• Anonym (Mamma med ADHD)

Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?

Jag fick min Diagnos ADHD för 6 månader sedan.
    Jag ringde och kollade så jag hade mina barn försäkrade för ADHD ifall de skulle få det.
    De på Folksam svarade
    Ja de är försäkrade för det de har samma försäkring som dig!

Jaha svarade jag är jag försäkrad för ADHD?
    Ja sa hon!
    Vad bra sa jag då gör jag en anmälan nu!
    OJ vad sura det blev... 3 månader innan min barnförsäkring gick ut.

Nu undrar jag om det är någon som fått ersättning som vuxen för sin ADHD? och hur mycket ni fått i så fall då ni haft barn sjuk och olycksfall försäkring? Och vilket bolag?
    Detta är ju då en av det äldre försäkringarna då jag haft den från att jag var liten tills jag fylde 25

Jag har hört att om man som barn får diagnosen så får man en sumam och lite per månad/år och sen en klump summa när man blir 18 år.

Om man får diagnosen som vuxen har jag hört att det är miljonbelopp och att det ska täcka upp för förloradarbetsinkomst m.m.

Har frågar folksam rakt ut men det säger att de inte kan svara på det just nu och att det är ividuelt. Det är 2 månader kvar till ajg får besked och jag börjar bli lite nyfiken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-23 12:18
    Oj såg nu att det blev massa felstavningen så ja... men ni förstår förhoppningsvis ändå =)

• Svar på tråden Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?
  • Anonym (på utredning)

Hej

väcker lite liv här igen.

Jag är 25år på måndag och har gått hos olika psykologer sen ca 10 år tillbaka. 
    Skall göra adhd utredning nu, har tid på tisdag. (så jag hinner fylla 25) har aldrig lyckats behålla ett jobb varit sjuksjruven pga ångest 6-9gånger (tappat räkningen) och lider av kronisk deprison som jag äter citalopram för. 
    Jag har Folksam och någon extra försäkring på den som jag betalar. Men om jag får en en stämpel (äntligen!) är det för sent för jag är över 25 att få ut pengar då? har csn skullder men ingen utbildning, inte gått ur gymnasiet, och som sagt alltid blivit av med alla mina jobb.  Hur gör man anmälan bäst till försäkringen? Gör man det själv? vad är det för ombud ni talar om?

• JOA01

Man är 18 år idag och studerande på gymnasium med ADHD diagnos sedan 10 år tillbaka. Hur mycket i bidrag kan man räkna nu då. Tacksam för svaret.

• Anonym (Anonym)

Så om min son får diagnosen adhd nu så får han ut pengar på sin försäkring?!

• Känn ingen sorg

Hur går man tillväga? Jag fyller snart 18 och fick min diagnos för några månader sedan. 

Sedan undrar jag om man kan få ersättning för andra diagnoser? Som typ Emotionell Instabil Personlighetsstörning?

Jag ska i alla fall få ersättning för att jag varit inlagd nio månader på psyket. Och även andra gånger då jag varit inlagd. Kommer få över 250 000. 

• Elvana

Jag är 22 år gammal som för 3 månader sedan fick diagnosen ADD. Det är väl samma för oss som har ADD eller? För övrigt är man mycket upprörd och besviken över att ingen såg dessa tecken. Gick ut med godkänd i många ämnen på grundskolan och gymnasiet blev de inget av även om jag försökte och under loppet av 8 månader påbörjade jag 3 olika projekt å när motivationen lagt sig slutade jag. Även då borde någon fatta. Men hur som helst hoppas jag de går bra för alla!

• mathiasr afsted

hej jag undrar vart du hörde av dig för att denna summa pengar jag är 18 år fick min diagnos när jag var 15 år tog ritalin ett men slutade och nu ska jag börja i gen och det är dyrt nu när jag måste betala hem mobiln osv jag har diganosen adhd och add kan man få någon slant för det eller mvh mathias rafstedt

:P
  • trubbeltjejen

Hej! Jag fick precis min diagnos adhd, har varit inlagd ett ex antal ggr & fått betala stora summor pengar pga det undrar lite vart jag vänder mig angående ersättningar o om man kan få det har hänt otroligt mycket demer senaste åren och inte blivit utredd ordentligt förrens nu. Haft kontakt med psykiatrin väldigt många år. Vet inte heller om jag har försäkring & vad som behövs? / förvirrad tjej på 23

• mammatill6
    trubbeltjejen skrev 2016-08-11 18:51:03 följande:

Hej! Jag fick precis min diagnos adhd, har varit inlagd ett ex antal ggr & fått betala stora summor pengar pga det undrar lite vart jag vänder mig angående ersättningar o om man kan få det har hänt otroligt mycket demer senaste åren och inte blivit utredd ordentligt förrens nu. Haft kontakt med psykiatrin väldigt många år. Vet inte heller om jag har försäkring & vad som behövs? / förvirrad tjej på 23

Till ditt försäkringsbolag. Du måste ju betala en premie så du borde ju veta vart du betalar.
  • trubbeltjejen

Tack för svar, men saken är att jag just nu förmodligen inte har någon försäkring förutom hemförsäkring. .

• Wazp

Då är risken att det är kört! Kolla med det bolag som har din hemförsäkring om den kan täcka... Annars är det inte mkt att göra

• WhYouMad

Blev själv diagnostiserad med full ADHD i kombinerad form i början utav sommaren 2016, även diagnostiserad med FPS (Fobisk Personlighetsstörning) och har på grund utav långvarig mobbning sedan barndom alltid haft dålig självkänsla och dåligt självförtroende vilket lett till en långvarig och svår depression som bara späddes på utav min ADHD.

Fick direkt höra att jag skulle ta kontakt med mitt försäkringsbolag som var Folksam i detta fallet eftersom att jag där haft en Sjuk-/Olycksfallsförsäkring för barn ända sedan det år jag ploppade ut. Och eftersom att det för mig fanns journaler ända från 1999 då första utredningen gjordes men dessvärre aldrig följdes upp så hade Folksam i det här fallet inget annat att gå efter än de stadgar/avtal/regler som gällde för utbetalningar just då.

Den totala summan som jag nu kommer att få utbetalad från Folksam ligger på 336.000 SEK, vilket är mer än vad jag någonsin förväntat mig men vilket jag för mig fick förklarat var ett väldigt sällsynt fall och enbart för att dom följt 1999 års försäkringsvillkor och för att jag just haft den allra dyraste försäkringspremien.

I dagens läge betalar dom annars nästan aldrig ut summor över 100.000 kr till patienter med ADHD då det är en diagnos som kastas runt bland allt å alla i dagens samhälle enligt dom på Folksam själva.

Kan tillägga att jag är 24 år fyllda. 

• Johnson1980

Hallå. Jag som fick diagnosen nu vid 36års ålder då? Finns det något jag kan göra för att få någon ersättning eller egångs belopp? Utredning för adhd fanns ju inte när en annan gick i skolan. Men doktorn sa ju nu på utredningen att det inte fanns någon tvivel på att jag hade adhd som barn heller. Hur gör jag, vart vänder jag mig?

• Anonym (Jack)

Jag är 34 och ska så småningom utredas för adhd och asperger jag har ingen avslutad gymnasie utbildning några flyktiga förhållanden och gjort några vändor på institutioner.

Jag har känner mig förbannad då min vän och familj säger samma sak behövs ingen psykolog för att konstatera Att jag har hela alfabetet.

Det som retar mig är att idioter och byfånar gjort att jag inte velat ha denna stämpel.

Men jag funkar inte med folk. Jag gillar inte människor min hund är intelligentare än många jag mött.

Men fråga är på vilket sätt skulle ett fastställande av dessa diagnoser hjälpa mig idag när det var för 30 år sedan jag behövde hjälp med skolan?

• Mrbengtsoon

Hej, hur har det gått för dig med detta? Jagskulle också vilja kolla upp mina möjligheter att få kompensation för min adhd. Hur ska jag gå till väga?

Mvh Emil Bengtsson

• Anonym (Snart utredning)

Hej

Som jag har förstått när jag har ringt runt lite och kollat är att är man över 25 så kan man inte få någon ersättning för en ADHD diagnos

• Jerkaan

Finns det någon försäkring som täcker vuxna med adhd

• hejjagheterbengt

Hur gick det? Hur mycket pengar fick du? Miljonbeloppet du hört om är nog försäkringsbeloppet och det varierar beroende på din försäkring och ADHD är som max 10% av de beloppet i ersättning som jag uppfattat det. Har två år kvar att vänta tills dom ska bedöma vilket belopp jag får. 

Svar på tråden Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?