• sofiaolivia

Åka utan bilstol?

Åker till Egypten i juni och hos Fritidsresor (som vi åker med) kan man inte boka bilstol... Hon jag pratade med sa att man helt enkelt åker utan "alla gör det"... Vad skulle ni gjort, tagit med er egent stol eller åt utan?

Hon kommer att vara 14 månader och bilstol som vi har hemma är väldigt krånglig och jag är osäker på om den skulle passa i en buss...

• Svar på tråden Åka utan bilstol?
  • Flamma
    sofiaolivia skrev 2011-04-27 07:32:50 följande:
    Jag gör faktiskt inte det... Om jag nu åker buss så sitter hon i sin vagn!
    Fast jag tror ju iofs inte att hon sitter så himla säkert i en vagn heller....
    Jag kan förstå om du drar dej för att åka bil utan ordentligt skydd, men jag tror inte du behöver vara rädd för att åka buss. Men det är förstås min personliga åsikt
    Melvin & Meya - Mina Älskade Fina Underverk
  • morochmer
    Flamma skrev 2011-04-27 07:34:57 följande:
    Jag kan förstå om du drar dej för att åka bil utan ordentligt skydd, men jag tror inte du behöver vara rädd för att åka buss. Men det är förstås min personliga åsikt
    Att åka med ett nästan spädbarn obältad och utan bilstol ÄR livsfarligt. Det är inget man kan ha en åsikt om. Det är bara att konstatera.
  • sofiaolivia
    Flamma skrev 2011-04-27 07:34:57 följande:
    Nej, det kanske det inte är... Ska ringa till fritidsresor en sista gång och fråga om det finns bälten i bilen, annars får vi se hur vi gör...
  • Hayal

Min svärfamilj bor i Turkiet och nu när vi väntar barn nummer 1 så har jag planerat att nästa gång vi åker dit så kommer vi köpa en lättburen men ändå säker barnstol.. iofs första gången kanske det är babyskyddet men efter det så får det bli en annan lättburen variant. Eller så kommer vi köpa en barnstol där... 

Trafiken där nere är ju dessutom helt annorlunda än här, men även i Turkiet åker alla barn utan men det får inte mitt barn göra ändå.. =)  

• Cecci78
    Hayal skrev 2011-04-27 07:43:22 följande:
    Min svärfamilj bor i Turkiet och nu när vi väntar barn nummer 1 så har jag planerat att nästa gång vi åker dit så kommer vi köpa en lättburen men ändå säker barnstol.. iofs första gången kanske det är babyskyddet men efter det så får det bli en annan lättburen variant. Eller så kommer vi köpa en barnstol där... 

Trafiken där nere är ju dessutom helt annorlunda än här, men även i Turkiet åker alla barn utan men det får inte mitt barn göra ändå.. =)  

tyvärr är nog alla stolar efter babyskyddet framåtvända, det är det absolut vanligaste neråt Europa o andra länder.

• Nemiia

Men barn sitter ju inte fastspända i bussen i Sverige heller. Visserligen oftast i sin vagn men ibland måsrte man ju ta upp dom. Inte tar man med sig bilbarnstol på bussen i sverige? Kan hon inte sitta i sin vagn på den bussen ni ska åka i egypten också? Och ja jag håller med om att barn inte ska åka bil obältade utan stol. Försöker bara tänka hur man själv gör till varadgs här hemma.

• Cecci78
    Nemiia skrev 2011-04-27 19:07:25 följande:
    Men barn sitter ju inte fastspända i bussen i Sverige heller. Visserligen oftast i sin vagn men ibland måsrte man ju ta upp dom. Inte tar man med sig bilbarnstol på bussen i sverige? Kan hon inte sitta i sin vagn på den bussen ni ska åka i egypten också? Och ja jag håller med om att barn inte ska åka bil obältade utan stol. Försöker bara tänka hur man själv gör till varadgs här hemma.
    Alla åker inte buss;) jag gör det inte för att det inte finns bilstolar o att det är krångligt att ta med. Om man inte är van att åka buss i Sverige är det nog svårare att göra det utan stolar även i andra länder, en tanke bara
  • Finesse

Vi åker inte utomlands förrän barnen är tillräckligt stora att kunna sitta framåtvända.. vilket betyder att vi kommer att semestra i Sverige dom kommande 5-6 åren, om inte längre.. 

Och ja jag har nekat utomlandsresa förra året där mina föräldrar skulle bjuda oss utomlands men då var dottern bara 2 år..  

Ebba 071228, Hampus 110225
  • morochmer
    Finesse skrev 2011-04-28 11:39:09 följande:
    Vi åker inte utomlands förrän barnen är tillräckligt stora att kunna sitta framåtvända.. vilket betyder att vi kommer att semestra i Sverige dom kommande 5-6 åren, om inte längre.. 

Och ja jag har nekat utomlandsresa förra året där mina föräldrar skulle bjuda oss utomlands men då var dottern bara 2 år..  
    Varför då?
  • Nemiia
    Cecci78 skrev 2011-04-27 20:48:30 följande:
    Alla åker inte buss;) jag gör det inte för att det inte finns bilstolar o att det är krångligt att ta med. Om man inte är van att åka buss i Sverige är det nog svårare att göra det utan stolar även i andra länder, en tanke bara
    Det är absolut en tanke. För mig personligen är det bara så självklart att åka buss eftersom vi inte har bil.
  • tessan27

bussarna kanske inte ens har sådana bälten som funkar tillsammans med en bilstol... midjebälte oftast eller inget bälte alls.
    Vi var till turkiet i höstas och åkte buss i 2 timmar, hade min 4 månaders i bärsel och jag satt fast med midjebälte... har aldrig varit med om att någon har bilstol i buss...

• Finesse
    Finesse skrev 2011-04-28 11:39:09 följande:

Därför det är jobbigt att släpa med en bilbarnstol utomlands.. dom flesta länderna har sina barn framåtvända från 1 års ålder! Då är det bättre att åka på semester inom Sverige och stödja svensk turism istället.. sen när barnen har blivit tillräckligt stora att klara av att åka framåtvänd kan vi tänka oss att åka utomlands.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Cecci78
    Finesse skrev 2011-04-28 13:14:42 följande:
    Därför det är jobbigt att släpa med en bilbarnstol utomlands.. dom flesta länderna har sina barn framåtvända från 1 års ålder! Då är det bättre att åka på semester inom Sverige och stödja svensk turism istället.. sen när barnen har blivit tillräckligt stora att klara av att åka framåtvänd kan vi tänka oss att åka utomlands.
    så tänker jag med, håller oss inomlands ett par år till;)
  • Zenobia

Vi var på Rhods förra året och det var inga problem när vi tog hyrbil att få tag på en bakåtvänd bilbarnstol. Det var via Fritidsresor. Så det finns såna stolar så man behver inte ha dom framåtvänd.

• Zenobia

För att tydliggöra det så hade Fritdsresor kontakt med en biluthyrningsfirma som man hyrde via då

• Alexis mamma

vad väger hon? Vi tog med babyskyddet till vår dotter när hon var 13 månader, hon var under viktgränsen och hade inte huvudet över kanten så det gick bra. Men i buss har jag svårt att tro att det funkar men förmodligen i bil om de har trepunktsbälten.

Men på bussar får man väl inte ens använda bilstol i sverige??

• karet

I buss har man aldrig bilstol.
    Åkt med viking linebussen hur låga tåget som helst och efter att hon vuxit ur babyskyddet så har hon åkt utan stol. så är det även på swebus eller liknande.

Har även åkt utan bilstol i bil men då var det omständigheter som krävde det.

• Cecci78
    karet skrev 2011-04-28 23:28:45 följande:
    I buss har man aldrig bilstol.
    Åkt med viking linebussen hur låga tåget som helst och efter att hon vuxit ur babyskyddet så har hon åkt utan stol. så är det även på swebus eller liknande.

Har även åkt utan bilstol i bil men då var det omständigheter som krävde det.
    man kan ju ha men det finns inga stolar som är testade o godkända för det. I Norge finns det dock långfärdsbussar med inbyggda bakåtvända stolar, hoppas på att det kommer hit också.
  • Linastrumpan
    Cecci78 skrev 2011-04-29 21:42:51 följande:
    man kan ju ha men det finns inga stolar som är testade o godkända för det. I Norge finns det dock långfärdsbussar med inbyggda bakåtvända stolar, hoppas på att det kommer hit också.
    En lien parates bara.....Botkyrkabuss i stockholm har såna säten
    http://www.ntf.se/Tidning/default42402.asp
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Åka utan bilstol?