• holly03

När fick ni åka hem från neontalen?

Hej!

I vilken vecka fick ni åka hem med ert barn? Vad vägde ert barn då? I vilken vecka är ert barn född?

Fick en son för 2 veckor sen som är född i v.29...Håller på att få lite smått panik på att bo på sjukhuset...men som tur är vet man ju att han får den vård här som han behöver...Men det är skönt att höra hur länge ni andra stannade!

Hoppas nån svarar!

Kram! 

• Svar på tråden När fick ni åka hem från neontalen?
  • Isa83

Min son är född i v 30. Vi bodde på NEO i 6½ v o när vi åkte hem vägde han 2400gr

Han föddes 13 april så det var den här årstiden som vi levde i en stor bubbla på sjukhus. Kommer ihåg känslan för när jag åkte in till förlossningen i slutet på mars så hade jag vinterjacka o när vi gick ut från sjukhuset så var det 20.e maj o där gick jag med min vinterjacka
    Lite komiskt när man tänker på det såhär i efterhand men man lever i nuet därinne o den frihetskänslan när man gick ut och skulle hem, den var helt fantastisk

Lycka till med bebisen!

• holly03
    Isa83 skrev 2011-04-26 09:54:48 följande:
    Min son är född i v 30. Vi bodde på NEO i 6½ v o när vi åkte hem vägde han 2400gr

Han föddes 13 april så det var den här årstiden som vi levde i en stor bubbla på sjukhus. Kommer ihåg känslan för när jag åkte in till förlossningen i slutet på mars så hade jag vinterjacka o när vi gick ut från sjukhuset så var det 20.e maj o där gick jag med min vinterjacka
    Lite komiskt när man tänker på det såhär i efterhand men man lever i nuet därinne o den frihetskänslan när man gick ut och skulle hem, den var helt fantastisk

Lycka till med bebisen!
    Det förstår jag verkligen..längtar efter den dagen!!! Vad vägde din son när han kom ut? Fick han bo i kuvös o andas med cpap?
  • klaramamma

Min dotter föddes i v.28+5, fick åka hem med hemsjukvård när hon var 34 veckor, då vägde hon 1800gram. Försök att komma ut varje dag, ta en promenad, fika mm.. Att bo på sjukhus är väldigt jobbigt och det känns som en evighet innan man får komma hem, men rätt som det är , är det dags för hemgång, för er blir det lagom till sommaren=)

• Isa83

Ja som man längtade =)
    Han vägde 1750 men gick ner till 1500 som minst. Han låg i kuvös i 10 dagar sen blev det värmevattensäng och så solade han lite i omgångar också.
    Ja Han hade cpap till o från tills veckan innan vi åkte hem.  När han var 3v (hade precis slutat med cpap då) fick han en infektion så han blev jättedålig och då blev det cpap och syrgas igen!

De är starkare än man tror de små barnen

• knäppisen

sonen föddes iv 29+0 vägde ca 1,4 kg.
    Stannade på neo i 5,5 vecka, hade sen hemsjukvård lika länge. 

• mammaNena

dottern föddes i v 32+5 och gränsen för neo i halmstad (då 2005) va 2000g minst. Hon vägde 1785 när hon föddes, gick ner till ca 1600g, sen va det stadigt uppåt!
    Vi behövde bara stanna i 3 veckor, hade även legat 1 vecka innan på sjukan. Men jag pratade väldigt mycket om att åka hem och när det inte hade varit något fel med henne någon gång så släppte dom hem oss. Dock tyckte jag att vi blev lite VÄL hem släppta. hade 1 hembesök/hemsjukvård, sen va vi nere i halmstad 1 gång när hon va ca 3 månader, sen har de aldrig hört av sig igen. Alla andra som jag vet som legat där på neo har fått komma tillbaka på 1 års koll. även de som varit födda lite senare.

Men men, allt gick/ har gått bra och hon är alla redan 5½ år!

• Kazeer

Första barnet föddes i vecka 36+3 och vägde då 2095 g.
    Han blev utskriven från neonatal i vecka 37+4 och vägde då 2265 g. Då kunde han hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 och vägde då 1510 g.
    Han fick komma hem med hemsjukvård i vecka 37+5 och vägde då 1942 g. Han kunde då hålla värmen själv men hande fortfarande kvar sonden.
    Han blev utskriven på BF+1. Då vägde han 2430 g och klarade sig utan sonden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • yodi

hon föddes i v 32+6  vi fic åka hem med hemsjukvård efter två veckor

• hockeygirl

min son föddes i vecka 32+4 och vägde då 2050 gram vi låg nio dagar på sjukhus sedan blev vi hemsläppta :)

• Toffeeluv

Vår tjej föddes i v 32+0 (1605g), vi bodde i 3v i samvårdsrum på NEO.  Hon behövde ingen andningshjälp men fick sola två gånger. Mitt tips är också att gå ut en liten stund varje dag, jag hade aldrig ro att gå iväg men tvingade mig att gå iaf en kvart för att få lite solljus.
    Hoppas allt går bra för din lilla kille!!!

• bdmc

vår son föddes 11 mars i år i v26. han vägde 760g och gick ner till 648g.
    är nu 6.5 vecka och om en vecka planeras det att vi ska gå hem med hemsjukvård. så kommer bli 8 veckor på neo. och han kommer vara i v 34 när vi går hem.
    nu väger han 1442g. kommer ju gå upp lite till innan vi ska hem...

• Desiree1988

Vår son föddes i vecka 31+6, med för tidig vattenavgång redan i vecka 26+0. Han vägde 2100 när han föddes. 
    Fem och en halv vecka var han inskriven på neo. Vägde 2,7kg när han blev utskriven.

Tyvärr sitter jag nu i skrivande stund på drottning silvias barnsjukhus, två veckor efter att han blev utskriven, han har fått rs-virus och syresätter sig inte och äter inget :(

• Ängeln 80

Fick en tös i v 29+4 och vi låg på Neo till v 34+0 och sen hemsjukvård i några veckor. 1500gram vägde hon när hon kom..

• Tikva

Vår son föddes v 26+5. Vi var på Neo i 8 veckor och sedan i hemsjukvård i 4 veckor. De tre kraven vi hade för att få åka hem var att vi kommit igång med amning lite granna, att han var stabil i andningen, samt någonting till, som jag redan lyckats glömma...:) Han vägde runt 2300g när vi kom hem.

• boktok

Sonen föddes i v30+4 och vägde 885g. Han föddes i Örebro där vi stannade i 10 dagar, sen fick han plats i Västerås där vi blev kvar i 85 dagar. Han var nästan 40 v och vägde ca 3 kilo när vi åkte hem, vilken lycka det var!

• linaloo

Dottern föddes i v.34+5, vägde 2906g och var 49 cm vid födseln. Fick åka hem efter 20 dagar, då vägde hon 3212g. Blev kvar såpass länge pga höga bilirubinvärden och en väldigt trött dotter som inte riktigt orkade amma ordentligt utan fick tillmatas med sond. 

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
Svar på tråden När fick ni åka hem från neontalen?