• Jojjonfluffboll

Insemination

Hej,

Vad har ni för erfarenheter när det gäller PCOS och insemination och få barn den vägen?
    Jag och min flickvän har börjat planera för barn och eventuellt framtida besök i Danmark, men det är mycket att hålla reda på och vården har inte direkt bemött mig speciellt bra tidigare, så vi får väl se om de hade tänkt ändra sin attityd nu när jag har tappat några kilon :)

• Svar på tråden Insemination
  • Cynara

Jag hade också problem med vikten och fick höra det hela tiden av min läkare, gick dock ner 14kg och efter en massa hormonbehandlingar fick jag äntligen en ägglossning.
    Den gången funkade det inte när vi som läkaren sa skulle testa den "naturliga" vägen. Ett par månader och en massa sprutor senare fick jag ännu en ägglossning och fick då igenom en insemination som tog sig på första försöket och jag är nu i vecka 35 :D

Stå på dig och lycka till, hoppas ni får ert + snart.

• Jojjonfluffboll

Hej!
    Tack för ditt svar!
    Det verkar sakta gå framåt (även om jag inte har tålamod för sakta...), nu ska jag lämna blodprov nästa vecka för att eventuellt få börja ta Pergotime.

Får jag fråga - använde du någon speciell metod för att gå ned i vikt? Träning, kost? Jag har fått rådet att gå ned ytterligare, även om jag börjar bli lite less på att behöva kämpa med det om och om igen. Totalt har jag gått ned 17 kilo på ungefär två år, så jag börjar känna mig ganska nöjd med mig själv som det är just nu, men mitt BMI ligger fortfarande över 30 så jag får inte gå via landstinget nu när vi planerar för barn, därav Danmark.

• Cynara

När det gäller min viktminskning så fick jag veta av min Gyn att vi med PCO-s är precis som diabetiker känsliga för insulinpåslag. Vi ska därför äta som en diabetiker bör, inget socker och inga snabba kolhydrater. Jag testade då att gå över till att äta enligt GI och det gav verkligen resultat och snabbt gick ner mina 14kg på 2 1/2 månad och då va jag stenhård mot mig själv inget fusk alls. Tydligen är det så att vår känslighet mot insulin gör att vi lättare lagrar det fett vi stoppar i oss men äter vi inget socker eller snabba kolhydrater så uteblir insulinpåslagen och man går ner i vikt.

Jag har aldrig ätit så mycket mat i hela mitt liv som jag gjorde under dessa månader så att gå hungrig är inget du behöver oroa dig för om du testar denna metod, lite sockerabstinens i början bara men det går över rätt snabbt.

Hoppas att detta lite virriga inlägg gav dig något svar och lycka till med viktnegång och hoppas på att + snart. :)

• Jojjonfluffboll

Tack! :D

Jag har provat LCHF tidigare och det har fungerat väldigt bra, men jag blir så fort less på maten eftersom vi båda två är vegetarianer och det är väldigt mycket som kretsar omkring kött så det blir så fort tjatigt i längden. GI liknar ju LCHF, så ska nog prova att ge mig på det nu istället :)

Jag har tusen frågor tror jag - vilka hormoner tar du och hur bar du dig till väga för att få den behandlingen? Landstinget är inte min vän, som jag har förstått det måste jag genomgå en fertilitetsutredning för att få hormoner, och då hamnar jag ännu en gång till det att jag måste ha BMI under 30. Har försökt vara på läkarna om att jag inte behöver en fertilitetsutredning eftersom det inte direkt rör sig om att jag försöker skaffa barn heteronormativt, men en något motvillig läkare skrev ut Pergotime (bara en dos) för att jag skulle få testa.

Vi har dock varit en sväng i Danmark nu förra veckan, så nu gäller det att hålla tummar och tår! :)

• Cynara

Jag kan säga att lanstinget va inte direkt min vän heller så jag vände mig till en privat klinik. Där fick jag superbra hjälp kom dit och berättade hur jag haft det och fick då veta att jag hade PCO. Jag fick då Metformin utskrivet det är igentligen är en diabetesmedicin. Detta för att mina blodsockernivåer skulle stabiliseras. Jag fick förklarat för mig att det är så att när man har PCO så får vi höga påslag av insulin och detta gör oss hungriga och sugna på saker som innehåller socker och precis som diabetiker sätter det sig på vårt humör och välmående om vi då inte äter detta. Så det är lite därför vi har svårare för att förlora vikt. Jag tycker du ska ringa en privat gyn och förklara att du har PCO och fråga om du kan få hjälp med att få Metformin utskrivet för att kontrolera ditt blodsocker så du kan gå ner i vikt lättare.

Jag fick gå igenom en ferilitetsutredning för att få hormoner det är nog reglerna här är jag rädd :( vilken himla tur att vårt grannland inte är lika hårda. :D Varför skulle inte du kunna få hormoner ändå, vi lever väll i ett modernt samhälle kan man tycka idag är inte alla familjer mamma, pappa barn det känns förlegat att tänka så. Sverige ligger verkligen efter på vissa plan. :(

Jag hoppas verkligen att du kan få den hjälp du vill ha i Danmark istället och att det kan leda till ditt + håller alla tummar.

• Jojjonfluffboll

Jag får Metformin sedan något år tillbaka, det är nog bland annat det som har hjälpt mig med min viktnedgång tror jag, då jag tidigare kunde gå upp för minsta lilla som jag åt fel, men nu ligger det mer på en jämn nivå.

En plötslig flytt från norr till söder leder tyvärr till en tillfällig paus på bebisfronten. Dock hoppas jag på större framgångar med landstinget här, eventuellt, har inte hört så mycket om hur det ligger till här nere. :)

Svar på tråden Insemination