• Jensan02

Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!

Är beräknad att få barn 29 juni och jobbar som lokalvårdare. Ansökte om graviditetspenning eftersom att både min barnmorska och mina arbetsledare rådde mig till det, för lokalvårdare är ett ganska tungt jobb, speciellt när man är gravid. Var väldigt utförlig i min ansökan och skrev precis vad jag gör om dagarna; att jag står och går mycket, har mycket ensidiga belastningar, jobbar i trånga utrymmen, hanterar tunga maskiner som kan väga uppåt 40 kg och att jag lyfter tungt, runt 10-15 kg ca 15 gånger per arbetspass. Skrev också att jag måste böja mig ner mycket och det är ju ganska jobbigt när magen bara växer och är i vägen. Att gå i och ur jobbarbilen ca 10 gånger om dagen börjar också bli jobbigt.
    Min arbetsgivare skrev också att de inte har någon möjlighet att omplacera mig och att jag har ett väldigt tungt arbete. Ansökte om att få graviditetspenning f rom 16 maj och en månad framåt.

I måndags kom då beskedet från försäkringskassan att de beslutat att jag inte får graviditetspenning.
    Motiveringen löd: "fk kan konstatera att du står och går mycket, arbetar i trånga utrymmen och har ensidigare belastningar större delen av dagen. De tunga lyft som du har väger mellan 5-15 kg och detta lyfter du ca 15 gånger per arbetspass. Den sammanfattande bedömningen är dock, trots ovanstående att dina arbetsuppgifter inte är så fysiskt ansträngande att graviditetspenning kan beviljas." ?!?!?!

Då undrar ju jag bara: Vad ska man behöva jobba med för att få graviditetspenning beviljad?! När jag berättade för min barnmorska att jag fått avslag blev hon minst lika förbannad som jag och tyckte att jag skulle gå till tidningen med det, men jag orkar inte.
    Har börjat känna av foglossning också, så det känns inge roligt alls just nu :(
    Blev ett lång inlägg, men känner att jag måste få skriva av mig....

• Svar på tråden Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!
  • Bafucin

I min ansökan skrev jag inte ett ord om graviditetsbesvär (mer än att jag fick ont i ryggen av att böja mig ner ofta som man gör när man städar, har inga besvär av foglossning annars), utan jag skrev vilka problem det blev för mig att städa. Tex att jag inte kom åt överallt och att det drabbade kunderna, trånga utrymmen och ensidiga rörelser. Jag håller med J W om att man bör understryka hur arbetet drabbas, inte hur dåligt ni mår.

• Annaliz

Jag förstår nu att jag har poängterat fel, för jag beskrev mest mina arbetsuppgifter och att jag inte klarar av dem pga av min komplicerade foglossning. Men då är det alltså på tal om sjukskrivning och inte graviditetspenning. Nu förstår jag varför jag fick avslag. Det är en hårfin skillnad där. Jag tycker försäkringskassan själva kan vara lite mer specifika i sin beskrivning om vilka som har rätt till graviditetspenning.

För om det inte har med att man gör felbelastningar och som i sin tur ger smärta och komplikationer utan att det har med att man är stor och klumpig och inte kommer åt att göra vissa saker i sitt arbete, så borde de inte tala om tunga lyft, ensidiga belastningar etc som faktiskt skadar en.

För visserligen har foglossning med graviditeten att göra, men min har förvärrats i och med vad jag har för arbetsuppgifter, dvs står och går, får aldrig sitta och måste böja mig för att plocka fram varor från skåp i golvhöjd så jag knappt tar mig upp. Att jag har arbetat trots min lindriga foglossning under den tidigare delen av graviditeten har gjort att jag överbelastat och överansträngt mig så att det bara blivit värre.

Och jag har uppfattat det som att graviditetspenning ska vara till för att underlätta för gravida med komplikationer pga det man utför i sitt arbete. Jag har fått höra att graviditet inte räknas som sjukdom och att det är svårare att få igenom en sjukskrivning än graviditetspenning. Jag trodde graviditetspenning skulle vara till som ett stöd. Men nu är jag mest förvirrad.

• eilien
    Annaliz skrev 2011-05-30 16:22:07 följande:
    Jag förstår nu att jag har poängterat fel, för jag beskrev mest mina arbetsuppgifter och att jag inte klarar av dem pga av min komplicerade foglossning. Men då är det alltså på tal om sjukskrivning och inte graviditetspenning. Nu förstår jag varför jag fick avslag. Det är en hårfin skillnad där. Jag tycker försäkringskassan själva kan vara lite mer specifika i sin beskrivning om vilka som har rätt till graviditetspenning.

För om det inte har med att man gör felbelastningar och som i sin tur ger smärta och komplikationer utan att det har med att man är stor och klumpig och inte kommer åt att göra vissa saker i sitt arbete, så borde de inte tala om tunga lyft, ensidiga belastningar etc som faktiskt skadar en.

För visserligen har foglossning med graviditeten att göra, men min har förvärrats i och med vad jag har för arbetsuppgifter, dvs står och går, får aldrig sitta och måste böja mig för att plocka fram varor från skåp i golvhöjd så jag knappt tar mig upp. Att jag har arbetat trots min lindriga foglossning under den tidigare delen av graviditeten har gjort att jag överbelastat och överansträngt mig så att det bara blivit värre.

Och jag har uppfattat det som att graviditetspenning ska vara till för att underlätta för gravida med komplikationer pga det man utför i sitt arbete. Jag har fått höra att graviditet inte räknas som sjukdom och att det är svårare att få igenom en sjukskrivning än graviditetspenning. Jag trodde graviditetspenning skulle vara till som ett stöd. Men nu är jag mest förvirrad.
    Från Försäkringskassans hemsida:  

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning.

Ja har fått uppfattningen att de har blivit hårdare på att man ska ha ett fysiskt påfrestande arbete och mycket tunga lyft o så.
    Ja skickade en länk i ett tidigare inlägg som var från socialstyrelsens hemsida, de ger vägledning till FK och enli den så borde ju dina kraftiga foglossninghar ge dig rätt till sjukskrivning. Så ja tror att det är den vägen du ska gå.

• Liten men naggande
    Jensan02 skrev 2011-05-30 15:03:55 följande:
    Ja det var inte alls min mening att klanka ner på kontorsjobb! Jag förstår att det jag skrev låter ganska illa, är bara så arg på tanten på fk! Och det är ju säkert svårare för de som sitter på kontor att få sin HP godkänd just för att det inte anses som ansträngande. Men känner själv att det är jobbigt att sitta ner allt för långa stunder.
    Ber om ursäkt till alla kontorsmänniskor! Ni har jobbigt under graviditeten ni med!
    it's all good -jag förstår att man ibland uttrycker sig i ilska men vill ändå lyfta fram även vår situation. Hopper som sagt att det löser sig för dig iaf!
  • Bella G

Sökte också graviditetspenning då jag jobbar heltid inom städ på SCA, mycket buller, trånga utrymmen, sneda belastningar, tunga lyft, stressigt yrke. Har 6 olika städställen + annat som ska hinnas med under en arbetsdag. Blev inte heller beviljad penningen men då jag väntade barn 2008 och hade "lättare" städ fick jag igenom det.
    Det jag blev så besviken på är att de tror man orkar springa lika mycket när man är höggravid som när man inte är det.
    Men jag var inställd på att få avslag, de har uppenbarligen blivit mycket hårdare..men jag ångrar att jag inte ringde upp dem och bad dem följa med mig en dag på arbetet så de själva fick se vad jag gör, då kanske de hade ändrat uppfattning. 

• eilien

Är så glad, blev beviljad full HP idag!!! Bara 2 veckor jobb kvar innan sem o sen blir det HP!!

Hur går det för er andra som kämpar med överklaganden o annat??

• annaaklinder

jag jobbar som provförare av lastbilar...
    jag fick min graviditetspennings ansökan beviljad...
    klättrar upp och ner 29ggr/bil vi provar. och vi provar 46 bilar om dagen...
    samt säkerheten, OM nåt släpper kan bromsarna smälla i till 100% på 1 sekund. tvärstopp alltså.
    sprayar rostskyddsmedel under lastbilen som är giftigt och fosterskadande. så där var jag portförbjuden direkt vid v 8 när jag upptäckte jag var gravid...

chefen skrev att han förbjöd mig från att jobba from 27/5 så då var det inget snack...
    ichias, foglossning och lågt blodtryck har jag som problem.. plus att vi jobbar på betonggolv...

och jag har BF 1/7 kanske jag ska tillägga...

• Snart5ifamiljen

Jag har precis skickat in min överklagan. Skickade in den 20e juni, de hade igår fortfarande fått in den sa de!!! När jag skickade in första gången tog det 2,5 veckor innan de registrerade den!!

Jag arbetar som postombud och kassörska i en butik med ca 15000 kunder i veckan. Har massa tunga lyft och ensidiga monotma rörelser. Man sitter aldrig en hel dag i kassan, utan vi har rotation, dvs vi hjälper till på de andra avdelningarna, frukt, chark, kolonial mm.

De har beviljat mig med mina 2 andra barn. Och har nu dessutom beviljat kollegor som utför samma arbetsuppgifter som mig!! Fatta att man blir arg, de får beviljat men inte jag och vi utför alltså exakt samma arbetsuppgifter.

Så nu är det bara att vänta och se.. Men jag måste få ett besked innan sista juli! Så jag lär väl få bo i telefonen hela semestern, bara för att kolla så de inte tappar bort min ansökan!

Har BF 24/9

• Annaliz

Fick som sagt avslag på graviditetspenningen men blev beviljad sjukpenning istället. Vad jag förstår får jag ut samma summa oavsett. Enda skillnaden är att de har olika betydelser. Har skickat in min ansökan om föräldrapenningen också eftersom det är 30 dgr handlingstid och jag föder om ca en månad. Jag förstår i efterhand att jag borde beskrivit hur arbetet lider av mig och inte tvärtom, men jag vet ju det till nästa gång. Nu var det ju så att både jag och arbetet led. Men hur som helst så har det ordnat sig nu på ett annat sätt och det känns skönt.

• eilien
    Annaliz skrev 2011-06-29 22:33:57 följande:
    Fick som sagt avslag på graviditetspenningen men blev beviljad sjukpenning istället. Vad jag förstår får jag ut samma summa oavsett. Enda skillnaden är att de har olika betydelser. Har skickat in min ansökan om föräldrapenningen också eftersom det är 30 dgr handlingstid och jag föder om ca en månad. Jag förstår i efterhand att jag borde beskrivit hur arbetet lider av mig och inte tvärtom, men jag vet ju det till nästa gång. Nu var det ju så att både jag och arbetet led. Men hur som helst så har det ordnat sig nu på ett annat sätt och det känns skönt.
    Vad skönt att du blev beviljad sjukpenning!
    Det är inte så himla enkelt att veta vad man ska skriva o till vem när det gäller FK.
  • Vintergatan

Jag fick min gravidtetspenning beviljad. Jag jobbar som vårdare på ett gruppboende för funktionshindrade och även som personlig assistent i brukarens egna hem. Kan inte riktigt förstå varför inte du fick din ansökan beviljad. Om du har många tunga lyft, står och går mycket, kör maskiner mm. Arbetar du ensam? eller finns det andra som skulle kunna göra en del av dina arbetsuppgifter? Kan det vara nått av det som fk hakat upp sig på??. Det är som sagt tungt att jobba som lokalvårdare. 

Svar på tråden Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!