkaren sa att proteinmängden i urinet var såpass låg att det inte var oroväckande men att jag skulle ta provet igen.

• TSmurfan
    Stronza simpatica skrev 2011-10-22 00:21:18 följande:
    Allt är bara bra, läkaren sa att proteinmängden i urinet var såpass låg att det inte var oroväckande men att jag skulle ta provet igen.

Håller tummarna för att det fortsätter vara lika lågt... Ta hand om dig...

• bustösen

hej! jag har fått hf två gånger, hellp första och organpåverkan på andra. Nu är jag gravid igen och har blivit lovad extra blodprover för jag får inget protein i urinet däremot syns det keratin (tror jag det heter) i blodprovet som visar att njurarna mår dåligt, men främst är det min lever som får jobba. 
    Första gången fick jag äta blodtrycksmedicin i flera månader efteråt, medans jag efter andra graviditeten mådde bra på en gång =)

angelique - om det råkat komma med flytningar i urinprovet så visar det på äggvita, så det kan vara helt ofarligt! hoppas allt går bra! 

• Stronza simpatica

Bustösen: hej, vilken ve är du i?
    Hellp fick en kompis till mig och hon låg i koma i tre månader:(.
    Vilken ve kom dina barn?

• bustösen
    Stronza simpatica skrev 2011-10-22 16:42:46 följande:
    Bustösen: hej, vilken ve är du i?
    Hellp fick en kompis till mig och hon låg i koma i tre månader:(.
    Vilken ve kom dina barn?
    jag har gått 16 fulla veckor i morgon, så nu börjar vecka 17 =) fy va hemskt att hamna i koma!! jag hade leverkramper när jag kom in till förlossningen men de snittade bara någon timma efteråt så jag hann som tur är inte bli sämre!

"hellp-barnet" kom i vecka 34+5
    och min yngste son kom i vecka 37+6 
    båda barnen har som tur är mått hyfsat bra, den äldste fick bo några dygn på neo, första i kuvös pga lungorna men har inte haft problem efteråt =)  
  • Stronza simpatica

Oj, ja vi får verkl hoppas vi båda får gå så länge som möjligt utan för mkt komplikationer. Då ligger jag bara tre ve före dig då:). Grattis!

• Muslimska mamman

Jag tror min havandeskapsförgiftning delvis berodde mest på stressen jag genomgick. Nästa graviditet hoppas jag inte ska bli lika svår och stressig.

• Stronza simpatica

Jag har ju helt glömt bort att uppdatera:)!

Hur som helst så fick jag aldrig hf denna gången men jag åt också medicin från ve 12 mot högt blodtryck och blodförtunnande medicin. Fick planerat kejsarsnitt i ve 38 den 1 Mars. Ut kom en helt perfekt liten flicka på hela 3420gr och 50cm lång.
    I dag är hon 4 månader och sååå fin:)!
    Så det kan gå bra trots tidigare hf:))!

Svar på tråden Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.