Siri29 skrev 2011-04-27 22:46:20 följande:
Tack för svar. Ni andra som valt insemination framför att skaffa barn med en närvarande donator/pappa - varför har ni gjort det valet? Vad säger du presens indikativ?
Till att börja med så tror jag att det är precis så som presens skrev, att
det viktiga är att föräldrarna är trygga i sitt val!!
Under vår resas gång så var vi en sväng inne på att använda en privat donator och vi kom såpass långt att vi pratat med en kille som var god vän till en god vän till oss, och som faktiskt hade varit donator i Sverige (dvs var godkänd enligt alla konstens regler). Men, nu blev det av lite slumpartade anledningarn ändå att vi fortsatte inom sjukvården och jag har mer än en gång tänkt att ÅH en sån tur att det blev som det blev!
Detta var i ett ganska tidigt skede på vår bebisresa och vi hade inte tänkt färdigt. Nu när A är är född är jag så glad att han är min och min frus unge! Det inte finns ingen som en dag kan komma att spela en annan eller större roll än vad man från början hade tänkt sig. Det är vår familj som gäller, det finns ingen tredje person i bakgrunden. Att ha gått via sjukvården känns för oss så himla rätt!
Vi gjorde 5 inseminationer med öppen donator och 5 inseminationer med anonym donator och eftersom IVF:et vi sedan gjorde utfördes i Danmark så gjordes även det med anonym donator (enligt danska riktlinjer). Egentligen kan vi väl säga att slumpen avgjorde att det blev som det blev, men för oss spelade det ingen roll och vi ska jobba för att A blir lika trygg i att det blev som det blev som vi är!
Jag har gjort en bok till A om hur han blev till där vi även tar upp hur vi valde vår donator och vi har förstås sparat profilerna som hör till donatorn. De är ganska omfattande och jag skulle kunna tänka mig att de kan stilla en del nyfikenhet faktiskt?